Visa fullständig version : var 3:e timmes matintag
fundera på en sak...
d sägs ju att man ska äta var tredje timme..
men hur mkt ska man äta??
låt säga.. efter lunch.. 3 timmar efter.. så dricker jag lite olivolja plus proteinpulver plus ett äpple typ..
efter ca 1.5-2 timmar är jag hungrig igen..
men betyder det bara att magen e tom??
kroppen kommer inte börja bryta ner musklerna förens efter typ 3 timmar..
så om man är lite hungrig gör inget..
eller är d så att då när jag blir hungrig igen ,.. MÅSTE jag äta igen.. för att inte börja nedbrytning..
King Grub
2004-07-28, 15:21
Prova dig fram; dela upp ditt dagliga energiintag på lämpligt antal måltider och så stora att du minimerar hungern. Antingen ett par tre huvudmål och ett par mindre mellanmål, eller ett antal lika stora mål över dagen. Jag själv föredrar måltider av ungefär lika stor energimängd; då mår jag bäst, har mest energi och är aldrig hungrig, förutom när jag vaknar och efter ett träningspass, av naturliga anledningar.
Originally posted by King Grub
Prova dig fram; dela upp ditt dagliga energiintag på lämpligt antal måltider och så stora att du minimerar hungern. Antingen ett par tre huvudmål och ett par mindre mellanmål, eller ett antal lika stora mål över dagen. Jag själv föredrar måltider av ungefär lika stor energimängd; då mår jag bäst, har mest energi och är aldrig hungrig, förutom när jag vaknar och efter ett träningspass, av naturliga anledningar.
jomen d där e inga problem..
d var inte ett svar på min fråga
King Grub
2004-07-28, 15:24
Den går inte att svara på baserat på uppgifterna du gav. Näringsupptaget sker inte i magsäcken; alltså är dess eventuella tomhet inte avgörande för om du är i katabolt stadie eller inte.
Originally posted by King Grub
Den går inte att svara på baserat på uppgifterna du gav. Näringsupptaget sker inte i magsäcken; alltså är dess eventuella tomhet inte avgörande för om du är i katabolt stadie eller inte.
precis d jag mena...
ok så då gör d inget om jag är hungrig en timme typ.. o sen käkar middag.. osv osv..
bara det är ca var tredje timme ?
King Grub
2004-07-28, 16:32
Som sagt: det går inte att svara på baserat på dina uppgifter. Det beror på vad du ätit och hur mycket och i vilken sammansättning.
Det rekommenderas väl att man väntar tre timmar för att låta tarmarna vila lite och rensas.
En snubbe jag känner påstår att man inte bör äta mellan 18.00 och 6.00. Eller rättare sagt, att man skall låta magen vila i 12 timmar. Finns det något som säger att detta är bra/dåligt?
King Grub
2004-07-28, 20:33
Originally posted by Whey
En snubbe jag känner påstår att man inte bör äta mellan 18.00 och 6.00. Eller rättare sagt, att man skall låta magen vila i 12 timmar. Finns det något som säger att detta är bra/dåligt?
Nej. Magsäcken hinner tömmas på mycket kortare tid än så, och att låta en tom magsäck "vila" tjänar man inget på hälsomässigt.
Originally posted by aGGe
fundera på en sak...
d sägs ju att man ska äta var tredje timme..
men hur mkt ska man äta??
låt säga.. efter lunch.. 3 timmar efter.. så dricker jag lite olivolja plus proteinpulver plus ett äpple typ..
efter ca 1.5-2 timmar är jag hungrig igen..
men betyder det bara att magen e tom??
kroppen kommer inte börja bryta ner musklerna förens efter typ 3 timmar..
så om man är lite hungrig gör inget..
eller är d så att då när jag blir hungrig igen ,.. MÅSTE jag äta igen.. för att inte börja nedbrytning..
Ät mer så blir du inte hungrig efter 1.5 timme.
Själv käkar jag varannan timme nuförtiden. Funkar prima.
Callister
2004-07-29, 18:39
Varannan timme. :MrT:
Det blir mycket sitta på toan :D
Det beror jävla mycket på vad man äter..
käkar man morsans pajas mat på helgen är jag hungrig 20 minuter efter jag ätit klart..och då har jag ätit så jag rullat från bordet.. men min egna vecko standard käk kyckling och ris står jag mig på lätt i 3h.. och ajg behöver inte äta mig lika grismätt för det..
GhostFace
2004-07-29, 19:15
Personligen finner jag det lättare att käka nå´t var 3:e timma om man håller igång kroppen under dagen. Dvs sitter man inte inaktiv o kollar TV eller porrsurfar så går ju energin åt till nå´t och därmed skapas det ett sug efter mera mat. Logiskt.
Annars är det lite svårt att "tvinga" i sig mat när man knappt gjort ett dyft....:D
Oftast brukar det trots allt bli ett mellanting- man äter en del dagar mycket och en del andra väldigt mycket mindre än mycket.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.