handdator

Visa fullständig version : Sista repitionen på knäböj

johnnytex
2004-07-23, 15:59
När ni kör knäböj och verkligen ska kramma ur sista droppen energi ur era ben hur gör ni då? Alltså på sista repitionen då det är precis sådär så att man ska klarar eller inte klara det. Alltså shit, klarar man nite det så blir det ju as farligt! Hur gör ni? Har ni nån som står brevid och hjälper till eller ska man "slänga" av vikter när man märker att man håller på att misslyckas?:bpump:

Allan
2004-07-23, 16:33
Just knäböj är en såndär övning där jag sällan rekommenderar att köra "den där sista". Det finns bättre övningar för det. Annars är ju klassikern att man har en som passar, alternativt att man kör i powerrack.
Men skaderisken är så oerhört stor just på knäböj att jag INTE rekommenderar det.

allan

Fatalist
2004-07-23, 17:07
Jag har alltid en passare när jag kör böj, som du sa är det inte så kul att släppa stången bakåt (framåt)

Johan O
2004-07-23, 18:19
Har aldrig passare, men så kör jag aldrig till failure när jag böjer heller.

Jompi
2004-07-23, 18:32
Originally posted by Johan O
Har aldrig passare, men så kör jag aldrig till failure när jag böjer heller.

Failure i knäböj är GRYMT jobbigt:)

Gudfadern
2004-07-23, 18:39
Jag kör faktist alltid till fail i knäböj, så skönt när man fastnar halvvägs och sen tar i tills man spricker för att få upp stången :hbang:

Sverker
2004-07-23, 19:00
Kör alltid max, men går aldrig ned utan att vara säker på att komma upp igen.

Varför chansa på ett osäkert rep när man istället kan köra ett extra max set till istället.

Kör man sedan strikta böj finns alltid nödlösningen genom att böja sig fram och trycka med rumpan.

Jompi
2004-07-23, 19:35
Originally posted by Sverker
Kör alltid max, men går aldrig ned utan att vara säker på att komma upp igen.

Varför chansa på ett osäkert rep när man istället kan köra ett extra max set till istället.

Kör man sedan strikta böj finns alltid nödlösningen genom att böja sig fram och trycka med rumpan.

Mitt powerrack på gymmet e grymt perfekt så jag kan köra riktigt djupt och om det skule ksita sig kan jag ändå sätta mig ner och ställningen tar emot stången:)

Styrkebyggare
2004-07-23, 19:44
Brukar köra ett set per pass till failure (nästan failure iaf). Då brukar jag be två reko snubbar att ta var sin sida, vilket inte brukar vara några problem.

Krub
2004-07-23, 21:45
Alltid till failure, egot klarar inget annat :)
Oftast klarar man det eftersom man måste, annars går det att luta framåt.

Allan
2004-07-23, 21:57
Vad kör ni på för vikter då? Jag trasslar inte med failure när det är mer än 170 på stången. Det är liksom inte läge att bryta upp stången då.

allan

Styrkebyggare
2004-07-23, 22:44
Originally posted by Allan
Vad kör ni på för vikter då? Jag trasslar inte med failure när det är mer än 170 på stången. Det är liksom inte läge att bryta upp stången då.

allan

Upp till 150 känns det rätt "tryggt" att pressa ur allt själv. Skulle aldrig få ur mig (eller våga ta ur mig) de sista 1-2 repsen av 5-6 vid 170-180 kg belastning om jag inte hade pass, eftersom jag har en tendens att tappa ryggen när det blir alltför jäkla tungt.

Otto GROV
2004-07-24, 00:18
ja kör oftast inte till faliure. kan dock hända att ja gör det på sista settet men stopar oftast innan efersom ja som så många andra tappar ryggen när de blir för tungt. O ja tror inte att de heller är så bra att presssa upp stång-jäveln när ryggen ser ut som en banan ***.
när ja kör som tyngst på böjen pyrimadiserar ja mig upp till 140kg ungefär