handdator

Visa fullständig version : Äta sent

Frantic
2004-07-29, 11:05
Jag håller på å diskuterar med en kille om att det faktiskt går att äta sent på kvällen om man ska upp och gymma tidigt på morgonen, men han påstår att glykogenlagren töms under natten och att det man äter lagras som fett.

Finns det någon rapport som hjälper mig eller har jag fel?

King Grub
2004-07-29, 11:07
Fråga honom vad han gör för akrobatiska aktiviteter i sänghalmen som kräver så mycket muskelglykogen att depåerna töms.

Äter du mer än du gör av med totalt under dygnet lägger du på dig fett. Annars inte. Vad klockan än är.

stybb
2004-07-29, 11:07
De va en person som sa..

Bra mat är alltid bra mat oavsett tid på dygnet =)

Frantic
2004-07-29, 11:11
Det är ju det jag sagt. Han måste springa runt i sömnen om han ska tömma dem...

Jag skrev till en tjej och sa att det är ok att äta på kvällen och då svara han ordagrannt:

Det är ungefär så fel det kan bli. För det första är det först och främst på natten som fettinlagringen sker, så fett och kolhydrater före man går och lägger sig är inte bra. Förutom fettinlagring så går kroppen in i en anabol fas när man ligger och sover. En person som tränar kan räkna med att kroppen kommer tömma glykogendepån under natten. Även man skulle kolhydratladda alldeles innan man går och lägger sig, så kommer det mesta av glykogendepåerna vara så pass tömda på morgonen att man kommer få en väldigt dålig träning

Nästan så man inte orkar bry sig...

King Grub
2004-07-29, 11:15
Det som bör undvikas är saker som stimulerar massiv insulinutsöndring, vilket skapar hormonnivåer som främjar fettinlagring och minskar utsöndringen av tillväxthormon.

Och visst är förbränningen sänkt under nattens timmar... men den sänkta förbränningen ingår väl när man räknar ut dygnets energiförbrukning som helhet?

Obs: om du redan har fyllda glykogendepåer på kvällen, men trycker i dig en rejäl laddning pasta ändå, ja då kommer naturligtvis denna energi inte att lagras in som ytterligare glykogen.

Men sådant säger ju sig själv och gäller oavsett vad klockan är.

Metal_boy_
2004-07-29, 12:07
be han hoppa in på kolo o lyssna lite på Gruben...skulle tro att han blev rätt mör sen

WHITEFOLKS
2004-07-29, 12:18
är ju lite klurigt när han säger att lagren både töms och lagras som fett, dubbelt så effektiva kalorier!

Frantic
2004-07-29, 15:12
Jag skickade honom adressen hit för han började prata mer goja... Ska bli spännande och se om han kommer. Dom som vill får gärna hoppa in i diskussionen sen :thumbup:

supremo
2004-07-29, 15:14
Originally posted by stybb
De va en person som sa..

Bra mat är alltid bra mat oavsett tid på dygnet =)

En riktigt vis person!
Kan väl inte ha varit du iaf stybb? :thefinger

Frantic
2004-07-29, 15:18
Originally posted by supremo

En riktigt vis person!
Kan väl inte ha varit du iaf stybb? :thefinger

Det var väl Grub?

Diana
2004-07-29, 15:39
de där me att glycogen depån tömms under natten, han kanske menar levern? har för mej ja läste nån gång att lever-kolisarna vandrar iväg till fettdepåerna under natten( om den är full..)
:)

acidbl00d
2004-07-29, 15:57
Originally posted by Diana
de där me att glycogen depån tömms under natten, han kanske menar levern? har för mej ja läste nån gång att lever-kolisarna vandrar iväg till fettdepåerna under natten( om den är full..)

Då borde altså fruktos inte vara bra innan läggdags...?

King Grub
2004-07-29, 16:01
Originally posted by acidbl00d

Då borde altså fruktos inte vara bra innan läggdags...?

Fruktos är väl aldrig bra i några mängder att tala om.

Sverker
2004-07-29, 17:38
Originally posted by Diana

Nästan sant.

Leverglykogenet ligger och puttar ut glukos i blodet under natten för att hålla blodsockret uppe.

Natten efter ett tungt träningspass kan musklerna sno åt sig blodsockret för att bilda eget glykogen och då töms leverglykogenet.

För att fettdepåerna skall börja sno åt sig glukos behövs betydligt större insulinpåslag, som en rejäl vassleproteindrink t e x.....eller efter en god måltid på statshotellet

Calleman
2004-07-29, 17:59
äääh...är man hungrig så käka!

King Grub
2004-07-29, 18:07
Originally posted by Sverker
För att fettdepåerna skall börja sno åt sig glukos behövs betydligt större insulinpåslag, som en rejäl vassleproteindrink t e x.....eller efter en god måltid på statshotellet

På Stadshotellet får man leta efter goda måltider... Kocken där är en riktig klisterkokare. :furious:

Drutt
2004-07-29, 19:24
Du har en fin förmåga att plocka ut väl valda delar av det jag sa och helt sätta det ur kontext.

Det var en 17-årig tjej helt utan några större ambitioner att bli styrkelyftare, som hoppade in och frågade om det var bra att styrketräna på morgonen före frukost. Eller om det var bra efter.

Mitt svar var, kortfattat, att det vore dumt av henne att träna före frukost och mindre dumt att träna direkt efter frukost.

Sedan så tyckte jag inte alls att det lät som en bra idé att låta en 17-årig tjej (som inte verkar särskilt brydd om att äta mycket/rätt), att pumpa i sig en fet måltid med kolhydrater (lycka till att inte få i dig fett) över natten. I min värld är det ett säkert sätt för henne att lägga på sig fett.

Jag hävdar fortfarande att hon bör träna senare på dagen, när hon tryckt i sig några mål mat och fyllt på glykogendepåerna.

King Grub
2004-07-29, 19:32
Originally posted by Drutt
Mitt svar var, kortfattat, att det vore dumt av henne att träna före frukost och mindre dumt att träna direkt efter frukost.

Sedan så tyckte jag inte alls att det lät som en bra idé att låta en 17-årig tjej (som inte verkar särskilt brydd om att äta mycket/rätt), att pumpa i sig en fet måltid med kolhydrater (lycka till att inte få i dig fett) över natten. I min värld är det ett säkert sätt för henne att lägga på sig fett.

Jag hävdar fortfarande att hon bör träna senare på dagen, när hon tryckt i sig några mål mat och fyllt på glykogendepåerna.

Självklart skall hon äta frukost innan, för att stabilisera blodsockernivåerna, ha bra insulinnivåer och tillgång till näringsämnen i omlopp.

Men vad är den stora skillnaden på att ladda in glykogen under dagen och under natten? Snarare töms väl depåerna mer under dagen, när man är uppe och rör på sig, än under natten, då det man åt på kvällen verkligen har en chans att göra det. Och ligger man inte på energiöverskott och/eller redan har fyllda glykogendepåer så kan man inte lägga på sig kroppsfett, särskilt inte om man undviker högglykemiska kolhydrater och insulintoppande livsmedel innan sängdags.

Drutt
2004-07-29, 22:24
Jag är en ganska så hängiven Paulun-slav, jag vet inte riktigt vad detta forum tycker om herr Paulun, men det är väl egentligen min enda referens. Jag kan inte påstå att jag läst särskillt mycket rapporter eller undersökningar om just fettförbränning om natten eller dylikt, men vad jag förstått av det jag läst så är natten den tidpunkt då kroppen är som mest anabol. Samt att det också är den tid om dygnet då kroppen har som lättast att lägga på sig fett, om man har överbliven energi (med detta menar jag inte att kroppen jämt bygger muskler och lägger på sig fett samtidigt, som någon syftade på ovan).

Således så bör väl natten vara den tid då musklerna växer mest och därmed också har störst behov av energi? Jag kan ha helt fel, men jag har fått för mig att Fredrik Paulun hävdar att glykogendepåerna blir tömda under natten, om det byggs muskler.

Han tjatar också väldigt mycket om att fett och kolhydrater är dåligt att stoppa i sig ju närmare nattkvisten det lider. Jag vet dock att folk i "de här kretsarna" :bpump: har ganska så olika åsikter och att alla influeras från olika håll, så jag är mer än tacksam om någon vill ge mig deras synvinkel på saken ... det finns ju som sagt fler förståsigpåare än vår käre Fredrik där ute.

Jag tränar också på morgonen ibland, helt enkelt därför att jag vill hinna med två pass, och jag vill ha vila mellan passen. Men om ni själva får lägga in ett enda pass, nog måste det väl vara bättre att köra det passet på kvällen och fylla på glykogendepåerna hela dagen? Eller hur resonerar ni? :smash:

Frantic
2004-07-29, 23:17

Hon sa ju att hon kunde träna innan eller DIREKT efter. tränar hon direkt efter så lär hon ju inte ha "nytta" av energin frukosten så vart ska hon annars få energi till passet?

jaja nu ska jag iaf gå och äta!

King Grub
2004-07-30, 09:03
Men om ni själva får lägga in ett enda pass, nog måste det väl vara bättre att köra det passet på kvällen och fylla på glykogendepåerna hela dagen?

Skillnaden på det och på att fylla på glykogendepåerna över natten?

Drutt
2004-07-30, 09:22
Det är väl här våra meningar går isär antar jag. Själv har jag fått lära mig att glykogendepåerna inte är så intakta över natten, som många här anser. Är det så att man bara kan konservera sina kolhydratdepåer i 8 timmar så är väl det i så fall dett bra råd att äta före man går och lägger sig ... själv klarar jag inte av det, eftersom jag får problem att sova.

Men musklerna, när de växer på natten, behöver väl den energi som finns lagrad i muskelcellerna, i alla fall en del av den? Värme och (även om den blir mindre än på dagen) ämnesomsättningen måste ju ändå hålla igång. Muskelnedbrytningen (om man har tränat) av immunförsvaret måste ju förses med kolhydrater. Är ni verkligen 100 på att man kan bibehålla en intakt glykogendepå över natten? För personligen så presterar jag aldrig så dåligt som när jag tränar på morgonen, jag känner mig helt tömd på energi :em: .

Sedan så har jag också fått lära mig att om man nu har stora överskott av kolhydrater och speciellt om man har fett i kroppen, äver natten, så är risken stor att man lägger på sig fett. Så skulle hon nu inte träna så att kroppen får väldiga överskott energi över natten, tja, då bör hon ju rimligtvis lägga på sig fett? :confused:

Nåja, jag förstår inte riktigt varför det blev så stort. Det här med att träna på morgonen eller kvällen blev mer ett sidospår från ursprungsfrågan.

Svaret till henne är alltså, träna efter frukost :cheers:

King Grub
2004-07-30, 09:53
Det är väl här våra meningar går isär antar jag. Själv har jag fått lära mig att glykogendepåerna inte är så intakta över natten, som många här anser. Är det så att man bara kan konservera sina kolhydratdepåer i 8 timmar så är väl det i så fall dett bra råd att äta före man går och lägger sig ... själv klarar jag inte av det, eftersom jag får problem att sova.

Kolhydrat är ett bra bränsle. Det används först och främst vid behov. I sängen finns det (om man sover ;) ) inte stora behov för ett så pass bra bränsle. Det kommer ingen liten tomte och tappar ut glykogendepåerna medan man sover bara för att jävlas.

Som du säger: är glykogendepåerna redan fyllda - självklart går ett överskott till viss del till fettcellerna. Men det gäller oavsett vad klockans visare pekar på. Ett överskott lagras, helt enkelt.

Men givetvis är det frukost först som gäller, om man väljer att träna på morgonen. Utan blodsocker kan man inte prestera, och resultaten lär utebli utan tillgång till både kolhydrater och protein i omlopp.

WHITEFOLKS
2004-07-30, 10:49
halvt OT.. om man drar i sig gröt och börjar träna cirka 30 min efter har det hunnit ta sig ut i blodet än då?