handdator

Visa fullständig version : Dips som triceps eller bröstövning?

Big_Vik
2004-07-31, 14:09
hejsan. detta är min andra poll :)

har funderat på att lägga in lite dips för det verkar vara en bra övning enda problemet är väl att jag just nu är ganska svag för min.. hydda :( men jag jobbar på det :cheers:
hade tänkt lägga in dem på tricepspasset eftersom jag hört att det ska vara lite svårare med utförande vad gäller dips för bröst. Plus att jag lever i tron om att det ofta räcker med pressar sneda såsom plana och med stång eller hantlar för just bröstet. (KISS) :D Triceps däremot behöver jag ett substitut för pushdowns (dragmaskinen suger) :)

så frågan lyder: Var lägger ni in era Dips?

Fatalist
2004-07-31, 14:12
Både och =)

Torde väl ta lite på axlar också om jag inte har helt fel

manlix
2004-07-31, 14:31
Originally posted by Big_Vik
Triceps däremot behöver jag ett substitut för pushdowns (dragmaskinen suger) :)

Smal bänkpress och liggande/stående tricepspress. Jag gillar inte dips. ;)

Yankeee
2004-07-31, 14:34
Bröstövning helt klart. Djupa dips med vikt, tveksamt om det finns någon bättre bröstövning.

Danzig
2004-07-31, 14:44
[QUOTE]Originally posted by Big_Vik
Triceps däremot behöver jag ett substitut för pushdowns (dragmaskinen suger)

Tänk på att bytet från pushdown till dips kommer inebära mer påfrestning på bröst och axlar. Håll ett öga på vad som händer med bröst- och axel-träningen och utvecklingen. Det kan ge dig en fingervisning huruvida mer träning för dem var bra eller dåligt, inte bara effekten på triceps.

Big_Vik
2004-07-31, 14:52
hey doodz :)
jag kör (eller ska börja köra) triceps med axlar. det har sett ut något sånthär förut. 5-7 set liggande tricepspress och kanske 3 set pushdown, dragmaskinen är den segaste på den här planeten.

Tänkte splitta så jag kör triccor, axlar ca 3-4 dagar efter bröstpasset. Tycker överträning är överskattat, några set dips gör nog ingen skillnad. triceps är en av mina bästa muskegrupper jag tyckte bara dips såg kul ut och är less på pushdownsen, smalbänk får jag typ ont av, Me dont like

Chins o dips kan ju vara bra övningar under bulk, om man stagnerar eller minskar i dem så kanske man ska ta det lite lugnare med mammas mat. *fundera* hehe

Yankee: nu blev jag lite sugen ;)

aliquis
2004-07-31, 14:54
vid helkroppspass behöver man inte bry sig, så annat, men jag "räknar" den som bröstövning just nu.

Kristian
2004-08-01, 11:06
Kör dips för triceps.

RobbeliRobban
2004-08-01, 14:16
Dips för både bröst, axlar och triceps, precis som bänk är för bröst axlar och triceps, dessa två och stående miltärpress, så behövs inte sä mkt mer för vare sig axlar, triceps och bröst.

pellepedal
2004-08-01, 17:51
Jag har kört dips som bröstövning, men ska nu byta teknik i övningen och testa hur den fungerar som tricepsövning under en tid.

ZerOOne
2004-08-01, 18:49
Jag kör ju oftast bröst och triceps samma pass så man får väl räkna det som både bröst och tricepsövning. :smokin:

Ironbabe
2004-08-02, 10:18
Jag kör dips med vikt som både bröst och tricepsträning! Tar fruktansvärt bra, bränner så där härligt i musklerna efteråt :thumbup:

Metal_boy_
2004-08-02, 20:16
Originally posted by Ironbabe
Jag kör dips med vikt som både bröst och tricepsträning! Tar fruktansvärt bra, bränner så där härligt i musklerna efteråt :thumbup:

du menar som i vaderna då man nästan skuttar omkring och inte vet vart man ska ta vägen??

Fartman
2004-08-02, 20:52
hmmm, kör just nu ett tredagarsprogram med ett pass för bröst, axlar, triceps.... man kanske skulle lägga in dips där då det tar på alltihopa... dock känns det som om axlarna ska gå i tusen bitar, hur många mer har det problemet?

jakke
2004-08-02, 20:53
Originally posted by Metal_boy_

du menar som i vaderna då man nästan skuttar omkring och inte vet vart man ska ta vägen??

Kan inte du förklara hur man skuttar omkring efter ett hårt vadpass?

Nils
2004-08-02, 21:28
Jag började med riktigt djuuupa och fina (nja, kanske inte fina ännu men på väg) dips för några månader sedan. Och sedan dess är det klart mest en axelövning. I andra hand bröst. Triceps blir bara uppvärmd inför andra tricepsövningar.
Korta dips med viktbälte tog mycket hårdare på triceps för mig.

GhostFace
2004-08-03, 08:18
Bröstövningar har aldrig varit speciellt svåra att få till tricket med, men triceps kan vara lite klurigare därför kör jag hellre dips för triccarna än bröstet.

Fugitive
2004-08-03, 17:36
hmmm, kör just nu ett tredagarsprogram med ett pass för bröst, axlar, triceps.... man kanske skulle lägga in dips där då det tar på alltihopa... dock känns det som om axlarna ska gå i tusen bitar, hur många mer har det problemet?

Moi :/ Vill så gärna köra det på ett bröst, triceps pass då alla säger att " de tar så jävla bra" osv.. men axeln pallar inte trycket :(