Visa fullständig version : Vad är er bästa övning för baksiaaxlar
Köttbullen
2004-07-21, 15:20
Vad är den bästa övning , för träna baksidan axlarna?
Om ni har nått bra program får ni gärna skiva ner det.
King Grub
2004-07-21, 15:22
Liggande kryssdrag i cablecross! :hbang:
Köttbullen
2004-07-21, 15:32
kan nån förklara va detta e "Liggande kryssdrag i cablecross"
Finns de nåra bilder på övningar på denna sidan?
Framåtlutade hantellyft åt sidan. krysdrag känns inte lika bra på mig.
hittar inte några övningar på erx, jävla klyddsida, någon får gärna visa
Originally posted by Köttbullen
kan nån förklara va detta e "Liggande kryssdrag i cablecross"
Finns de nåra bilder på övningar på denna sidan?
ta vänster handtag med höggerarm, höger handtag med väsnetr arm, lägg dig på en bänk, och dra ut. hatar att förklara.
här är en bild, fest detta är inte liggande kryssdrag utan stående framåtlurande, men det bygger på samma princip
bild fotad från min "styrketräning för alla - en anatomisk guide"
Ställ dig i en Smith-maskin så att du har stången bakom rumpan. Fatta stången med handflatorna vända mot kroppen och dra stången uppåt med armbågarna. Försök samtidigt att hålla ner axlarna så gott det går...
Kryssdrag i cable-cross... Fatta vänster handtag med höger hand och vice versa. Lägg dig sedan ner på bänken och dra linorna i en båge utåt sidorna tills det tar stopp. Något böjda armar funkar bäst för mig.
Shadow Warrior
2004-07-21, 16:19
Skivstångsrodd, hantelrodd osv.... jag menar... vem behöver isolations övningar för baksidan? Inte jag i allafall...
Om man nu vill köra en isolations övning för baksidan så tror jag att frammålutande enhands kabel lyft är optimalt.
Metal_boy_
2004-07-21, 16:39
kryssdrag och framåtlutande sidolyft med pannan mot en bänk
jag kör med vinklade armbågar och sträker inte ut i toppläget vilket jag inte förstår varför vissa gör...står man istället med vinklade armbågar o siktar på att dra armbågarna bakåt får man en jävla kontakt i baksidan...lite som rodd högre upp...desutom kan man använda sig av mer vikt o koncetrera sig på att ge baksidan av axlarna en rejäl omgång istället för att oroa sig att triceps måsste palla belastningen och få skitkontakt
skrev bara det för jag vet en del som har böjda bågar till en början o sen väcklar dom ut dom i slutfasen..onödig energi och onödig belastning på triceps
framåtlutad hantellyft och sittande rodd (rak stång mot bröstet) tycker jag är bra.
De jag sett köra framåtlutande/liggande kryssdrag ser mest ut att träna triceps. Men om man gör den rätt tar den nog rätt bra.
Själv kör jag olika, men mest framåtlutad med hantlar eller omvänd pecdec.
Originally posted by Shadow Warrior
Skivstångsrodd, hantelrodd osv.... jag menar... vem behöver isolations övningar för baksidan? Inte jag i allafall...
Om man nu vill köra en isolations övning för baksidan så tror jag att frammålutande enhands kabel lyft är optimalt.
Håller med....framåt böjd stångrodd tar ju som satan på baksida axlar...
byggaren
2004-07-21, 17:12
Originally posted by King Grub
Liggande kryssdrag i cablecross! :hbang:
Finns ingen övning som äger som denna för baksida axlar:hbang:
RobbeliRobban
2004-07-21, 17:38
"groincrushers" ligg på mage på en svagt uppåtlutande bänk, och kör hantellyft tar bra.
Originally posted by Rocco
Ställ dig i en Smith-maskin så att du har stången bakom rumpan. Fatta stången med handflatorna vända mot kroppen och dra stången uppåt med armbågarna. Försök samtidigt att hålla ner axlarna så gott det går...
Shrugs?
Originally posted by drkrupp
De jag sett köra framåtlutande/liggande kryssdrag ser mest ut att träna triceps. Men om man gör den rätt tar den nog rätt bra.
Jo, jag kan iaf inte köra nå vidare tungt i denna övning...då tar triceps över, o d känner jag direkt!
Jag kör hyffsat lätt med många reps o kontakt på denna övning!:hbang:
Gudfadern
2004-07-21, 22:36
Originally posted by pilt77
Shrugs?
Nej, det står att du ska fatta handflatorna vända mot kroppen och lyfta med armbågarna, blir någon annan övning för baksida axlarna då. ;)
En sån här typ men ryggen ska vara vänd mot stången :
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/SMUprightRow.html
Originally posted by Gudfadern
Nej, det står att du ska fatta handflatorna vända mot kroppen och lyfta med armbågarna, blir någon annan övning för baksida axlarna då. ;)
En sån här typ men ryggen ska vara vänd mot stången :
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/SMUprightRow.html
Japp... Men man kommer inte så långt eftersom man bara kan dra stången en liten bit ovanför röven. Och sen skrev jag ju också att man ska hålla ner axlarna, alltså tvärtemot shrugs.
Originally posted by Rocco
Ska man inte ha handryggen mot kroppen?
Originally posted by Mighty
Ska man inte ha handryggen mot kroppen?
Beror väl lite på individen. Min kropp är i alla fall konstruerad så att jag lättare får upp armbågarna lite högre om jag håller handflatorna mot kroppen. Hade också handryggen mot kroppen förut men så kom en trevlig gladiator förbi och påpekade att det var bättre att köra tvärtom...
lyckegard
2004-07-22, 13:15
ser ut som enarms hantelrodd fast iställt för ha armbågen mot kroppen har jag den utifrån kroppen.
Styrkebyggare
2004-07-22, 13:16
Här är min favorit:
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBSeatedRearLateralRaise.html
Fria vikter skall det vara ;)
Metal_boy_
2004-07-22, 16:31
Originally posted by drkrupp
Själv kör jag olika, men mest framåtlutad med hantlar eller omvänd pecdec.
läs mitt inlägg ;)
Testade liggande kryssdrag idag. Sträckte mig på andra setet. Underbart.
Själv kör jag olika, men mest framåtlutad med hantlar eller omvänd pecdec. [/B][/QUOTE]
Brukar bli dom för mig också, tycker dom tar riktigt bra.:cheers:
[QUOTE]Originally posted by Rocco
[B]Ställ dig i en Smith-maskin så att du har stången bakom rumpan. Fatta stången med handflatorna vända mot kroppen och dra stången uppåt med armbågarna. Försök samtidigt att hålla ner axlarna så gott det går...
tycker om att köra knästående kryssdrag i kabel,
och med hantlar framåtlyft o bakåtlyft..
och du ...tackar för tipset..
provade denna övning med skivstången idag och den tog grymt bra..
tack ännu en gång..:thumbup:
Originally posted by Metal_boy_
läs mitt inlägg ;)
Du hade inte postat det när jag skrev mitt. :(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.