Visa fullständig version : Sunt&gott
Vad har Sunt&Gott för GI? Nån som vet? Denna musli är osötad!
King Grub
2004-07-27, 20:15
Det görs inte många GI-studier i Sverige, så något exakt värde för en svensk müsli är svårt att hitta. Men med tanke på ingredienserna... Strax över 90.
brukar ha dessa i yoghurten på morgonen tillsammans med
phsyliumfrön sen till de finax bröd + mjukost + skinka + kaffe å vatten......är den totalt sett så är väl denna frukost bra GI mässigt? tänkte om muslin har för högt GI?
King Grub
2004-07-28, 09:39
Nej, det blir ett bra GI totalt sett. Skippa fröna dock. De sänker insulinutsöndringen, och du vill ha insulinutsöndring på morgonen för att bryta den katabola fasen, speciellt när det rör sig om insulinutsöndring av mjölkprodukter och/eller vassle vid det här tillfället. Fröna bara saboterar.
Sunt&Gott är dessutom minst dubbelt så nyttigt som t ex All-Bran Plus, även om denna har ett lägre GI. GI är långt ifrån allt.
Så fröna bara saboterar....Hur mycket sämre ä de med frön då?
Vad landar GI med frön resp utan frön ungefär då---stor skillnad?
King Grub
2004-07-28, 20:30
Det kan jag inte säga, men GI:t på måltiden som helhet är fullständigt lågt nog utan fröna, och insulinutsöndring är BRA till frukost, och fröna minskar även denna rätt rejält.
Äter du bra mat behöver du inte manipulera den med frön, vinäger och annat.
Originally posted by King Grub
Äter du bra mat behöver du inte manipulera den med frön, vinäger och annat.
Åt inte även du, fram till någorlunda nyligen, en hel del psylliumfrön? Du måste komma ihåg att upplysa alla King Grub-fans som verkar hänga här när vad som är "optimalt" omdefineras ;)
King Grub
2004-07-28, 20:39
Originally posted by Berry
Åt inte även du, fram till någorlunda nyligen, en hel del psylliumfrön? Du måste komma ihåg att upplysa alla King Grub-fans som verkar hänga här när vad som är "optimalt" omdefineras ;)
Det var nyhetens behag, och det lade sig rätt snabbt.
Äter man en bra sammansatt kost behöver man inte manipulera GI och II.
Äter man en dåligt sammansatt kost är lösningen ändå inte att manipulera med frön och annat, utan att ändra kosten.
Och nu var målet inte dåligt på något sätt.
bubbleman
2004-07-28, 21:26
Det där med insulinutsöndring på morgonen, borde inte mannagrynsgröt vara optimalt, borde vara lågt gi pga all mjölk och högt II pga mjölken igen. Gott som fasen är det ju också!
Det var nyhetens behag, och det lade sig rätt snabbt.
Äter man en bra sammansatt kost behöver man inte manipulera GI och II.
Äter man en dåligt sammansatt kost är lösningen ändå inte att manipulera med frön och annat, utan att ändra kosten.
Och nu var målet inte dåligt på något sätt.
Jag har ett litet problem som jag har funderat på ett tag.
Jag äter micrad havregrynsgröt varje dag på jobbet vid 09,30, problemet är att jag har vant mig att äta det varje dag, och jag tycker det är väldigt smidigt, gott och mättar bra.
Äter även gröt till frukost, men då lagad på spisen.
Jag har funderat på psyliumfrön men ändå varit lite negativ till det. Ska jag leva med att GI är lite hög vid just detta mål eller ska jag försöka hitta på någon annan lösning?, många tycker ju att man inte ska hänga upp sig för mycket på GI men eftersom jag äter detta dagligen så är det ju tråkigt, för jag vill ju gå in helhjärtat på det här med kosten.
själv så kokar jag gröt på eftermiddagen eller till kvällning...är det nån fördel att använda sig utav fröna då?
Så länge du kokar gröten enligt intruktionen så borde GI:t bli tillräckligt lågt att du inte behöver tillsätta några frön.
King Grub
2004-07-29, 06:33
Originally posted by Mac
själv så kokar jag gröt på eftermiddagen eller till kvällning...är det nån fördel att använda sig utav fröna då?
Nej.
King Grub
2004-07-29, 06:35
Originally posted by Johan
Jag har funderat på psyliumfrön men ändå varit lite negativ till det. Ska jag leva med att GI är lite hög vid just detta mål eller ska jag försöka hitta på någon annan lösning?, många tycker ju att man inte ska hänga upp sig för mycket på GI men eftersom jag äter detta dagligen så är det ju tråkigt, för jag vill ju gå in helhjärtat på det här med kosten.
Äter du något mer än gröt, något protein- och/eller fettrikt så sänker du ju automatiskt GI:t på måltiden som helhet. Annars kanske någon matsked krossade linfrön i gröten kan vara en idé. De sänker också GI:t, men till skillnad från loppfröna ger de även näring i form av nyttigt fett, så här är det inte frågan om manipulation, utan om berikning.
Äter du något mer än gröt, något protein- och/eller fettrikt så sänker du ju automatiskt GI:t på måltiden som helhet. Annars kanske någon matsked krossade linfrön i gröten kan vara en idé. De sänker också GI:t, men till skillnad från loppfröna ger de även näring i form av nyttigt fett, så här är det inte frågan om manipulation, utan om berikning.
Tyvärr va det just därför jag började äta gröten, det gick så lätt att laga och jag slapp fixa med mig nånting hemifrån, men på senare tid har jag börjat att tagit med mig en äggmacka, som jag äter halva av till gröten och den andra halvan på eftermiddagen.
Kanske bör spinna vidare på den tråden, men skulle också vara kul att testa linfröna, jag äter nog för lite fett så det skulle vara bra. Jag ska testa, tack för tipset!
Stenberg
2004-07-29, 13:18
Hur är det med övriga Müsli-sorter ur nyttighetssynpunkt i jämförelse med All-Bran flingor? En frukostvariant jag kör är ca 1/3 Bran Müsli+ Naturell, 1/3 All-Bran Plus och 1/3 Fittnessflingor och så Lätt A-fil till det. Om jag säg byter ut flingorna mot bär eller frukt-müsli, vad är nyttigast?
Förutom det blir det också en skiva grovbröd, tex Rågkuse, med LättOst, Kalkon, Keso, Västan, Paprika och tomat, multivitaminjuice och vassledrink.
King Grub
2004-07-29, 13:46
De flesta müslisorter, inklusive de du räknade upp, klår All-Bran hur lätt som helst i nyttighet. Undantaget är de som innehåller "krisp".
De flesta müslisorter, inklusive de du räknade upp, klår All-Bran hur lätt som helst i nyttighet. Undantaget är de som innehåller "krisp".
Dom är bättre än All-Bran PLUS också ur nyttighets synpunkt?
Nu är vi i forumet Kost & Näring men om man deffar så är dom "frukost flingorna" med lägst GI har föredra oavsett "nyttighetsgrad" eller?
I och för sig äter jag ofta youghurt och rågflingor eller korn eller havregryn...
Det måste ju vara bättre än alla frukostflingor ur dom flesta synpunkter?
King Grub
2004-07-29, 13:54
Dom är bättre än All-Bran PLUS också ur nyttighets synpunkt?
Ja, absolut. All-Bran Plus är ju bara bränt vetekli.
Nu är vi i forumet Kost & Näring men om man deffar så är dom "frukost flingorna" med lägst GI har föredra oavsett "nyttighetsgrad" eller?
GI har inte mycket med nyttighet att göra, och äter man en komplett frukost där müsli är kolhydratbas blir GI:t absolut lågt nog. Lågt blodsocker är heller inget att eftersträva.
Okej...med risk för att låta tjatig...;)
Men om man äter en bra protein källa som tex kycklingfilé på morgonen och en bra fettkälla som sötmandel..och sen yoghurt och ett äpple..vilken kolhydrat källa ska man välja att ha i yoghurten då?
Lågt GI, nyttigt...
För bäst fettförbränning alltså..okej..man bränner inte fett för att man ett visst magiskt typ av mat...men du fattar..:thumbup:
Callister
2004-07-29, 14:25
Jag fattar inte. :D
Stenberg
2004-07-29, 14:35
ok, så att byta ut All-Bran och flingorna mot tex Finax Bär & Co (http://www.finax.se/produkterna/musli/bar_och_co.html) eller Axa F-Müsli Bär (http://www.axasportsclub.com/axasportsclub/content.nsf/vDOCID/512876E1358BDD59C1256E8A0036864C?OpenDocument&1) kanske inte vore så dumt?
Originally posted by Stenberg
ok, så att byta ut All-Bran och flingorna mot tex Finax Bär & Co (http://www.finax.se/produkterna/musli/bar_och_co.html) kanske inte vore så dumt?
Hm...Puffat Ris, Cornflakes, 13 g socker/100 gram är nog inte optimalt på morgonkvisten ur GI synpunkt...
Men jag är inte säker...:confused:
Callister
2004-07-29, 14:42
Det finns inget som heter "Ur GI-synpunkt" på morgonen eftersom man då bara har nytta av en insulintopp? :confused:
WHITEFOLKS
2004-07-29, 14:57
frukostens GI påverkar ju iofsig följande måltiders GI också enligt studier. så det är nog bättre att få insulintoppen från mejeriprodukter och liknande isf.
Precis det finns något som heter "second-meal effect" och betyder att om att man äter en måltid så kommer måltiden efter att påverkas av måltiden innan "ur gi-synpunkt"
Så ett högt GI till frukost gör att Lunchen eller målet efter frukosten påverkas...
King Grub
2004-07-29, 15:02
Originally posted by Callister
Det finns inget som heter "Ur GI-synpunkt" på morgonen eftersom man då bara har nytta av en insulintopp? :confused:
Insulintoppen på morgonen bör absolut inte åstadkommas av högt GI, utan av vassle och/eller mjölkprodukter.
King Grub
2004-07-29, 15:03
Originally posted by Hoffa
Okej...med risk för att låta tjatig...;)
Men om man äter en bra protein källa som tex kycklingfilé på morgonen och en bra fettkälla som sötmandel..och sen yoghurt och ett äpple..vilken kolhydrat källa ska man välja att ha i yoghurten då?
Lågt GI, nyttigt...
För bäst fettförbränning alltså..okej..man bränner inte fett för att man ett visst magiskt typ av mat...men du fattar..:thumbup:
Det spelar inte så stor roll, men de tidigare nämnda müslisorterna är fortfarande överlägsna alla slags flingor.
Vilken ingrediens e de dom brukar kalla för "krisp"? eller står de just ordet: krisp, på de muslisorter som innehåller de?
:)
King Grub
2004-07-29, 15:33
Originally posted by Diana
Vilken ingrediens e de dom brukar kalla för "krisp"? eller står de krisp på de muslisorter som innehåller de?
Nej, det är allt som är puffat, allt som är honungsrostat, osv. Dvs allt som krispar när du tuggar på det.
START är sämst. ;)
ahaa då fattar jag, start=söndersmulade kakor
men de hemsöker mina drömmar:eating: :devil:
Urk, hur kan man äta sunt&gott? Och hur kan det kallas müsli? flingblandning snarare.
Varför inte ta en god müsli istället? :)
Originally posted by aliquis
Urk, hur kan man äta sunt&gott? Och hur kan det kallas müsli? flingblandning snarare.
Varför inte ta en god müsli istället? :)
Sunt och Gott "reglerar" som min bror skulle säga; den i särklass bästa basflingan, både nyttig och god (delikat med lite "förädling" i form av frukt, russin, sylt etc.).
Man undrar om du med "Müsli" menar MÜSLI, eller någon annan flingsort? Jag har för mig att müsli i sin ursprungliga form är typ en sorts rågröt (obs. rågröt, inte råg-gröt), och inte de torra flingor som vi svenskar vanligen menar när vi använder ordet.
Jag menade något lite blandat, inte bara säd. Om man har på russin o dylikt blir det ju en mer riktig müsli ;/
Fast sedan kanske blandningarna man inte köper färdiga är lika nyttiga med tanke på att de alltid skall stoppa in något skit.
Jag stör mig på att alla flingblandningar som inte innehållr just bara själva flingorna alltid innehåller en så'n massa tjafs som jag inte vill ha med (smaksak; jag vet): solrosfrön, puffat ris etc. Värst är det där sabla riset som alltid skall med (ja, det är väl billigt att köpa in för tillverkarna - och lätt och skrymmande, så man kna sälja det dyrt till konsumenterna); det blir ju som tapetklister när man blandar det med fil. Plus att russinen i fruktmüslin alltid är så hoptorkade; som små svarta pappbitar (varför egentligen?).
Därmed inte sagt att inte en riktig "skräp-godis-müsli" mer massor av torkade fruktbitar, hasselnötter, kokos och annat är GOTT - synd att det inte är superfrukosten för oss som inte bulkar ...
Stenberg
2004-07-30, 06:25
Originally posted by Hoffa
Hm...Puffat Ris, Cornflakes, 13 g socker/100 gram är nog inte optimalt på morgonkvisten ur GI synpunkt...
Men jag är inte säker...:confused:
Är faktiskt 16 g socker/100 g i All Bran Plus också! Men det har ju faktiskt ett bra mycket lägre GI, så ur den synpunkten är det ju bra...
Stenberg
2004-07-30, 06:35
Nej, det är allt som är puffat, allt som är honungsrostat, osv. Dvs allt som krispar när du tuggar på det.
START är sämst. ;)
Tyvärr verkar det va puffade och rostade ingredienser i nästan alla Müslisorter utom Sunt%Gott... :(
Originally posted by Tolkia
Plus att russinen i fruktmüslin alltid är så hoptorkade; som små svarta pappbitar (varför egentligen?).
Tillverkaren torkar russinen ännu lite hårdare för annars " vandrar " vattnet i russinen över till cornflaksen och gör den slemmiga.
Originally posted by Tolkia
Jag stör mig på att alla flingblandningar som inte innehållr just bara själva flingorna alltid innehåller en så'n massa tjafs som jag inte vill ha med (smaksak; jag vet): solrosfrön, puffat ris etc. Värst är det där sabla riset som alltid skall med (ja, det är väl billigt att köpa in för tillverkarna - och lätt och skrymmande, så man kna sälja det dyrt till konsumenterna); det blir ju som tapetklister när man blandar det med fil. Plus att russinen i fruktmüslin alltid är så hoptorkade; som små svarta pappbitar (varför egentligen?).
Därmed inte sagt att inte en riktig "skräp-godis-müsli" mer massor av torkade fruktbitar, hasselnötter, kokos och annat är GOTT - synd att det inte är superfrukosten för oss som inte bulkar ...
Att puffat ris kanske är "skräp" kan jag hålla med om, men torkad frukt o nötter?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.