Visa fullständig version : 97% av näringsämnerna försvinner i mikrade grönsaker?
MunsöHustla
2004-07-30, 00:49
Min mor kom in idag och visade mig en liten notis i hennes tanttidningen Tara där det stod att brocolli som värmdes i mikron förlorade 97% av sina närngsämnen. Källan var en tidningen som hette Bottom Line Health...
Någon som kan dementera/bekräfta?
kan micrad broccoli vara ätbart? :rolleyes:
Visst förstörs vitaminer under uppvärmning. Det är främst C-vitamin och folsyra som tar stryk av värme. Det som förstör är värmen och tiden som det är uppvärmt. Kort tid och lägre temp bevarar mer vitaminer och längre tid och hög temp förstör mer.
Men förlusterna är på sin höjd 30 % vid normal tillagning av mat. Kokar man grönsakerna kan de vattenlösliga vitaminerna koka ut i vattnet och förlusterna kan komma upp till 50 %.
Ur vitaminsynpunkt är mikron mycket bra. Inget extra vatten och temperaturen blir sällan speciellt hög.
Tänk på att vissa delar av grönsaken/maten lätt blir överhettad och just där blir förlusterna större.
Sammanfattat: Vrid tallriken eller rör runt i maten under uppvrmningen för att fördela värmen.
Lustigt. Liknande påståenden dyker upp med jämna mellanrum, gissar att lite av den skepsis som microvågsugnar mötte förr finns kvar trots att flera förbättringar gjorts sen den ursprungliga modellen.
Jag tror inte att alls det gör någon skillnad så länge man har en roterande platta i micron för att värmefördelningen ska bli bättre. De s.k. heta punkterna (hot-spots, snygg översättning) "flyttas" ju då runt så att man inte hettar upp delar till den grad att näringsämnen förstörs.
Mer läsning:
http://home.howstuffworks.com/microwave.htm
edit: ser nu att det kom en hel drös med svar ungefär samtidigt, aja, lite overkill i ämnet skadar inte, myter ska utplånas
Det har ju skrivits en del om hur mikrovågor kan förstöra vissa, särskilda näringsämnen. Dessa näringsämnen skall enligt uppgift förstöras i varierande grad i samband med de processer maten går igenom, som tex. frystorkning, mikrovågsuppvärmning, osv. FDA (Food & Drug Agency) publicerade en rapport om detta, som skall finnas tillgänglig för allmänheten men som jag ej sett särskillt omdebaterad eller känd.
Att 97% av alla näringsämnen skulle försvinna låter som en grov överdrift. Kolhydrater, vitaminer, mineraler etc. etc. försvinner ju inte bara upp i tomma intet, och med enbart 3% kvar av dess originalinnehåll kan man ju undra vad det skulle vara för någon konstig biproduktsmassa som ligger där och ser inbjudande ut på tallriken.
Det jag hört nämnas är, jag är väldigt osäker på det Svenska namnet, att så kallade "phyto-ingridienser" (eller liknande) skulle kunna brytas ner radikalt av mikrovågsstrålning. Det skulle vara väldigt onaturligt att få i sig födoämnen utan dessa fundamentala ingredienser, och därför skulle mikrovågsbestrålad mat bidra till en kemisk obalans i kroppen, som bland annat skulle kunna öka infektionsbenägenheten/minska immunförsvaret och försämra den allmäna hälsan hos individen.
Mer forskning bör nog göras, och ämnet borde debateras mer, innan man kan ta faktan för given. Men någonting ligger det nog i påståendet, det är jag säker på, med tanke på att det har visat sig att många processer som mat går igenom (som tex. upphettning) enkelt kan förändra eller bryta ner känsliga näringsämnen som tex. proteiner eller vissa vitaminer. Skulle mikrovågstekniken vara ett undantag? Den är inte särskilt gammal, om mitt minne är korrekt så "uppfanns" den 1914 då Brittiska (eller var det Amerikanska?) soldater märkte hur det ramlade ner "stekta" fåglar ner i deras kraftiga sändare. Människan vet heller inte allt om strålning, och när hon tror hon vet allt generellt sett så möter hon oftast en paradigm inom området som förändrar synen på saken. Att en sådan inom detta område skulle kunna ske och förändra våran uppfattning om mikrovågstekniken i allmänhet tror jag inte är en omöjlighet.
Som sagt, vitaminerna borde ju inte åka ut med lika mycket vatten, men jag vill minnas att man hade kommit fram till att en större del antioxidanter förstördes av micron än när de kokades, kanske för att det blir varmare än 100grader på en del ställen? (bara en tanke)
men 97% av den totala näringen lär ju vara helt galet som sagt, tror det var 70 eller 90% av antioxidanterna, men det lär ju bero på livsmedel och temperatur med.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.