Visa fullständig version : Salmonella risk. Hur stor?
Dr.Stein
2004-07-25, 10:42
Har hört att man kan få salmonella av att äta råa ägg, men har också hört att det inte finns i Sverige.
Har käkat en rätt ansenlig mängd råa ägg i mina dar, och hört det rekomenderas i prottedrinkar etc. Men här jag sett många som inte rekomerar råa ägg pga av just salmonella risken. Jag har iaf klarat mig undan salmonella hittills, trots mina många ägg.
Mina frågor:
Hur stor är egentligen risken att få salmonella, och hur illa är det exakt att få det? Kan de vara värt att gambla lite? Finns det några andra farliga grejer me råa ägg?
Gudfadern
2004-07-25, 12:31
Chansen att få salmonella av ägg är väldigt liten, men ändå en risk.
Varför inte äta samma mängd ägg men kokta? Godare och lika nyttigt.
Dr.Stein
2004-07-25, 14:32
Originally posted by Styx
Varför inte äta samma mängd ägg men kokta? Godare och lika nyttigt.
Därför att det tar sin lilla stund att koka dom! Och när man kommer på att man ska ha ett par är oftast när man kommit på att maten inte riktigt räckte till, utan det behöver fyllas på me nåt. Då är ägg sjukt praktiska, fast man orkar oftast inte koka dom.
datorjaevel
2004-07-25, 16:12
risken att DU kommer få salmonella av råa ägg är nog lika stor som att JAG blir av med oskulden. jag citerar: Chansen att få salmonella av ägg är väldigt liten, men ändå en risk.
Dr.Stein
2004-07-25, 17:15
Originally posted by datorjaevel
risken att DU kommer få salmonella av råa ägg är nog lika stor som att JAG blir av med oskulden. jag citerar: Chansen att få salmonella av ägg är väldigt liten, men ändå en risk.
Men vad är det man har att se framemot om man nu får salmonella? Är väl inte en livshotande sjukdom iaf?
Garanterar äggleverantörerna att det inte ska vara salmonella i äggen, eller erkänner dom att det finns en risk?
King Grub
2004-07-25, 17:20
Originally posted by Dr.Stein
Men vad är det man har att se framemot om man nu får salmonella? Är väl inte en livshotande sjukdom iaf?
Garanterar äggleverantörerna att det inte ska vara salmonella i äggen, eller erkänner dom att det finns en risk?
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2348
Dr.Stein
2004-07-25, 17:37
Originally posted by King Grub
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2348
Tackar för den!
Verkade ju faktiskt som om i princip alla livsmedel producerade i Sverige skulle vara säkra.
Stod också att det behövdes en ganska stor mängd bakterier för att man skulle bli sjuk, innebär det att smittade ägg som legat i kylen också är säkra eftersom bakterierna inte hunnit växa till sig tillräckligt mkt?
Om man kokar ägget så att det endast är löskokt, borde det väl kunna finnas kvar bakterier i gulan eller?
Tackar för den!
Verkade ju faktiskt som om i princip alla livsmedel producerade i Sverige skulle vara säkra.
Stod också att det behövdes en ganska stor mängd bakterier för att man skulle bli sjuk, innebär det att smittade ägg som legat i kylen också är säkra eftersom bakterierna inte hunnit växa till sig tillräckligt mkt?
Om man kokar ägget så att det endast är löskokt, borde det väl kunna finnas kvar bakterier i gulan eller?
Är det så svårt att fatta?? Koka äggen din dumbom!
Ät råa ägg och må väl :angel:
Dr.Stein
2004-07-26, 16:42
Men allvarligt, borde det inte vara en viss salmonellarisk även i löskokta ägg? gulan är ju faktiskt rå.
Skaffa dig en äggkokare om du tycker att det är jobbigt att koka ägg. :thumbup:
King Grub
2004-07-26, 18:10
Men allvarligt, borde det inte vara en viss salmonellarisk även i löskokta ägg? gulan är ju faktiskt rå.
Salmonellabakterier dör vid 60-70 graders värme.
Till äggfanatikerna har jag kastat in en sammanfattning om ägg och ägginnehåll i fråga om bakterier etc i kost&näring
King Grub
2004-07-26, 18:24
Originally posted by emmzan
Till äggfanatikerna har jag kastat in en sammanfattning om ägg och ägginnehåll i fråga om bakterier etc i kost&näring
En äggstra välkommen artikel, skulle jag vilja säga. http://www.jms101.btinternet.co.uk/basic_sets/misc/fried_egg/smiley.gif
http://smileys.smileycentral.com/cat/8/8_3_33.gif
Tricklev
2004-07-26, 18:39
Allas komiker king grub slår till igen:laugh:
Dr.Stein
2004-07-31, 13:00
Originally posted by emmzan
Hittar inte artikeln hur jag än söker:(
King Grub
2004-07-31, 13:01
Hittar inte artikeln hur jag än söker:(
Den fanns på sidan 3...
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=27600
Obs att sökfunktionen är ur funktion ( :laugh: ) nu sista dagarna innan flytten till nya forumet.
Dr.Stein
2004-07-31, 13:17
Originally posted by King Grub
Den fanns på sidan 3...
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=27600
Obs att sökfunktionen är ur funktion ( :laugh: ) nu sista dagarna innan flytten till nya forumet.
Tack! Hehe, misstänkte nästan det, fick inte upp ett enda resultat på "ägg"......
Salmonella är en tarmbakterie. Ingen salmonella finns i ägget, utan på skalet.
Ägget kommer som bekant ut ur kloaken efter en stund i ändtarmen, och där kontamineras skalet med tarmbakterier.
Har försökt förklara detta x antal gånger.
Spelar ingen roll om ägget är löskokt eller inte.
Alla bakterier, inkl salmonella kommer igenom skalet och stångar sig blodiga genom äggvitan in mot gulan. Äggvitan är full av antikroppar och lysozymer som försvar mot bakterieangrepp men med tiden förlorar försvaret sin kraft och bakterierna vinner tillträde ända in till gulan.
Alltså alltid viktigt att koka äggen. Det går att äta löskokta ägg men då är det fortfarande risk att gulan är infekterad.
Har en gammal arbetskompis som fick salmonella av råa ägg . Han bodde på skithuset ett par veckor . Sen vet jag inte om han fick nån medicin men han blev frisk sen iaf fast han käkar inte råa ägg längre.
Jag fick det stora nöjet att på en utlandsresa till bulgarien lite mer än en månad sedan uppleva det omtalade salmonella viruset. Lyckligtvis var det på min sista dag i Sunny Beach jag tänkte "gambla" och prova på den beryktade ChickenKebab, en produkt som såldes flitigt i många stånd runtom i turistorten. Så gav jag mig ut bakfull i bar överkropp med solen skinandes på min rödbrända späda kropp. Mitt mål var givetvis att hitta det ställe som såg fräschast ut med välstekta kycklingfiléer på ett kebabspett. Efter mycket om och men hamnade jag och min goda vän till slut på Flower street, huvudgatan i turistorten och en bra bit från vårat hotell. Här precis brevid McDonalds fanns en vit vagn likt en större korvkiosk hemma i Sverige med fräscht utseende och fräsch köksutrustning. Jag måste säga att av alla små sluskhål som fanns runtom på orten med tvivelaktiga kycklingfiléer(om det nu var det) så var den här faktist helt okej! Detta ställe skulle utan problem kunna attrahera kunder i vårat fosterland och det jämförde sig således med de andra ställena som det ledande ChickenKebab-ståndet. Övertygad och självsäker med att jag hittat rätt, det ultimata i kycklingväg, i bakteriernas mardröm provade jag en rulle chickenkebab. Killen var mycket trevlig och vi skämtade lite om hur fina bulgariska flickor var, lite småleenden kom från dom två bulgariska flickorna som skötte resten av köket. Till slut frågade han mig om jag ville ha allt och tittade ner på en rad byttor med diverse grönsaker, majonäs och såser. Jag svarade snabbt "yes please!" och stog där med ett flin bakom ett par 30 kronors solglasögon förväntansfull för vad mina smaklökar skulle få erfara. Inte ont vetande stod jag där medans han började servera mig det som fruktas mest av vårat kära smittskydsinstitut, en bit död fågel inrullad mellan en massa grönsaker och lite bröd och givetvis proppfull utav bakterier som bara väntade på att få gå lös och föröka sig i mitt matsmältningssystem.
Jag måste faktist säga att stället var fräscht, servicen var god och människorna trevliga. Fast efter jag tagit min första tugga på den maträtt jag hört så mycket om av andra svenskar men varit för feg för att prova så måste jag tillägga att det var GOTT! Riktigt gott och jag började klandra mig själv för att jag inte provat på det här tidigare, hur dum kan man vara tänkte jag och tog en till bit på min goda 18:-'s ChickenKebab. När hela det gastronomiska äventyret var slut begav vi oss mätta på väg hem till hotellet igen. Min kompis hade givetvis bestämt sig för att äta mcdonalds den här gången då det var hans sista måltid här så jag hade ensam tagit steget in i bakteriernas hotfyllda värld. Vi blev utkastade från våra rum och blev flyttade till ett tomt rumt som var ämmat för dusch, avslappning och väskutrymme då väskrummet på hotellet var fullt av utcheckade turisters handbagage. Vi slappnade av lite, pratade lite , gjorde oss iordning duschade osv. När klockan närmade sig 19-20 snåret kände jag mig varm, trött och utslagen. Sömnbrist hade jag utan tvekan och fortfarande lite bakfull så jag bestämde mig för att vila lite. 20 minuter senare klarar jag inte längre av att ligga på sängen. Svetten dryper från hela kroppen trots att temperaturen är en måttliga 25 nånting i luften och jag ligger ner i skugga. Jag börjar få en känsla av att nånting inte är riktigt rätt. Huvudvärken följer snart tätt därefter och jag får ett allmänt yrt förvirrat tillstånd. Oroad och lite förbannad över omständigheterna beger jag mig ner i receptionen och lyckas kommunicera med receptionisten om att få låna en termometer. Till slut på bräcklig engelska säger hon "ah you mean this" och räcker mig en termometer. Vad som befaras blir slutligen sanning 5 minuter senare då termometern visar 39,5. Vid det här laget får nu huvudvärken, yrseln och febern sällskap av en märklig hosta och jag börjar prata med en svensk reseledare. Eftersom bussen till flygplatsen går om mindre än 2 timmar tror han inte att jag hinner uppsöka läkarvård och hinna till flyget samtidigt så jag bestämmer mig för att ta ett par panodil och "sit it out" som man säger på engelska. Det är nu det roliga börjar, jag går tillbaka upp till relaxrummet och där står till min förvåning två nyduschade fräscha svenskor i BH och gör sig iordning. Vid det här laget känner och hör jag något ryta nere i buken och hälsar med ett leende medans jag snabbt tar mig in på toaletten. Toapappret är givetvis slut och jag får lite småpanik då jag känner att något är på väg, jag spolar snabbt lite vatten i ansiktet och går ut. Jag skriker lite lätt till min kompis på balkongen att jag måste köpa vatten och springer fort som attan ner till den allmäna toaletten i hotellobbyn. Ni som har varit i bulgarien vet att allmänhetens toaletter är inte de fräschaste men i den knipan jag var i är man inte kräsen. Fort ner med byxorna och FSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!!!! Utan att gå in på detaljer kan jag säga att det var inte så trevligt att sprutlackera toaletten , det luktade inget vidare heller då ni som varit i bulgarien vet att man ska lägga toapappret i en påse brevid toan och inte spela ner det. Normalt bör man känna en känsla av att bli frigjord eller avslappnad efter ett längtat toalettbesök. I det här fallet mådde jag bara sämre, mycket sämre. Mitt allmäna tillstånd och ordet välbehag kändes långt långt borta. Några timmar senare sitter jag på flygplatsen och får veta att flyget är 4 timmar försenat. Mina kompisar börjar kommentera hur jag ser "mycket piggare ut nu", inte så konstigt då panodilen har sänkt febern och gjort mig lite mer yr. Nu är jag till råga på allt efter ett par timmar på flygplatsen väldigt hungrig. De serverar ut några ostmackor jag annars inte skulle röra hemma i sverige. Jag tackar och tar emot och får besöka toaletten ytterligare en gång för det. Mina toalettbesök ser vid det här laget precis likadana ut som det första i hotellet. 3 timmars flygresa hem och lika många toalettbesök på flygplanet avslutades med ett fjärde besök vid väskhämtningen precis innan tullen. Bilresan hem från stockholm präglas av ett flertalet toalettbesök på bensinmackar.
Väl hemma i sverige uppsökte jag läkare dagen efter och fick antibiotika utskrivet utan tvivel, en dag senare och symptomen har försvunnit. Nu har jag säkert salmonella men för var dag som går så blir jag mindre och mindre smittfarlig. Symptomen har jag inte kännt av något mer.
Summa sumarum skulle jag ALDRIG äta chickenkebaben igen om jag visste att jag skulle få salmonella. Det var ett rent helvete dom två första smittdagarna och faktum att jag reste gjorde inte saken avsevärt mycket bättre. Drack säkerligen 4-5 liter vatten dagen jag blev sjuk och svettades säkert ut 3. En liten ursäkt får gå ut till bensinmackarna på vägen hem, det kan inte ha varit trevligt att rengöra toaletterna men det var inte mitt fel att jag blev sjuk!
Hoppas du nu vet hur det "känns" att få salmonella, det är inget jag önskar att någon på jorden ska få uppleva! :angel: :eating: = :booty:
Michael: Synnerligen målande beskrivning. Jag skriver under på vartenda ord. Fast i mitt fall var det en ostfondue hos en kompis i Tyskland (även här alltså under normalfräscha förhållanden och inte på något "sunkställe"). Det är ett antal år sedan men jag minns tydligt känslan när man kastar sig från dörrtröskeln till sängen på återvägen från det senaste toalettbesöket eftersom man inser att man kommer att svimma innan man hinner fram om man måste röra sig i upprätt ställning två sekunder till ... jag har aldrig känt mig så sjuk i hela mitt liv (och jag hoppas avgjort att jag aldrig behöver känna mig så sjuk igen). F.ö. blir jag lite avundsjuk så här i efterhand när jag får veta att symptomen går över på ett par dagar med antibiotika - så snabbt går de INTE över av sig själv, kan jag avslöja.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.