Visa fullständig version : Kyckling - Popcorn?
När jag värmer mina kycklingfileer i micron så börjar det allitd "poppa" och fräsa rejält" Ibland tror jag nästan micron ska explodera.... Vad beror detta på?
OBS: Det här är när de redan är tillagade och jag ska värma rester!
Ingen aning! Men jag har samma problem när jag värmer lever. Inte helt sällan resulterar det hela i en lokal explosion. Och nog för att lever är gott, men sprängd lever är jobbigt värre. *yacka*
Iofs blir det ju inte lika intensiva explosioner om man värmer mindre bitar. men skall man behöva hacka all mat som skall värmas i micron..? :confused:
En mikro värmer mycket ojämt. Du får helt enkelt lokal överhettning på vissa ställen så att vattnet i kycklingen börjar koka just där. Detta samtidigt som den kanske bara är ljumen på andra ställen.
Bättre att i halvtid röra om lite eller snurra talriken ett 1/4 varv.
Aha, helt logiskt alltså. Har en snurrande platta själv, men den gör uppenbarligen inte så mycket nytta...
ja tycker de e klart värst me den färska kycklingfileerna, de blir grovrengöring av micron efteråt, och ändå ska ju de färska va MINDRE vattenpumpade än de frysta(som ju beter sej lungt och sansat i micron..)
:)
Ett annat alternativ lär ju vara lägre effekt så värmen hinner sprida sig?
Kör man på full effekt kan det nog hända intressanta saker med kycklingen och i vissa fall lever :laugh:
Uppvärmd kyckling i micro tenderar att bli torr och oaptitlig, ett alternativ kan vara att planera eventuella rester (överskott) så man steker dessa på lägre värme, då går det utmärkt att köra dem i stekpannan igen direkt från frysen.
Eller så slår man in fileerna i aluminiumfolie tillsammans med olivolja och en skivad citron och värmer i ugnen...
Har en snurrande platta själv, men den gör uppenbarligen inte mycket nytta...
Du anar inte hur det blir i en ugn UTAN snurrande platta ... :D Uppvärmd kyckling i micro tenderar att bli torr och oaptitlig...
Värm alltid med "microlocket" på; snabbare och i viss mån jämnare uppvärming, ingen torkad skorpa à la skolbespisningspotatis, inget kladd på microns väggar och tak. Har man inget microlock finns de på Ica/Konsum för en billig penning; en investering väl värd priset.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.