Visa fullständig version : Mungbönor
Jag undrar om det finns studier kring mungbönor? Det är så att jag brukar göra en gryta av de och det ser bra ut näringsinnehåll, fibrer och GI. Det jag undrar är just hur bra är de protein? Är de fullvärdiga och om inte kan jag göra de fullfärdiga?
Just mungbönor finns inte med i Livsmedelsverkets Livsmedelstabell:D
När jag tittar på sojabönor, bruna bönor, gröna ärtor, röda linser, blackeye bönor har de med små avvikelser ungefär samma proteinkvalitet. Svaga i svavelaminosyrorna och lite starkare i lysin.
Kombinera med ris eller vete + ett glas mjölk blir proteinkvaliten på hela måltiden utmärkt ( ifall mungbönor är likvärdig med andra bönor,vilket jag tror ).
Groddade mungbönor är utmärkta till det mesta. När de gror får de en lite sötare smak och kanske lite högre GI ( vad vet jag ).
Jag hittade mungbönor när jag sökte på bönor men inte på mungbönor. :D
Kod 1_074
Originally posted by Prankie
Jag undrar om det finns studier kring mungbönor? Det är så att jag brukar göra en gryta av de och det ser bra ut näringsinnehåll, fibrer och GI. Det jag undrar är just hur bra är de protein? Är de fullvärdiga och om inte kan jag göra de fullfärdiga?
Orkar du, får du gärna slänga upp receptet. :thumbup:
Originally posted by Zlin
Orkar du, får du gärna slänga upp receptet. :thumbup:
Blötlägg mungbönor 8 timmar. Kokar de i vatten. :D
Du kan låta plattan vara på ettan en timme och sen låt det kallna. Mungbönor har naturligt lite sötsmak men tillsätt gärna lite fruktofibrer eller andra sötningsmedel. Jag äter det helst kall så det få lägga i kylen ett tag, inte så tokig som isglass heller.
Generellt gäller för alla baljväxter att de får bättre proteinkvalite om de blandas med ett sädesslag, och bara sojabönor brukar sägas innehålla fullvärdigt protein, vet inte var man drar gränsen riktigt. Finns alger som spirulina, bovete, hampa m.m. som har bättre proteinkvalite.
Eftersom du är en allätare är jag rätt säker på att du käkar bröd under dagen och ris, pasta eller liknande till övriga måltider, så det är rätt lugnt.
Det jag har fått lära mig är att livsmedlen inte behöver blandas vid samma måltid utan att det räcker med att man äter varierat under dagen, å andra sidan kan väl kroppens aminosyrapool(?) inte hålla hur mycket som helst, så vid överdrivet proteinintag kanske det är viktigare att äta ofta om man vill ha bra kvalite på allt protein, å andra sidan finns det ju så jäkla mycket aminosyror att kroppen säkert har tillräckligt av de som behövs ändå.
Jag skulle vara mer orolig för proteinkvaliten om jag låg på 50g/dag än om jag låg på 150g...
Förövrigt tycker jag mungbönor smakar illa, de verkar ju dock användas mest groddade, vad gäller groddade bönor så försvinner ju en hel del av kolhydraterna och det är väl trevligt då man får en högre energiprocent protein. Blir säkert mer lättsmält, fler enzymer och mer vitaminer också.
Vad gäller recept så äger falafel (görs på kikärtor), vegan.nus recept på linsburgare och linssoppa ;/
Originally posted by aliquis
Vad gäller recept så äger falafel (görs på kikärtor), vegan.nus recept på linsburgare och linssoppa ;/
Friterat==:nono: ;)
Att recepten på vegan.nu är bra, håller jag dock inte med om. Jag har visserligen inte provat alla, men de jag provat har varit lite "sheit, baljväxter är mums, och egentligen kan man äta dem som de är, men bara för sakens skull kryddar jag lite" - en åsikt jag inte delar. Jag har med andra ord gjort det lite svårt för mig som valde veg.
Prankie: Kallar du det en gryta? Nåväl, jag är inte den som är den. Skall testa!
Det jag har fått lära mig är att livsmedlen inte behöver blandas vid samma måltid utan att det räcker med att man äter varierat under dagen, å andra sidan kan väl kroppens aminosyrapool(?) inte hålla hur mycket som helst, så vid överdrivet proteinintag kanske det är viktigare att äta ofta om man vill ha bra kvalite på allt protein, å andra sidan finns det ju så jäkla mycket aminosyror att kroppen säkert har tillräckligt av de som behövs ändå.
Jag skulle vara mer orolig för proteinkvaliten om jag låg på 50g/dag än om jag låg på 150g...
;/
Ett par timmar kan kroppen hålla reda på olika aminosyror utan att förbränna de som energi. Man har alltså några timmar på sig mellan en måltid med bönorna och en måltid med ris eller vete.
Men varför chansa och inte äta proteinen samtidigt, så att det alltid finns byggmaterial framme ifall kroppen får för sig att bygga lite biceps framåt eftermiddagen:confused:
Originally posted by Zlin
Friterat==:nono: ;)
Att recepten på vegan.nu är bra, håller jag dock inte med om. Jag har visserligen inte provat alla, men de jag provat har varit lite "sheit, baljväxter är mums, och egentligen kan man äta dem som de är, men bara för sakens skull kryddar jag lite" - en åsikt jag inte delar. Jag har med andra ord gjort det lite svårt för mig som valde veg.
Prankie: Kallar du det en gryta? Nåväl, jag är inte den som är den. Skall testa!
Vad äre för fel på fritterat? Och man kan steka falafel...
Jag kan äta bönor med salt o ketchup ;/
Originally posted by Sverker
Men varför chansa och inte äta proteinen samtidigt, så att det alltid finns byggmaterial framme ifall kroppen får för sig att bygga lite biceps framåt eftermiddagen:confused:
Det positiva med ett högt proteinintag är väl just att det är högt, inte kanske så mycket att det alltid är perfekt koncentration av respektive aminosyra, eller?
Om jag får i mig dubbelt så mycket protein som jag behöver för att överleva borde det ju finnas tillräckligt av den aminosyra som nu råkar behövas även om ett livsmedel råkade innehålla lite mindre av denna, men vad vet jag. Jag brukar ju variera i samma måltid, men nu när jag inte har något rent sojaprotein och äter bröd o jordnötssmör som en måltid tog jag bara bönor i nästa för att kompensera... blir så mycket kolhydrater o sädesslag annars.
Om jag får i mig dubbelt så mycket protein som jag behöver för att överleva borde det ju finnas tillräckligt av den aminosyra som nu råkar behövas även om ett livsmedel råkade innehålla lite mindre av denna, men vad vet jag.
Så räknar man i alla fall när det gäller proteinkvalitet på kosten för folk som inte tränar, för tränande är behoven annorlunda och då vet jag inte om man kan räkna så.
Jag tycker själv att det är dumt att överäta 17 aminosyror för att få tillräckligt av de 18:e.
Det är mer ur en miljö/ekologiskt synvinkel.
Protein är en lyx som sliter hårt på miljön för att få fram. Bättre att odla ris åt 1000 svältande än soja till 100 grisar som ger kött till 10 personer:nono:
Jag är själv inget föredömme här men jag försöker att hela tiden komplettera olika proteinkällor, vete och ris med kött och mjölk t e x och håller mig då kring 200 - 220 g protein per dag till mina 92 kg.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.