handdator

Visa fullständig version : Vad rör sig i ditt huvud?

Trytter
2004-07-28, 21:39
Har grubblat ett bra tag nu på vad folk tänker på när de utsätts för en hög grad av fysisk smärta.
Så då tänkte jag, finns det ett bättre ställe att fråga än ett forum fyllt med hårdingar som sysslar med Hiit och kör hårt på gymmet:D .
Frågan är vad ni tänker på när ni gör HIIT eller när ni gör de där sista repsen som gör så förbannat ont?
Hur viktigt är just tankarna när smärtan gör sig påmind?
Själv vet jag att om man tänker "fan vad ont det gör", då är det kört från början..
Och om man börjar planera dagen på sista reppet i knäböj blir nog skaderisken bra mycket högre.
Så vad rör sig i era skallar?

Medusa
2004-07-28, 21:49
Det enda som rör sig i mitt huvud är "Cmon, this is your last chance!".......

Karl_alfred
2004-07-28, 21:51
Tänker att vikten ska fanimig upp till varje pris.

Pudzianovski
2004-07-28, 21:51
Kul fråga.

Den mentala biten är väldigt viktigt inom all träning.

Dock så gör inte kroppen alltid som huvudet vill hos mig!

Jag tror man måste sätta upp målet innan man kör igång. Jag ska klara så många reps eller orka springa så länge nu.

Ska försöka tänka på vad jag egentligen tänker under ett roddpass nån gång.

:thumbup:

TCOG
2004-07-28, 21:52
tänker på jense och herkiz tillsammans nakna.........

nämen, det går så fort så att det går inte att tänka men innan setet då tänker jag "LETS DO THIS SHIT"!

Pez
2004-07-28, 21:53
Originally posted by Pudzianovski

Ska försöka tänka på vad jag egentligen tänker under ett roddpass nån gång.

"Huuuäääähhhjävlarrrrsssnngghhh!" kanske? :D

Jag undrar om inte folk som hävdar att dom "tänker" sammanhängande meningar och resonemang under set snarare vill tro att dom gör så medans sanningen troligtvis ligger närmre ovanstående.. iallafall då det gäller riktigt tunga set..

Bokrea
2004-07-28, 21:54
detta snurrar i huvet:

"FAAN VAD SKÖNNT"

"BRA ATT JAG FÅR ANVÄNDA MIN ILSKA"

"JAG ÄR EN SVAG F*TTA, KOM IGEN DIN F*TTA"

På den sista brukar det alltid bli en:

"FUCK IT UP!!"

(Ibland slår det dock fel o man gör detta när man berusad. sist taggade man till o råkade man slå sönder en spegel. aj.)

lyckegard
2004-07-28, 22:11
Om jag ska vara ärlig minns jag inte ett enda hårt lyft och jag vet att jag gör flera sådana varje pass. Bara det att jag lyfter så hårt så jag inte klarar av att tänka på känslan på samma gång.:kickass:

Kalleh
2004-07-28, 22:11
Håller med Pez. Anstränger man sig på riktigt tänker man inte sammanhängade och logiska tankar. Ärligt talat vet jag inte vad fan jag tänker på, men jag hår svårt att tro att jag under 90 minuter på gymmet eller löpspåret inte tänker ett skit. Eller:confused:

Pingu
2004-07-28, 22:16
Tänker på mina barn

Allan
2004-07-28, 22:19
Jag vet att jag "tänker" på färger när jag lyfter maximalt. Och jag skulle inte ens vilja kalla den kemiska reaktionen för tanke. Snarare en känsla. Synfältet blir defekt, värmen stiger i ansiktet och jag ser blå-grönt-rött-orange framför mig under en eller ett par ytterligt korta moment.

allan

Prankie
2004-07-28, 22:20
Tänker inte alls, bit ihop and DO IT, DO IT.

bubbe
2004-07-28, 22:25
under själva settet och precis innan så är det bara fokusering och koncentration på att göra rörelsen tills det är slut.

Jax
2004-07-28, 22:26
"Skärp dig din jävla vekling, det är bara en halvmil kvar"

Antingen något i den stilen eller så gör jag mitt bästa för att övertala mig själv att jag njuter av utmattningen. Alternativt att man har kommit till gränsen då tankarna inte är specielt klara överhuvudtaget.

Herkulez
2004-07-28, 22:35
förut när jag körde på riktigt tunga vikter och inte höll på med fjantträningen som jag kör nu med så tänkte jag inte alls under själva lyftet, var väl lite som allan sa att man ser färger, samma sak när jag var brottare, då körde jag bara på känsla och ryggrads intuitioner matchen igenom, på det sättet kunde jag hålla alla negativa tankar borta

men det var som sagt när jag körde riktigt tunga vikter ochväldigt låga reps, inte när jag gjorde en 10reppare i bicepscurlen

ErikWrestlingFreaket
2004-07-28, 23:04
Vet inte vad jag tänker på,vill bara få det överstökat:bpump:

Köttbullen
2004-07-28, 23:12
Brukar tänka på en fett biff , som väntar när jag e klar me skiten.

Avesta
2004-07-29, 01:02
tänker aldrig nånting, det är nog det som har dragit mig och håller mig kvar i gymmet.
enda stället man slipper tänka.

Jense
2004-07-29, 01:39
jag känner inte smärta

Yankeee
2004-07-29, 02:54
Under själva setet så tänker jag inte på någonting. Om jag börjar tänka på går det åt helvete. Det som är tjusningen med det hela :)

Tricklev
2004-07-29, 04:04
Tänker på flk som lyckats förverligen sig själva genom ansträgning, Bruce ee och Muhammad Ali ger mig bra inspiration.

no1fitness
2004-07-29, 04:28
Jag räknar alltid tyst för mig själv...
Annars så kan jag inte tänka på något tror jag...;)

Kul fråga !

Semiramis
2004-07-29, 08:53
Tänker inte bara ÄR. En av de unerbaraste sakerna med gymet.

Fultjack
2004-07-29, 09:08
då jag cyklar eller gå på trampmaskin så brukar jag tänka "vill man bli räfflan så får man offra sig" då funkar det :thumbup:

Hades
2004-07-29, 09:19
Under ett set kan väl vissa tankar ploppa upp, men de handlar nästan alltid om själva lyftet, sällan om något annat. Inte heller hör jag musiken under tiden jag kör ett tungt set.

Under HIIT kan jag inte tänka sammanhängande alls.

Styrkebyggare
2004-07-29, 09:22
Den enda identifierbara tanken i mitt fall, är koncentrationen på att mobilisera kraft och energi för de sista repsen. Detta brukar ibland innebära en snabb förutsägelse över hur jag tror att nästa lyft kommer kännas, samt hur det skall utföras (typ strama upp mer o dyl). Ett lite "överoptimistiskt" synsätt är att föredra tycker jag.

Krub
2004-07-29, 10:32
Jag tänker ingenting. I dom allra flesta övningarna känner jag ingen smärta, jag har all fokus på att få vikten att förflytta sig. Samma sak var det då jag löpte förut. Skallen blev helt tom, benen bara gick av sig själva.

När jag tänker efter så var det nästan tyngre att träna på lättare vikter. Då hade man tid att tänka på smärtan :)

ivandrago
2004-07-29, 11:03
Intressant det här med koppling mellan hjärna och kropp.

En snubbe på mitt gym gjorde ett experiment med mig som hans fru lärt sig under något seminarium om jag minns rätt.

Han bad mig hålla armen rakt ut mot sidan parallellt med golvet. Sedan stod han och viftade sina armar nedåt nedåt nedåt framför mig. Efter det tryckte han på min arm och jag hade ingen chans att hålla emot.

Sedan upprepade han experimentet men viftade istället uppåt med armarna en stund före han tryckte på min arm. Nu kunde jag hålla emot ett bra tag före han lyckades trycka ner min arm.

För mig kändes det som att han tog i mycket mindre den andra gången, men han påstod att han tagit i lika mycket båda gångerna. Tydligen hade hjärnan så stor roll i det hela att den hade ställt sig in på att armen skulle ner när han viftat neråt framför mina ögon och tvärtom den andra gången.. Ganska coolt faktiskt!

AngelLove
2004-07-29, 11:47
Vet inte, har aldrig tänkt på om jag tänker på något under tiden..

Det enda jag kommer på är typ "en till, een till..."

Fast, jag har å andra sidan glädjerus under hela passet. Så därför kanske jag inte tar notis om ngt annat än att jag mår bra :)

MasterChief
2004-07-29, 12:37
Under de sista repsen är väl en av de få gånger man inte borda tänka så mycket. :D Försöker bara fokusera på att lyfta...

ivandrago: Vill inte vara glädjedödare, men din polare fubbar. Jag har själv testat det där vid flera tillfällen och jag har även blivit utsatt för säljare av "träningsmagneter" som hävdade att jag blev starkare med magneter i brallan. De utförde det testet som du berättade om. Det är verkligen lätt och du kan testa att göra det på en kompis. För att ge en bra effekt så gör så här:
1, Intala honom om att du kan samla hans mentala kraft genom att göra något speciellt, tex dra händerna längs hans ryggrad.
2, Därefter så ber du honom stå med raka armar.
3, Tryck nu hans armar neråt genom att hålla ganska långt ut på armen. Ta i någorlunda så åker hans arm ner väldigt lätt. Att hålla mot en vikt på rak arm är tungt och det krävs väldigt lite av din tryckförmåga för att få ner hans arm.
4, Gör nu din magiska rörelse.
5, Därefter trycker du igen, men denna gång tar du inte i riktigt lika hårt eller snabbt så märker du att ni snabbt hamnar i ett statiskt tillstånd. I det läget kommer din kompis känna sig väldigt stark och det känns faktiskt som du tar i mer eftersom du håller ett konstant tryck under någon sekund.

En sak är nämligen säker...Man kan inte göra någon starkare genom att vifta händerna framför honom. :thumbup:

Monoxide
2004-07-29, 12:54
Blir väl mest typ "Gnnnnnnhhhaaaaarh!".

Tricklev
2004-07-29, 14:12
Masterchief: Under mitt halvår i Wing chun så gjrode intruktören en liknande sak, eftersom minnet sviker mig nu ska jag återvända när jag snackat med en polare, så ska vi se hur det va.

Trytter
2004-07-29, 14:45
Originally posted by boFFen
Försöker tänka mig att arnold står där och peppar mig. "Girlieman!!"
Funkar dock bara i vissa övningar.
Om jag hade föreställt mig Arnold stå och skrika GÖÖLLEMAAN för full hals på hans österrikiska brytning hade jag nog snarare trillat ihop i en hög i hysteriska skrattkrampor.
Alla är vi olika:D

hobbitar
2004-07-29, 18:01
Jag tänker ingenting, jag bara morrar som en brunstig brunbjörn samtidigt som det rinner fragma ur munnen på mig! AARRGGGHHH!!!!

pellepedal
2004-07-29, 18:32
1, 2, 3, 4, 5? eller 6?, Öhhh 8, nehe.....

Tänker nog inte så värst mycket, förutom at jag gillar lite smärta. :D
Det goaste man kan göra är att pierca sig. Sån smärta gillar jag.

bubbleman
2004-07-29, 19:55
KOM IGEN, KOM IGEN NU FÖR FAAN!

s0s
2004-07-29, 20:47
Det funkar att tänka på något som gör en rädd/arg ect

Kommer ihåg den dan jag kollade på passion of christ... lyfte vikter som jag annars aldrig skulle "orkat"... tänkte hela tiden på scenen då han fick smisk men ändå stod upp...:MrT:

Keirin
2004-07-29, 21:38
När jag cyklar i klunga så tänker jag mest på vart alla andra så att vi inte vurpar och så kollar jag efter grus och ojämnheter i marken samt trafiken. Denna tankevärksamhet tar ganska mycket energi.

På spinning så tänker jag ingenting. Där lyckas jag förbruka all energi i benen. Tack vare en hyfsad cykelrutin.

Ett sätt att hantera negativa tankar som jag använder mig av är såhär.
Att antingen så kommer negativa bilder upp i huvudet eller så hör jag negativa röster i huvudet. Eftersom det är jag som tänker detta och kan påverka mina tankar så "skruvar jag ner volymen på rösterna och ersätter dem med bra röster. Dåliga bilder där jag är svag ersätter jag med bilder där jag är stark.

När jag är andfådd försöker jag att andas i en annan rhytm för att se om jag kan få mer syre.

För 2 veckor sedan så vurpade jag och slog i huvudet i gatan kraftigt. Mitt bakdäck gick sönder så jag tappade balansen. Efter fallet satte jag mig upp och vilade tills värsta smärtan hade gått över och kände efter så att jag inte var yr. Jag bedömde det som att jag kunde cykla och medela min vän som väntade på mig att jag inte kunde träna så bar det iväg hemåt och in till akuten för att checka skallen. Jag hade hjälm som alltid och den sprack i vurpan och några skrapsår. Det ända jag tänkte på efter vurpan eftersom jag inte hade några allvarliga skador var att bli frisk så att jag kunde ge mig ut igen. Läkaren sa att jag inte hade några fel. Illamående var jag i 2 dagar men det var inte mycket.

För en vecka sedan var olyckan framme igen. Jag var och backtränade med 2 vänner. Jag hade gett mig tusan på att klara uppförsbacken på en för tung växel och ville inte se her långt det var kvar av backen så jag tittade ner i gatan och höll koll på vita sidlinjen för att inte köra i diket. Så var det en bil som hade felparkerat som jag körde in i med en stor smäll. Jag tänkte...Är jag hel... Lite blödande skrubbsår och en lårkaka läker ganska snabbt... jag tror jag kan cykla om 2 dagar igen.

Vurpor hör till min sport och därför har jag ett starkt psyke mot dom så länge jag inte bryter något är jag glad. Min ram måste hålla också. Smärta vid vurpa kan jag tona ner tills att den nästan inte känns. Men blir jag förkyld eller magsjuk då är det en nära döden upplevelse för mig :rolleyes:

Mart|n
2004-07-29, 22:18
Originally posted by Pingu
Tänker på mina barn

Hur ska man tolka det? :)

Kommer ihåg när jag körde tungt i benpressen för nån vecka sen iaf och kom på mig själv när jag tänkte att lysrören i taket såg fina ut och lyste ut ett runt sken. Är nog lite konstig :)

jwzrd
2004-07-29, 23:07
"Ett rep till annars får du inte gå hem" om det är fler än 3 rep, annars är det mer känslan av kombinationen av svårt våld och nada.

Allan
2004-07-29, 23:09
Originally posted by Mart|n

Kommer ihåg när jag körde tungt i benpressen för nån vecka sen iaf och kom på mig själv när jag tänkte att lysrören i taket såg fina ut och lyste ut ett runt sken. Är nog lite konstig :)

En som kör hårt hör jag...

allan

kollle1
2004-07-29, 23:12
det enda som jag tänker på när jag kör sista repsen på benböj är att jag ÄR stenhård som en jävla betong sugga! samtidigt som jag blundar!

Fatalist
2004-07-29, 23:17
Jag brukar småskratta och tänka "tänk att det kan göra så ont! haha! aja nu ska jag få det här gjort"

Funkar :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Hardcore_pb
2004-07-29, 23:21
jag tänker inte jag lyfter vikten istället :thefinger
Man slösar ju inte på energin i onödan :D

/Hardcore