Visa fullständig version : Det här med olagliga fettförbränningspiller
Callister
2004-07-26, 20:45
Rent subjektivt mötande, vad tycker folk om det?
Är det knark? Vilka gör det?
På vissa låter det som att de kör det, är stolta över det, det fungerar, sen läser man om döttsfall på aftonbladet, varför tar man chansen?
Fått reda på att min moster använder Ephedra piller för att minska i vikt, inte ett dugg orolig, hon verka inte ens veta att det var "i grå zonen".
Kan en person som har friskt hjärta, blodtryck osv använda piller för att gå ner i vikt utan någon större fara?
Pratats en hel del om det redan här på forumet, bara att söka och läsa så får du reda på vad olika människor tycker i frågan.
Själv tror jag inte det är speciellt farligt för en frisk person som tränar och äter vettigt (inte sådana personer som dött) och har även testat det själv ett tag, är ju dock inget magiskt piller och även om jag inte hade räknat med några stora förändringar så märkte jag inte av det mkt, man blev aningen piggare av det bara.
Skulle rekommendera att du försöker få din moster att träna och äta bättre istället för att käka piller. De kan vara en liten extra hjälp på vägen men inte mer än så.
Är givetvis bara min personliga åsikt, ephedra är väldigt omdebatterat. Rent allmänt tycker jag att så länge staten säljer alkohol så borde den inte bråka med ephedra.
[QUOTE]Originally posted by Bengt82
[B]Pratats en hel del om det redan här på forumet, bara att söka och läsa så får du reda på vad olika människor tycker i frågan.
Själv tror jag inte det är speciellt farligt för en frisk person som tränar och äter vettigt:
Låt oss säga att det begränsar tillverkarnas målgrupp:D
Herkulez
2004-07-27, 13:47
Originally posted by Callister
Kan en person som har friskt hjärta, blodtryck osv använda piller för att gå ner i vikt utan någon större fara? ja det kan man, varför dricka alkohol när det står i tidningar om folk som dött av det, varför köra bil när det står i tidn...........
dom få gånger det stått i tidningar om folk som dött av det (har själv aldrig sett det dock) så kan jag lova att det berott på nåt annat
Problemet är väl just det att det används inte bara av folk som är friska i övrigt tränar och sköter det andra bra.
En stor del av folk som använder det tror jag är folk som inte orkar sköta kost/träning och egentligen aldrig gjort det.
Av samma orsak är deras fysik inte den bästa och då tar man ett par effe för att bli av med fläsket....
Sen efter ett par veckor tappar man inge mer och hmmmmmm vad gör man då? Motionerar, näää det är ju jobbigt. Man tar bara lite fler av de där magiska fettförbrännarna. Vips så har hjärtat som aldrig varit van vid större ansträngning än att gå från sängen till bilen plötsligt fått lite för mycket att jobba med...
Ganska okvalificerad gissning det där, men min poäng är att de som dör av det förmodligen inte har en aning om effekten, att man ska dricka mer, inte öka dosen när kicken försvinner utan göra uppehåll istället etc etc...
Vad kan vi barn lära oss av det här? Ignorance kills!:angel:
Herkulez
2004-07-29, 07:49
Originally posted by Trytter
Ganska okvalificerad gissning det där, men min poäng är att de som dör av det förmodligen inte har en aning om effekten, att man ska dricka mer, inte öka dosen när kicken försvinner utan göra uppehåll istället etc etc...
Vad kan vi barn lära oss av det här? Ignorance kills!:angel: lysande sickan :thumbup: synd bara att andra ska drabbas pga okunniga och ignoranta människor
ett problem med ephedra är att man blir verkligen inte ALLS hungrig eller sugen..
kör man med det kan man gå en hel dag utan mat och må perfa än då.
men den största effekten är ju den att man tappar sötsuget nått enormt. sen är det nog lite olika beroende på person om suget kommer tillbaka efter en periods användande.
enligt professor bedlam iaf :))
Originally posted by bedlam
ett problem med ephedra är att man blir verkligen inte ALLS hungrig eller sugen..
kör man med det kan man gå en hel dag utan mat och må perfa än då.
men den största effekten är ju den att man tappar sötsuget nått enormt. sen är det nog lite olika beroende på person om suget kommer tillbaka efter en periods användande.
enligt professor bedlam iaf :))
Man tar det ju inte på kvällen pga sömnen så då kommer väl suget som ett brev på posten i alla fall..
Har jag fel?
Visst är det folk som dött av Effedrin. En bekant dog i USA efter att varit ute och sprungit med Effedrin i kroppen. Väldigt lätt att skapa rubriker av sånt då han endast var 23 år..... MEN, han hade ett hjärtfel som han själv ignorerade totalt. Struntade ofta i att ta hjärtmedicinen.. Och på det effedrin och intensiv löpning....
Gör man så så har det inget med effedrinet att göra utan bara ren dumdristighet... lika dumt som att köra sin bil med 3,5 i promille med förbundna ögon! Och vem gör det? :D
Själv tycker jag koffein är överlägset effedrin, men jag är också väldigt känslig och lättpåverkad. Håller mig därför oftast till koffein, men anser ändå att det är helt fel att förbjuda ephedra!!
Originally posted by Action
lika dumt som att köra sin bil med 3,5 i promille med förbundna ögon! Och vem gör det? :D
Vad är skillnaden när man är så full, o har förbundna ögon.
och om man var nykter med förbundna ögon?
:devil:
Alla saker är farliga i olika doser, detta är farligt om kroppen ligger i fel "dos". det bör därför vara recept belagt. elller har tydlig varnings text
1. Det är fusk inom alla idrotter. Använder du det så är du dopad !
2. Det är alldeles onödigt. Använd sunt förnuft. Sök kunskap om kost och näring. Lär känna din kropp.
3. Följer du punkt 1. och 2. är du en idrottsman eller idrottskvinna.
Originally posted by Sverker
2. Det är alldeles onödigt. Använd sunt förnuft. Sök kunskap om kost och näring. Lär känna din kropp.
3. Följer du punkt 1. och 2. är du en idrottsman eller idrottskvinna.
1. Dopad beträffande Effedrin är du endast om du nyttjar det i samband med tävling. Enligt WADA är det tillåtet under träning så dra inte för hårda växlar om någon använder sig av Ephedra under tex en diet!
2. Sunt förnuft givetvis. Jag använder Ephedra ytterst sällan då jag är glad och nöjd med koffein! Men jag vet många andra som ser det som ett måste under diet. Eller som Gosh som extra boost under träning.
3. Alltså kan man nyttja ephedra och fortfarande vara idrottsman/kvinna så länge man inte använder det vid tävling. ;)
WADAS lista för 2004 (http://www.rf.se/files/{3842D672-6268-4A82-81EE-CDE7A261B2CA}.pdf)
Kan man inte diskutera om alla sortsers prestationshöjande substanser är fusk då?
Kreatin?
Eller är det fusk när hr Sverker sätter sig ner med en kopp kaffe efter jobbet och slappnar av?
Kallingen
2004-08-01, 14:49
Många piller är nog väldigt psykiskt påfrestande, testa t.ex. att lägga vitaminer i en burk det står "Ryss-femmor" eller "Efedrin" på så ska du se att du själv tycker det ger effekt ;)
:notme:
Originally posted by Trytter
Kan man inte diskutera om alla sortsers prestationshöjande substanser är fusk då?
Kreatin?
Eller är det fusk när hr Sverker sätter sig ner med en kopp kaffe efter jobbet och slappnar av?
Det är respektive idrottsförbund som bestämmer vad som är tillåtet eller inte. De flesta förbunden följer därmed Riksidrottsförbundets lista.
Det som förbundet säger, det gäller.
1. Dopad beträffande Effedrin är du endast om du nyttjar det i samband med tävling. Enligt WADA är det tillåtet under träning så dra inte för hårda växlar om någon använder sig av Ephedra under tex en diet!
2. Sunt förnuft givetvis. Jag använder Ephedra ytterst sällan då jag är glad och nöjd med koffein! Men jag vet många andra som ser det som ett måste under diet. Eller som Gosh som extra boost under träning.
3. Alltså kan man nyttja ephedra och fortfarande vara idrottsman/kvinna så länge man inte använder det vid tävling. ;)
WADAS lista för 2004 (http://www.rf.se/files/{3842D672-6268-4A82-81EE-CDE7A261B2CA}.pdf)
Som jag tolkar det är efedrin tillåtet under träning enbart för att fälla idrottaren på eget grepp.
Den idrottare som behöver efedrin under träning kommer därmed att lura sig själv och prestera sämre på tävling.
Regelmässigt är det ju givetvis tillåtet att morgonpromenera med efedrin i kroppen eller köra knäböj på gymmet med substansen i blodet men någonstans blir det fel.
Det är tillåtet att köpa i många länder och förbunden i de länderna vill inte/har inte kunnat ha något förbud.
Vi får se om det bli någon ändring när nu USA har fått ett igång testandet och EU har lagt locket på vad gäller försäljningen.
Många av ländernas idrottsförbund skjuter sig själva i foten då man inte en del inte är vana att leva utan sina piller och därför chansar på tävling också.
Herkulez
2004-08-01, 18:37
låter på många av er att effedrin är ett mirakelpiller vilket det absolut inte är.
Som jag tolkar det är efedrin tillåtet under träning enbart för att fälla idrottaren på eget grepp.
Den idrottare som behöver efedrin under träning kommer därmed att lura sig själv och prestera sämre på tävling.
Regelmässigt är det ju givetvis tillåtet att morgonpromenera med efedrin i kroppen eller köra knäböj på gymmet med substansen i blodet men någonstans blir det fel.
Jo så kan du få tolka det om du vill... Men kom inte och kalla någon för dopad så länge de följer regelverket.. I så fall var säkert du dopad under förra året då koffein var med på listan och ej tillåtet på tävling....;)
Sen om idrottsmannen/kvinnan lurar sig själv genom att använda det under träning är dennes problem!
Jo så kan du få tolka det om du vill... Men kom inte och kalla någon för dopad så länge de följer regelverket.. I så fall var säkert du dopad under förra året då koffein var med på listan och ej tillåtet på tävling....;)
Sen om idrottsmannen/kvinnan lurar sig själv genom att använda det under träning är dennes problem!
Mycket riktigt att inte jag själv skall tolka reglerna utan följa de riktlinjer som mitt idrottsförbund sätter upp.
Jag har aldrig pekat ut någon som dopad utan jag försöker tvärtom lyfta denna diskussion på ett högre plan för att öka acceptansen för våra idrotter.
Mitt mål är att lyfta fram kroppsbyggning, och då också AF givetvis, som en bra och hälsosam träningsform där man/jag lyfter fram den egna kroppens potensial på bästa sett. Allt efter de förutsättningar man har.
Det är möjligt att vissa tycker att kroppsbyggning är häftigt när man tror att man måste använda olika centralstimulerande medel för att komma i tävlingsform men alla andra skjuter det åt sidan som något bissart och föga lockande.
Vad har du vunnit Action när din omgivning säger:
" - Rutor på magen, so what. Det skulle jag också ha ifall jag dopade mig. "
Vi kommer aldrig ur dessa fördommar ifall vi inte själv är föredömmen och arbetar mot dopning.
Mycket riktigt att inte jag själv skall tolka reglerna utan följa de riktlinjer som mitt idrottsförbund sätter upp.
Jag har aldrig pekat ut någon som dopad utan jag försöker tvärtom lyfta denna diskussion på ett högre plan för att öka acceptansen för våra idrotter.
Mitt mål är att lyfta fram kroppsbyggning, och då också AF givetvis, som en bra och hälsosam träningsform där man/jag lyfter fram den egna kroppens potensial på bästa sett. Allt efter de förutsättningar man har.
Det är möjligt att vissa tycker att kroppsbyggning är häftigt när man tror att man måste använda olika centralstimulerande medel för att komma i tävlingsform men alla andra skjuter det åt sidan som något bissart och föga lockande.
Vad har du vunnit Action när din omgivning säger:
" - Rutor på magen, so what. Det skulle jag också ha ifall jag dopade mig. "
Vi kommer aldrig ur dessa fördommar ifall vi inte själv är föredömmen och arbetar mot dopning.
Jag är helt med på vad du menar Sverker... Reagerade bara på den punktlista du skrev upp när vi snackade om Ephedra!
Självfallet har vinsten sjunkit en hel del om någon kommer med ett sådant påstående, absolut. Och jag kan stolt säga att jag har tävlat på SM i Athletic Fitness 3 år i rad utan att dopa mig! Till o med placerat mig bland de bästa i symmetrin vilket många i dagsläget tror är helt omöjligt utan doping, vilket är mycket tråkigt och synd!
Jag är helt med på vad du menar Sverker... Reagerade bara på den punktlista du skrev upp när vi snackade om Ephedra!
Självfallet har vinsten sjunkit en hel del om någon kommer med ett sådant påstående, absolut. Och jag kan stolt säga att jag har tävlat på SM i Athletic Fitness 3 år i rad utan att dopa mig! Till o med placerat mig bland de bästa i symmetrin vilket många i dagsläget tror är helt omöjligt utan doping, vilket är mycket tråkigt och synd! :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.