Logga in

Visa fullständig version : OSTKAKA, insulin..

CroCop
2004-07-24, 03:09
tjenare, jag har nyss hittat en ny rätt som jag verkligen gillar, nämligen Ostkaka.. jag har surfat runt och sökt som en tok på forumet och alla rekomenderar lättostkaka framför vanlig med tanke på insulinpåslag osv.. dock verkar det inte finnas nån affär i närheten som säljer lättvarianten, (bor i Umeå på teg) därför undrar jag om det är "jättefarligt" att äta vanlig ostkaka med tanke på diabetes osv, är väldigt rädd för diabetes :/ dricker ingen cola osv..
nån som har några svar på frågorna uppskattas verligen så jag vet om jag kan fortsätta kalasa på vanlig ostkaka utan att få panikkänlsor som jag får nu, är lite rubbad i huvet på den punkten ..

Tack på förhand! // CroCop

supremo
2004-07-24, 07:02
Jag skulle absolut inte äta ostkaka, man dör p.g.a det höga Insulin Indexet!

Skämt åsido, om du inte baserar hela din kost på bara ostkaka så kan du i lugn och ro äta din ostkaka. Varför inte på morgonen, då är en insulintopp bara bra...

Trytter
2004-07-24, 07:12
Originally posted by CroCop
tjenare, jag har nyss hittat en ny rätt som jag verkligen gillar, nämligen Ostkaka.. jag har surfat runt och sökt som en tok på forumet och alla rekomenderar lättostkaka framför vanlig med tanke på insulinpåslag osv.. dock verkar det inte finnas nån affär i närheten som säljer lättvarianten, (bor i Umeå på teg) därför undrar jag om det är "jättefarligt" att äta vanlig ostkaka med tanke på diabetes osv, är väldigt rädd för diabetes :/ dricker ingen cola osv..
nån som har några svar på frågorna uppskattas verligen så jag vet om jag kan fortsätta kalasa på vanlig ostkaka utan att få panikkänlsor som jag får nu, är lite rubbad i huvet på den punkten ..

Tack på förhand! // CroCop
Borde inte II vara precis lika högt på lättostkakan?
Orsaken att folk föredrar lättvarianten skulle jag gissa var för att den är mindre.... fet?
Vem vet jag kan ha fel.
Men i vilket fall om det är den ostkakan jag tror du syftar på, dvs Frödinge så skulle jag inte ansträngt mig allt för mycket för att hitta lättvarianten eftersom det är i särklass den vidrigaste "ostkaka" jag smakat.
Då hade jag hellre käkat en som var 5ggr fetare fast inte lika ofta.

King Grub
2004-07-24, 09:01
Originally posted by Trytter
Borde inte II vara precis lika högt på lättostkakan?

Jo.

Fördelen med lättvarianten är just den lägre fetthalten, plus att kolhydraterna är riktigt långsamma, till skillnad från den sockersötade standardvarianten.

HenrY
2004-07-24, 09:04
Som Supremo sa, ät din ost kaka o var glad! :)
Blir det bara någon gång i veckan spelar det ingen roll...

Mvh. HenrY

King Grub
2004-07-24, 09:43
Ostkaka är ett av de få livsmedel där jag föredrar lättvarianten. Den är faktiskt godare och smakar inte lika sötjolmig.

Trytter
2004-07-24, 10:06
Originally posted by King Grub
Ostkaka är ett av de få livsmedel där jag föredrar lättvarianten. Den är faktiskt godare och smakar inte lika sötjolmig.

Finns det någon annan lättostkaka som är värd en chans eller är det samma Frödingedjävul vi snackar om?

King Grub
2004-07-24, 10:10
Givetvis Frödinge. Frödine är ostkaka, om man inte gör den själv, vill säga.

Trytter
2004-07-24, 10:13
Originally posted by King Grub
Givetvis Frödinge. Frödine är ostkaka, om man inte gör den själv, vill säga.

Jaja, smaken är som baken.
Jag har aldrig hittat nån ostkaka i affären som smakat gott överhuvudtaget.
Ska det vara ostkaka får det bli hos bagaren för min del, eller baka själv.

CroCop
2004-07-24, 15:40
Känner att jag har missat en del här aså :/ II vad är det ? det enda jag är rädd för är för höga insulinvärden och diabetes, om jag äter ostkaka 1 gång per dag aså 500 gram per dag är det ingen fara med andra ord om jag skippar colan som man annars skulle dricka ?

King Grub
2004-07-24, 15:49
Känner att jag har missat en del här aså :/ II vad är det ?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19404&highlight=vad+insulin

CroCop
2004-07-24, 16:28
tack Grub för de snabba svaren, dock är jag bara 16 och förstår inte så mycket av det där som du länkade till :/ GI och II , men jag försöker iaf lära mig så mycket jag kan =)

Sony
2004-07-24, 20:46
Känner att jag har missat en del här aså :/ II vad är det ? det enda jag är rädd för är för höga insulinvärden och diabetes, om jag äter ostkaka 1 gång per dag aså 500 gram per dag är det ingen fara med andra ord om jag skippar colan som man annars skulle dricka ?

Jag tror att man skulle kunna räkna upp riktigt många andra åkommor som du borde vara mer rädd för att få än diabetes pga lite snabba kolhydrater i kosten om det inte är så att hela din familj och släkt har det...

CroCop
2004-07-24, 21:12
okej då kan jag med andra ord vara lugn =) för jag äter i snitt 500 gram ostkaka per dag och det är ju rätt mycket