handdator

Visa fullständig version : Diet i riktiga världen

Trytter
2004-07-22, 19:37
Det snackas ju friskt om att i gå under sitt kaloribehov med mer än 500kcal för att inte bränna muskler när man är på diet.
Det jag undrar är folks verkliga erfarenheter av det här.
En del har ju väldigt svårt för att hålla motivationen för en diet uppe under en längre tid..
En sak är i teorin en annan är i praktiken.
Finns det någon som går/har gått lägre än 500kcal under förbrukning med bra resultat?
Finns ju som sagt muskelminne.
Ni som går extremt lågt på kcal under diet hur har det funkat? Har ni fått tillbaka styrkan och hållt er på en låg bf% efter dieten också?
Har ni fått tillbaka er gamla ämnesomsättning igen, dvs inte behöva ligga extremt lågt i daglig kcal/dag för att inte gå upp igen?
Stories please! Stories!:smokin:

bubbleman
2004-07-22, 20:02
Förrförra sommaren gick jag ned 7 kg på en månad, snabbt och enkelt. Jag tränade ingenting förutom lite fotboll utan åt bara mindre.

Nu innan denna sommaren så tänkte jag göra så att jag bara åt bättre och mindre fram tills sommaren, slutet på februari och framåt. Lite "deff"-aktigt men inte så noga med att räkna på allt. Jag tappade några kilon i början men ju längre det gick ju mindre motiverad blev man, slängde in ätardag men det blev bara värre och jag gav upp när jag tappat ungefär 8 kg, då var man framme maj.

Jag måste säga att jag hellre skulle göra om den första "dieten" än den andra, snabbt effektivt och sen är det över. Jag har för öfrigt gått upp nästan 5-6 kg en i maj, iofs så ser man bättre ut än innan iom träningen men ändå. Jag har ett gigantiskt sug efter mat som jag byggt upp under dessa månader vilket jag inte hade efter första gången.

Trytter
2004-07-22, 22:23
Fick du tillbaka din ämnesomsättning efter första dieten efter ett tag eller var du tvungen att käka mindre för att hålla vikten?

Mental
2004-07-22, 22:36
Jag är mer en beräkningsbög än speciellt flitig träningsmäniska.

Jag hatar att träna skulle man kunna påstå utan att vara allt för lögnaktig, så det som återstår är att räkna kalorier och väga maten innan man kastar den i kakhålet.

När jag har tid/råd/ork att proritera viktnedgång är det inga problem alls, jag upplever det inte som jobbigt. I min signatur länkar jag till mitt viktminskningsprojekt. Tyvär har jag gått upp lite sedan dess, men inte så mycket väger ca 93 nu, och när jag började i januari vägde jag 100+ (hade ingen våg)

Problemet för mig är mitt arbete, det okuperar ca 110% av mitt liv, och har gjort det sedan i aprill ungefär.

Jag har bott på hotel sedan 24 mars. jobbat ca 80h övertid i månaden, och ätit uteslutande på resturang, alla dagens mål :(
Till mitt försvar skall sägas att jag går upp mycket långasmt, ca 1kg i månaden, men jag MÅSTE vända den trenden snart. Min förhoppning är att jag kommer att bo "hemma" efter augusti. Men vem vet var jag hamnar.
Att jag inte går upp mer än vad jag faktiskt gör tror jag beror på att jag fortfarande skippar allt vad godis/chips/läsk osv heter. samt att jag försöker att tänka lite ibland på vad jag öser i min skål :D

När man käkat ägg, bacon, rostad fralla med ost och marmelad samt ägg och juice till frukost 2 veckor i rad så blir man lite skrämd av vågfan, hotelfrukost är farligt.

Mitt problem är nog ork och motivation just nu, är helt färdig efter jobbet, när jag kommer hem så drygar jag mig lite på sweclockers ( ;) ) och sedan march i säng. bara tanken på en promenad eller att faktisk laga mat får mig att rysa. Jag köper käk ute och slappar framför datorn :(

Nåja, jag skall ta mig i kragen någon dag här frammåt hösten hoppas jag :)

Yankeee
2004-07-22, 23:10
Originally posted by Mental
...

Jag har följt dig en del på swec och tycker att du har gjort ett bra jobb. Även om du har lite skum inställning ibland ;) Vad jobbar du med? Du kanske kan lägga in lite av den omtalade vardagsmotionen? Springa i trappor, gå till och från jobbet. Ta 2x10 min rast och köra lite armhävnignar, knäböj och annat man inte behöver utrustning för?

Vet inte hur "påläst" du är. Men om du lär dig vad som är bra att äta så gör du din kropp en tjänst även om du inte går ner i vikt. Glöm inte; bara för att man ser bra ut på utsidan betyder inte det att man ser bra ut på insidan ;)

Halib
2004-07-22, 23:10
Jag har gått ner mer än 500 kalorier per dag, om man räknar efter min vikt... Resultatet ser du i min tråd "Viktnedgång" under medlemsbilder.

Känner inte att musklerna minskat så mycket... minskningarna i cm. beror bl.a. på fettreduceringen runt armar å så...

Jag kommer hur som helst att köra stenhårt på muskelminne om några veckor då jag börjar "bygga" igen. Och muskelminne har man... Pajjade en muskel en gång så armen blev smal som en sticka p.g.a rehabilitering... redan efter några månader hade den vuxit till sig mer än från början.

Mental
2004-07-23, 00:07
Originally posted by Yankeee

Jag har följt dig en del på swec och tycker att du har gjort ett bra jobb. Även om du har lite skum inställning ibland ;) Vad jobbar du med? Du kanske kan lägga in lite av den omtalade vardagsmotionen? Springa i trappor, gå till och från jobbet. Ta 2x10 min rast och köra lite armhävnignar, knäböj och annat man inte behöver utrustning för?

Vet inte hur "påläst" du är. Men om du lär dig vad som är bra att äta så gör du din kropp en tjänst även om du inte går ner i vikt. Glöm inte; bara för att man ser bra ut på utsidan betyder inte det att man ser bra ut på insidan ;)

Skum inställning? utveckla gärna det, menar du mina utalanden om att jag inte bryr mig om varifrån energin kommer bara den håller sig under mina marginaler?

Jag är inte speciellt påläst, jag läser lite här, googlar lite och använder de grå under håret. Och jag är hälre snygg utanpå och ful innuti än jämnful både inne och ute :D

kan inte gå till jobbet då jag ibland har 1 mil och ibland 16, och jag lider av kronisk latmask, har inte gjort armhävningar sedan lumpen :D

Edit:
Det roliga med sweclockerstråden är att jag nått ut och lyckats inspirera många, och de når resultat, det är kul som fan att lyckas influera folk på ett bra sätt

Callister
2004-07-23, 15:12
Jag låg på 2500 kcal underskott i början (Visste inte att man inte kunde gå så lågt :D), gick ner en 7-8kg jävligt snabbt, sen när jag började äta mer gick jag inte upp något igen, jag fortsatte bara promenera som vanligt och äta bra. Låg väl runt 1500 kcal därefter, nu ligger jag på 2000 kcal (700 kcal underskott). Det funkar rätt bra när man orkar, svårt när man är ledig. :P

bubbleman
2004-07-23, 17:52
Originally posted by Trytter
Fick du tillbaka din ämnesomsättning efter första dieten efter ett tag eller var du tvungen att käka mindre för att hålla vikten?

Det var faktiskt aldrig några problem, iofs jag gick ju upp 2 kg direkt men det är väl att kropen lagrar på sig kolhydrater eller något om jag har förstått det hela rätt. Jag åt var jag kände för ungefär. Jag höll faktiskt vikten fram tills nästa höst då jag började träna styrketräning, då gick jag upp, åt som en häst iofs:)

bubbleman
2004-07-23, 17:53
Det funkar rätt bra när man orkar, svårt när man är ledig. :P

Håller med dig! Skolloven är en pina när man är hemma bland mammas kakor hela dagarna... Fan, måste få tanten att sluta laga mat hela tiden.

Johan
2004-07-23, 19:06
Hmm jag var nyss och hjälpte min kompis att städa på cafét där hon jobbar, som tack fick jag en påse med bullar, wienerbröd, napoleonbakelser och bröd.

Plus att hon vet att jag deffar så nu har jag ätit en bulle och ett wienerbröd men är sugen på mer.
Men jag tror det får bli en löptur nu så jag glömmer godsakerna så ska jag testa mitt nya Vassle som jag hämtade ut idag(tack fredagserbjudandet :))

Trytter
2004-07-23, 19:19
Originally posted by Johan
Hmm jag var nyss och hjälpte min kompis att städa på cafét där hon jobbar, som tack fick jag en påse med bullar, wienerbröd, napoleonbakelser och bröd.

Plus att hon vet att jag deffar så nu har jag ätit en bulle och ett wienerbröd men är sugen på mer.
Men jag tror det får bli en löptur nu så jag glömmer godsakerna så ska jag testa mitt nya Vassle som jag hämtade ut idag(tack fredagserbjudandet :))

Spara dem till en ätardag!:angel:

bubbleman
2004-07-24, 09:40
Originally posted by Johan

Gör dig av med påsen...ge bort eller kasta

Callister
2004-07-24, 10:30
Kasta mat. :rolleyes:

Halldin
2004-07-24, 11:11
En bulle kommer du inte dö av, unna dig en då och då. Eller bajsa i påsen och lägg i hennes brevlåda :D

Johan
2004-07-24, 13:53
Jo jag vet, det slank ner 2 bullar igår med gott samvete.
Jag har inga problem att unna mig godsaker, speciellt inte nu på sommaren är det är semester, grillfester, min födelsedagsfest(ikväll:cheers:), fina båtturer.

Jag är rätt nöjd med min form nu i sommar, hade som mål att hårdna till lagom när sommaren börja, eftersom badvädret dröjde lite så gav det mig bara extra tid, nu när det har kommit så behöver man inte skämmas :cool:

a_p
2004-07-25, 13:37
Mental: We wants it, we needs it. Must have the Preciousss. They stole it from us. Sneaky little hobbitses. Wicked, tricksy, filthsss! ;)