handdator

Visa fullständig version : Vetenskapligt stöd för Atkinsdieten...

Allan
2004-07-24, 10:20
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_7876373.asp

allan

Callister
2004-07-24, 10:41
Tänkte testa Atkins förut, verkar intressant. Men det blir aldrig av. :confused:

Halldin
2004-07-24, 11:13
Pasta, snabba kolhydrater? Är inte det lite att ta i?

byggaren
2004-07-24, 11:41
Intressant läsning, kan man skulle prova nån gång ;)

HenrY
2004-07-24, 12:28
Men är pasta snabba kolhydrater??:confused:

King Grub
2004-07-24, 12:48
Nej.

Baha
2004-07-24, 13:22
allt är väl relativt, snabbare än en del annat

King Grub
2004-07-24, 13:46
Det finns i alla fall fastslagna GI-värden för vad som räknas som snabba, och vanliga makaroner och spaghetti lyckas precis klämma ner sig under "långsamma"-strecket.

Styx
2004-07-24, 13:57
Blir det inte tungt att träna om man går på atkins, när man äter så lite kolhydrater? Måste vara svårt att få några högre nivåer av glykogen i musklerna.

bubbe
2004-07-24, 16:46
verkar som forskarna äntligen börjar greppa!

hoppas det smittar av sig till "vanligt" folk också,
käka biff det blir man ju jättetjock av.....

ang Gi så såg jag inget i texten om detta, men i text-tv
såg jag en lista på "snabba kolhydrater" där näms ex
ris och pasta. är det text-tv som har missuppfattat?

bubbe
2004-07-24, 16:48
Originally posted by Styx
Blir det inte tungt att träna om man går på atkins, när man äter så lite kolhydrater? Måste vara svårt att få några högre nivåer av glykogen i musklerna.

jo det blir det nog, men forskningsrapporten verkar inte ha
utgått ifrån muskelbyggning utan bantning och om höga värden av protein är skadligt för kroppensorgan. vilket tydligen på råttorna inte kunde mätas även med så högt intag som 50 % protein.

HenrY
2004-07-24, 17:14
Originally posted by King Grub
Det finns i alla fall fastslagna GI-värden för vad som räknas som snabba, och vanliga makaroner och spaghetti lyckas precis klämma ner sig under "långsamma"-strecket.

Får jag fråga, hur ligger snabba makaroner till ur GI synpunkt??

Mvh

Bengt82
2004-07-24, 19:59
Testade att köra två veckor på en ketodiet med max 20g kolhydrater om dagen. Tappade mer vikt än vid en vanlig diet, såg ingen större muskelförlust (gör man visserligen inte på en vanlig diet heller under bara två veckor).

Enda nackdelen var väl att jag tyckte maten var ganska tråkig, käka bacon + korv och ägg till frukost är inte alls så roligt som det låter när man gör det varje dag. Var en lättnad när det tog slut och man kunde börja käka normalt igen.

Vad gäller träningen så var det en riktig pina, det blev aldrig så tufft att man inte kunde slutföra men man fick sänka vikter en del och tog inte många minuter innan man kände sig helt trött i huvudet, typ som man känner sig vid blodsockerfall fast lite lindrigare, ingen trevlig känsla att träna med...

Hörde ngn säga att atkins var för feta amerikaner som inte orkar röra sig och det stämmer nog ganska bra, kan tänkas funka bra som deff men att leva på sådan kost hela tiden gör det nog väldigt svårt att komma ngnstans med träningen.

En välbalanserad kost med mkt träning tycker jag låter både roligare och nyttigare.

Läste dock ngnstans om möjlighet för långdistansare att träna i ketosis och sedan strax innan loppet kolhydratladda för att ha en grymt hög fettförbränning under loppet, vet inte om det är ngn som har testat eller om det bara är teori men lät vettigt.

z_bumbi
2004-07-25, 11:24
Atkins var ju lite fel ute med mycket så att bevisa att det han sa stämmer blir nog svårt.

För att träna så får man tillföra kolhydrater vid valda tillfällen osv.

Grandi
2004-07-25, 12:00
[i]
Läste dock ngnstans om möjlighet för långdistansare att träna i ketosis och sedan strax innan loppet kolhydratladda för att ha en grymt hög fettförbränning under loppet, vet inte om det är ngn som har testat eller om det bara är teori men lät vettigt. [/B]

Vill dra mig till minnes att det skulle ha stått något liknande i Fredrik Paulúns bok "Ät, träna prestera" :confused:

Teorin i sig låter ju intressant, går ut på att man som maratonlöpare etc. ska kunna utnyttja fett som energi så effektivt som möjligt i tävlingsförhållanden. Men är man intresserad av att kunna köra hårda aerobiska/anaerobiska pass och verkligen förbättra sina resultat så torde det bli svårt i det långa loppet utan kolhydrater :)

Styx
2004-07-25, 12:52
Bengt82>> Låter som att du gick in i väggen under träningspasset och det gjorde du förmodligen också. Inte så konstigt när man äter så lite kolhydrater. Kolhydrater är ju också muskelsparande så ur den synpunkten borde det ju heller inte vara den bästa dieten för nån som vill behålla så mycket muskler som möjligt.

Coldsmith
2004-07-25, 15:51
Originally posted by HenrY

Får jag fråga, hur ligger snabba makaroner till ur GI synpunkt??

Mvh

dom brukar springa under 20 sekunder dom snabba makaronerna. De långsamma tar runt 30 sekunder i jämförelse. Men det beror förstås på hur långt dom ska springa.

Klein
2004-07-26, 12:56
Jag har ätit nästan bara fett och protein i 5 veckor nu. Det tog 2.5 veckor för kroppen att anpassa sig till lågt kolhydratsintag. Nu har jag högre energinivåer än vad jag hade på hög-carb dieten och jag går aldrig in i väggen, är alltid varm i kroppen och har inget sötsug. Känslan är oslagbar.

Callister
2004-07-26, 12:58
Originally posted by Klein
Jag har ätit nästan bara fett och protein i 5 veckor nu. Det tog 2.5 veckor för kroppen att anpassa sig till lågt kolhydratsintag. Nu har jag högre energinivåer än vad jag hade på hög-carb dieten och jag går aldrig in i väggen, är alltid varm i kroppen och har inget sötsug. Känslan är oslagbar.
Intressant som fan. :D
Hur kan 1-2 dagar se ut för dig? Alltså med kosten, det blir inte tråkigt med samma mat hela tiden?

Klein
2004-07-26, 13:04
Jag börjar dagen med lite färskpressad apelsinjuice och 2 dl whey hydro. 1 timma senare käkar jag ca 300 g kött från vad jag är sugen på, lax, får, nöt, orre, räkor etc. De efterkommande måltiderna varierar jag mellan ägg och kött. Ibland klämmer jag in nån frukt som mellanmål. Mellan måltiderna dricker jag opastöriserad mjölk. Efter träning blir det honung följt av apelsinjuice och whey hydro.

Jag kan tillägga att jag äter allting rått. Det blir aldrig tråkigt för maten smakar aldrig densamma i rå form. Den naturliga variationen. Inget bär är det andra likt!

Callister
2004-07-26, 13:20
Jag börjar dagen med lite färskpressad apelsinjuice och 2 dl whey hydro. 1 timma senare käkar jag ca 300 g kött från vad jag är sugen på, lax, får, nöt, orre, räkor etc. De efterkommande måltiderna varierar jag mellan ägg och kött. Ibland klämmer jag in nån frukt som mellanmål. Mellan måltiderna dricker jag opastöriserad mjölk. Efter träning blir det honung följt av apelsinjuice och whey hydro.

Jag kan tillägga att jag äter allting rått. Det blir aldrig tråkigt för maten smakar aldrig densamma i rå form. Den naturliga variationen. Inget bär är det andra likt!
Visste det sen tidigare, att du käkade det rått.
Ush. :smash: ;)

Hoffa
2004-07-26, 14:00
Jag kan tillägga att jag äter allting rått.

Får du aldrig salmonella då?
Kött måste ju tillagas för att alla bakterier ska försvinna eller?

Yankeee
2004-07-26, 14:02
Klein, du har möjligtvis inte tillgång till en kamera. Så kan du göra en bildserie om "en dags mat". Vore kul att se, även bilder på dig ;)

Klein
2004-07-26, 14:37
Originally posted by Yankeee
Klein, du har möjligtvis inte tillgång till en kamera. Så kan du göra en bildserie om "en dags mat". Vore kul att se, även bilder på dig ;)

Jag har faktiskt en liten filmsnutt där jag äter rått kött. En god vän passade på att filma med mobilen utan min vetskap. Vete tusan vars jag ska lägga upp den dock. Jag ska lägga upp lite bilder på mig om ett tag när min deff är avklarad. Jag bär fortfarande spår av den kolhydratsrika dieten om man säger så.

Yankeee
2004-07-26, 14:42

Jag har faktiskt en liten filmsnutt där jag äter rått kött. En god vän passade på att filma med mobilen utan min vetskap. Vete tusan vars jag ska lägga upp den dock. Jag ska lägga upp lite bilder på mig om ett tag när min deff är avklarad. Jag bär fortfarande spår av den kolhydratsrika dieten om man säger så.

http://upl.silentwhisper.net

Avesta
2004-07-27, 00:36
rekommenderas atkins till att deffa?

z_bumbi
2004-07-27, 09:28
Originally posted by Avesta
rekommenderas atkins till att deffa?

Nej men många använder sig av andra typer av ketodieter. Första deffen skulle jag välja en mer vanlig deff och se hur det funkar sen kan man testa keto om man har lust vid nästa tillfälle. Det är alltid bra att veta hur kroppen beter sig på mindre kalorier så man skiljer på de symptomen jämfört med det man kan uppleva under en ketodiet.

Avesta
2004-07-27, 09:46
Originally posted by z_bumbi

Nej men många använder sig av andra typer av ketodieter. Första deffen skulle jag välja en mer vanlig deff och se hur det funkar sen kan man testa keto om man har lust vid nästa tillfälle. Det är alltid bra att veta hur kroppen beter sig på mindre kalorier så man skiljer på de symptomen jämfört med det man kan uppleva under en ketodiet.
vilka andra ketodieter syftar du på då?

har kört atkins några månader tidigare, är nästan rädd för att återvända till atkins, vill inte känna mig så där trög igen.

Undrar vilka alternativ till ketodieter det finns.

z_bumbi
2004-07-27, 10:02
Originally posted by Avesta

vilka andra ketodieter syftar du på då?

har kört atkins några månader tidigare, är nästan rädd för att återvända till atkins, vill inte känna mig så där trög igen.

Undrar vilka alternativ till ketodieter det finns.

Targeted ketogenic diet (TKD) och Cyclical ketogenic diet (CKD) är två
TKD= man äter kolhydrater innan och efter träningspasset.

CKD = Man äter kolhydrater under en dag per tidsperiod samt i vissa fall även innan och efter träningen.

Det finns en del skrivet både här och på nätet om dessa och det finns självklart otaliga varianter av dessa som heter olika saker, annars går det ju inte att sälja några böcker om det. :D

Avesta
2004-07-27, 10:10
Originally posted by z_bumbi

Targeted ketogenic diet (TKD) och Cyclical ketogenic diet (CKD) är två
TKD= man äter kolhydrater innan och efter träningspasset.

CKD = Man äter kolhydrater under en dag per tidsperiod samt i vissa fall även innan och efter träningen.

Det finns en del skrivet både här och på nätet om dessa och det finns självklart otaliga varianter av dessa som heter olika saker, annars går det ju inte att sälja några böcker om det. :D
tackar...

så CKD är alltså diet med kolhydratsladdning per perid.
låter intressant, vid min första deff 4 månader innan nästa sommar ska jag använda det.
ska läsa så mycket som jag kan innan dess.