handdator

Visa fullständig version : Smal.. utan muskler hur ska jag börja? ps:bild

_Robbie_
2004-07-20, 19:34
Hejsan jag är en kille på 14 år. Och har aldrig tränat styrke träning. Jag är 170 cm lång och väger 54kg

Jag behöver hjälp om hur jag ska börja träna för att få bredare axlar och manligare kropp.
Jag vill helt enkelt se snygg ut

Jag har inte tillgång till ett gym så jag funderar på att köpa tyngder,hantlar och kanske ett tränings bänk (tror ja de heter)

Jag är väldigt smal så jag vet inte om jag ska proppa i mat eller vad..
Hur ska jag äta? Jag behöver hjälp snabbt

Jag sätter in en bild så ni kan få ett littet "Hum" om hur jag ser ut :P

Jag väntar spänt på svar tack

Ps: Jag har hört att ni är kunniga i detta forum , förväntar bevis

Zakath
2004-07-20, 19:41
Det finns väldigt mycket du kan göra!
Och du har absolut potentialen :thumbup:
Men jag tycker du ska börja med att läsa på riktigt ordentligt, kolla in "Best of..." på forumet, läs alla intressanta "stickys" och lite till!

Sen får du säkert många bra tips här! Men första prioriteringen är kunskap, tycker jag.

Fatalist
2004-07-20, 19:52
Jag kan bara hålla med Zakath och det är skitbra att du vill börja träna, du lär snart inse att det är bland det roligaste & bästa man kan göra :)

Se framförallt till att du läser på lite om kost, maten är minst lika viktig (om inte viktigare) än själva träningen och med rätt kunskap kommer du långt!

Äter du bra och tränar hårt kommer du öka väldigt mycket i styrka och även i vikt/muskler eftersom du är såpass ny till träning. När jag började träna för ca 6 månader sen klarade jag inte ens få upp hälften av det jag tar idag i de flesta övningar. I början går det undan...

Ehh, poängen är alltså att det är bra att du har bestämt dig för att träna :thumbup:

Ervin
2004-07-20, 19:53
du har mycket mer muskler än vad jag hade när jag började... Det är bara o lyfta o äta. Läs i Best of forumet och lycka till.

pelle
2004-07-20, 19:54
du sa att du bara var 14 år .... lär ju hända grejer när puberteten är klar kan jag ju säga.

men börja träna, för det e bra både för kropp och själ!

snej
2004-07-20, 19:55
Välkommen! Som sagt, läs läs och LÄS! Finns hur mycket som helst på forumet, i princip allt du behöver veta. Annars är det bara att fråga, finns gott om extremt kunniga personer inom både kost och fysik. Lycka till!

Big_Vik
2004-07-20, 19:56
perfekt att bygga på, det ska börjas i tid. inte direkt fet heller ;)
det är bara att äta nå så grönjävulskt och träna på.
Eftersom du är fjorti....14 tycker jag du ska söka dig till ett gym efersom man inte har så mkt pengar att röra sig med i den åldern såvida dina föräldrar inte råkar vara miljonärer? bränn pengarna på nyttig mat istället :eating: kostforumet---> http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/forumdisplay.php?s=&forumid=5

edit: glömde säga Lycka till! :bpump:

_Robbie_
2004-07-20, 20:20
Originally posted by Big_Vik
perfekt att bygga på, det ska börjas i tid. inte direkt fet heller ;)
det är bara att äta nå så grönjävulskt och träna på.
Eftersom du är fjorti....14 tycker jag du ska söka dig till ett gym efersom man inte har så mkt pengar att röra sig med i den åldern såvida dina föräldrar inte råkar vara miljonärer? bränn pengarna på nyttig mat istället :eating: kostforumet---> http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/forumdisplay.php?s=&forumid=5

edit: glömde säga Lycka till! :bpump:

Jag har inte tillgång till gym direkt... så ja hade tänkt att köpa de nödvändiga redskap (ja har pengar) ;)

Tack för alla svaren.. jag väntar på flera svar :)

Men jag vet inte riktigt vilka övningar jag ska göra.. hur stor mängd vikt på hantlarna osv... Vilka redskap och vikter ska jag köpa? och var kan jag få tag på dessa? Jag tror att jag behöver tränings bänk (tror jag det heter)

Så ivrig att börja träna :p vill komma igång så fort som möjligt

King Grub
2004-07-20, 20:26
Originally posted by _Robbie_
Men jag vet inte riktigt vilka övningar jag ska göra.. hur stor mängd vikt på hantlarna osv...

Läs z_bumbis nybörjarprogram i best of-forumet! Rekommenderas varmt!

Zakath
2004-07-20, 20:28
Ja, som sagt läs på lite först. Här är en sida med mängder av övningar för hela kroppen,
http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Det du först behöver tycker jag,
en träningsbänk
2 hantelskaft med vikter som går att sätta på/ta av
Vikter till hantlarna, sammanlagt 30kg löst.
1 skivstång av billigare modell
Vikter till den 50-100kg till att börja med
Sen behöver du bara ett bra rum att träna i med ett tåligt golv.

Kostnaden för vikterna tycker jag ska ligga på max 15kr/kg, köp gärna begagnat. Skivstång max 500kr.
Hantelskaft max 150kr/styck
Träningsbänk = ??? Kanske runt 1000kr.

Sen är det bara massor av kunskap som gäller, kunskap är gratis :D

Lycka till :cheers:

ivandrago
2004-07-20, 20:38
Om du verkligen inte har tillgång till gym så köp en bänk som går att luta, en ställning som går att ha både högt och lågt och en skivstång med massa vikter till. Försök även fixa ett räcke för att göra chins på. Det räcker långt.

Kör basövningar.

Exempel på övningar att köra med den utrustningen:

För Bröst: bänkpress och lutande bänkpress
För Rygg: Marklyft, stångrodd och chins
För Biceps: Curls med stången
För Triceps: Liggande press runt huvudet, smalbänk, sittande/stående tricepspressar
För Axlar: Militärpressar: stående och sittande, rodd till hakan
För Ben: Knäböj

Med de övningarna kommer du komma långt, men du kommer inte någonstans om du inte äter som en häst. Mycket och bra mat hela tiden!!

Kolla mycket på sidan Zakath hade med i sin post - bara att leta upp vilka övningar du kan köra med din utrustning!

Kör hårt!

_Robbie_
2004-07-21, 10:07
ja kollade häromdan i ellos katalogen och fann en tränings bänk för 2000 spänn... lite mycket.. Nån som vet var man kan köpa en bra tränings bänk för ett billigt pris?

Vad ska jag äta? Nåt speciellt man måste trycka i sig ofta?
Jag kör bara på med :

09.00 Frukost : 3 mackor med ost salami och tomat . te eller oboy

12.00 lunch : liten middag kanske köttbullar med potatis

15.00 fika : 2 bullar /mackor med ost salami och tomat/gurka

19.00 kvälls mat : Kött och ris/pasta/potatis

Jag tror inte detta e tillräkligt ... ska jag äta musli och yoghurt o såna saker? Ska jag äta mycket grönsaker ? ska jag göra protein drinkar? Hur gör man dem och vad består det av?

King Grub
2004-07-21, 10:10
Vad ska jag äta? Nåt speciellt man måste trycka i sig ofta?
Jag kör bara på med :

09.00 Frukost : 3 mackor med ost salami och tomat . te eller oboy

12.00 lunch : liten middag kanske köttbullar med potatis

15.00 fika : 2 bullar /mackor med ost salami och tomat/gurka

19.00 kvälls mat : Kött och ris/pasta/potatis

Jag tror inte detta e tillräkligt ... ska jag äta musli och yoghurt o såna saker? Ska jag äta mycket grönsaker ? ska jag göra protein drinkar? Hur gör man dem och vad består det av?

Du bör äta var tredje till var fjärde timme.

Bra kolhydratkällor är pasta (särskilt fullkornsvarianterna), parboiledris och fullkornsris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser och frukt.

I alla måltider bör du ha en proteinkälla. Du kan inte lagra protein för framtida behov på samma sätt som du kan med kolhydrater och fett, utan var tredje till var fjärde timme behöver du påfyllning. Det är proteinet som ger dina muskler byggstenar.

Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor.

Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado.

Välj en kolhydratkälla, en proteinkälla och en fettkälla till varje mål. Komplettera med grönsaker. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Efter träningen passar snabba kolhydrater bäst, för att påskynda återhämtningen och lagra in ny energi i form av kolhydrater (glykogen) i dina muskler. Då är druvsocker eller maltodextrin det bästa valet, även om andra snabba kolhydrater fungerar: cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm. Cirka 0.8 - 1.2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt brukar vara lagom siffror; ju hårdare och längre pass, och ju större muskelgrupper du tränat, desto högre siffra.

Efter träning är det också lämpligt att ta en proteindrink baserad på vassleproteinpulver, blandat i vatten, gärna med druvsockret i för en perfekt kombination. Vassle är ett snabbt upptagligt protein som passar när dina muskler är hungriga på aminosyror efter ansträningning. Det är heller inget konstgjort eller onaturligt, utan en naturlig beståndsdel i vanlig mjölk (20% av proteinet i mjölk består av vassle), filtrerat och behandlat för snabbt upptag. Minst 0.5 gram vassle per kilo kroppsvikt direkt efter passet är perfekt.

Vassleprotein kan du köpa på Kolozzeum (http://www.kolozzeum.com/).

MTnewbie
2004-07-21, 10:25
Jag har ofta lekt med tanken; hur skulle jag ha börjat min träningskarriär om jag fick chansen att resa 10år tillbaka i tiden och börja om med de kunskaperna jag har idag.

Ta nu mitt "råd" med ett stort lass salt.

I alla fall... I ditt fall, först och främst hade jag lärt mig allt om kost, läst allt på internet (inte minst allt som grubb skriver), sen hade jag sett till så att jag fick i mig rätt typ av protein, kolhydrater och fetter tillräckligt ofta och i stora mängder varje dag. Jag hade sett till så att jag går upp i vikt, ökade jag inte i vikt så hade jag ätit mer. Hade jag fortfarande inte ökat i vikt så hade jag ätit ännu mer.

Det hade jag gjort första året.

Vid 15 års ålder hade jag sedan gått till stadens tyngdlyftningsklubb och pratat med tränaren där. Talat om att jag ville lära mig lyfta skrot "på riktigt" och följt hans råd. Antagligen skulle han satt mig på mycket teknikövningar. Jag tror det är perfekt vid den åldern, då i alla fall JAG inte byggde några muskler i gymmet vid 15 års ålder (fast jag försökte). Nu skiljer ju iofs mognadsgraden avsevärt på 15 åringar.

Samtidigt hade jag börjat med nån sport av anaerobisk karaktär, tex brottning eller sprintträning eller kanske boxning.

Aja, det är vad jag skulle gjort. Men det går säkert bättre om du lyssnar på bodybuildarna.

Vad du än gör; ha roligt och se till så att du mår bra. Utseendet spelar faktiskt inte så jävla stor roll när allt kommer omkring (även om det känns så vid 14 års ålder).

Lycka till.

lyckegard
2004-07-21, 10:34
Värt att säga om fullkornspasta är att konsum brukar vara billigare än hälsokost på den.

Hmm. Du har i alla fall mer att utgå ifrån än vad jag hade.
Skippa skräpmat och ät mat mat mat mat frukt mat mat mat mat grönsaker mat mat mat mat sojamjölk+mjölk mat mat mat mat mellanmål mat mat mat.
(eller :eating: :eating: :eating: )
Sedan :bpump: :bpump:

Träna gärna kondition också! (behövs för bortforslandet av mjölksyran). Exempel: simning, löpning, cykling, (klättring), paddling, etc.

stahlberg
2004-07-21, 11:17
Det är verkligen synd att du inte tycks ha möjlighet att träna på gym. Förstås KAN du KANSKE lära dig träna effektivt på egen hand genom att läsa och pröva dig fram. Men det troliga är att du gör massor av fel och misstag, och att resultaten därför kommer mycket långsammare än om du skulle träna på ett BRA GYM, helst med kunniga instruktörer och andra aktiva.

Om det skulle vara så att orsaken till att du inte vill gå på gym är att du är "blyg", och inte vill visa vad du går för,så är den orsaken huvudlös.ALLA har varit nybörjare, och jag tror knappast någon glömmer det.

Metal_boy_
2004-07-21, 12:24
alltså för att komma igång lätt så kan du börja me att be din morsa att laga lite extra käk så kan du proppa i dig en gång extra lite senare..där har du ett extra mål och när du går i skolan kan du ta me dig lite bananer o proteindrinkar och ta en proteindrink och banan i mellan din frukost och skolkäket samt en till mellan skolkäket och käket hemma senare...stadig frukost är bra om du käkar...blanda en vassle drink o koka ihop lite gröt..det går snabbt och är optimalt på morgonkvisten

efter dina träningspass ska du se till att få i dig snabba kolhydrater och protein...

enkalste är ju att köra med en gainer där du har både snabba kolhydrater och protein.

.allternativ vanligt vassleprotein (ett protteinpulver) och skumm/gelegodis tills du blir mätt

druvsocker är också snabba kolhydrater och det kan du me kombinera med vassle protein ( ett proteinpulver)

börja me att köra 15-20reps i 1-2 månader för att vänja kroppen vid rörelser och öva in tekniken i dina övningar..

där efter kan du dra ner på repsen och öka vikterna sucssesivt tills du kanske landar på en 4-8 reps

ett tips bara ..men kom ihåg att :eating: mycke är viktigt för resultat

det är det viktigaste nu att veta..andra saker behöver du inte veta för än du fått in foten och kommit igång....kör hårt nu :bpump:

_Robbie_
2004-07-21, 12:48
Men jag har inte köpt nån utrustning än.. Var kan jag köpa den nödvändiga utrustningen , för ett billigt pris?

Sen så vet jag inte om det är bättre att söka sig till ett gym..
Men det kostar också start avgift o månads avgift o så..

Men jag tror att man måste vara 16 år för att träna på gym..
eller har jag fel?

Nån som kan berätta vad jag ska göra? e verkligen förvirrad...

bubbleman
2004-07-21, 14:05
Men jag har inte köpt nån utrustning än.. Var kan jag köpa den nödvändiga utrustningen , för ett billigt pris?

Sen så vet jag inte om det är bättre att söka sig till ett gym..
Men det kostar också start avgift o månads avgift o så..

Men jag tror att man måste vara 16 år för att träna på gym..
eller har jag fel?

Nån som kan berätta vad jag ska göra? e verkligen förvirrad...

Starta med gym är ett hett tips, mycket roligare, bättre då du kan få tips och liknande av andra (finns ofta trevligt folk som tipsar nybörjare). Tänk också på att om du köper utrustning och sedan tröttnar efter någon månad så känns ju pengarna ganska bortkastade, bättre att köpa ett månadskort på ett litet gym för kanske 150 kr/månad.

Jag har själv tränat hemma i perioder och måste säga att det är skittråkigt i jämförelse med gym, motivationen försvinner sakta men säkert och man tvingar sig att träna i motsats till att gå till ett gym och tycka det är skitkul.

De flesta gym kollar nog inte upp ålder, annas säg att du är 16 eller ta med en förälder som godkänner att du får träna. Så länge du håller dig undan Nautilus å liknande så är det nog inga problem.

Ser att många skriver att du ska drick proteindringkar dagarna i ända, det behöver du inte. Ät mycket mat, mycket bra mat, se King Grubs svar. Tränar du hårt och äter mycket så gör du framsteg varesig du dricker proteindrinkar eller inte.

stahlberg
2004-07-21, 14:22
Har du möjlighet att gå till ett gym så gör det. Jag känner inte till åldersgränserna i Sverige, men jag har tränat 12-åringar på gym (då har jag varit med själv hela tiden förstås), och tränar för tillfället med min 15-årige adept på Helsingfors "tyngsta" gym (Metal gym).

15-20 reppare? Kanske det. Men inte för teknikinlärning i alla fall. Här är ju alla så pålästa, ibland undrar jag VAD de läst egentligen. Både i teorin (litteratturen) och i praktiken sker teknikinlärning bäst med hjälp av korta serier. Nu MENAR Metal boy kanske inte inlärning av lyftteknik, utan mera inlärning av hur styrketräning är i allmänhet. Jag är ingen bodybuilder, utan styrkelyftare, men kan ändå inte förstå att man skulle ha nån större nytta av 20-reppare.

_Robbie_
2004-07-21, 14:33
´Jag bor i helsingborg ... Nån som vet ett bra gym man kan vända sig till?
Som är relativt billigt

alyosha
2004-07-21, 14:41
F&S? Som student har man rabatt, jag betalar c:a 2100:- /år ..

_Robbie_
2004-07-21, 14:43
Originally posted by alyosha
F&S? Som student har man rabatt, jag betalar c:a 2100:- /år ..

men jag är 14 snart 15.. ska börja i 9:an

får man rabatt då?

alyosha
2004-07-21, 14:47
Hmm. Tror de har åldersgräns på 16 faktiskt :/

_Robbie_
2004-07-21, 20:16
Bump :hbang:

aliquis
2004-07-21, 21:58
Originally posted by pelle
du sa att du bara var 14 år .... lär ju hända grejer när puberteten är klar kan jag ju säga.
men börja träna, för det e bra både för kropp och själ!
inte för mig, eller så missade jag den ;D

men så åt jag väl inte "optimalt" heller :)

Men jag vet inte riktigt vilka övningar jag ska göra.. hur stor mängd vikt på hantlarna osv... Vilka redskap och vikter ska jag köpa? och var kan jag få tag på dessa? Jag tror att jag behöver tränings bänk (tror jag det heter)

Så ivrig att börja träna :p vill komma igång så fort som möjligt
Rusta har ett paket med skivstång (och hantlar?) upp till 72kg för en mindre slant, de har även billiga träningsbänkar tror jag.
Tycker du skall börja med en bänk som är lutbar och en skivstång, hantlar och runt 80kg vikter,

Ett tips vore att köpa impegas grejer om de finns kvar, 3000kr tror jag han ville ha men då fanns det med ställning för skivstången och en kabelhiss m.m. vill jag minnas.

Slutligen tycker jag inte du skall trixa till ett alltför avancerat träningsschema, kör helkroppspass med de övningar du trivs med/tror dig kunna utföra korrekt.

Medusa
2004-07-21, 22:10
Jag började med hemträning, köpte de redskap jag behövde själv...Nuförtiden har saker och ting blivit lite mer avancerade, men jag byggde bra på det...

Jag hade 2 hantlar, 1 skivstång, 1 bänk....

Du kan köra:
Hantelbänkpress
Flyes
Axelpress med hantlar
Sidolyft med hantlar
Hantelcurl
Skivstångscurl
Underarmscurl
Knäböj med hantlar
Utfall med hantlar

Det bästa vore om du köper en sådan där ställning med draghiss i ena änden, ställning för en skivstång i den andra och möjlighet att ersätta draghissen med en benspark.

Metal_boy_
2004-07-21, 23:35
Originally posted by aliquis

inte för mig, eller så missade jag den ;D

men så åt jag väl inte "optimalt" heller :)

Rusta har ett paket med skivstång (och hantlar?) upp till 72kg för en mindre slant, de har även billiga träningsbänkar tror jag.
Tycker du skall börja med en bänk som är lutbar och en skivstång, hantlar och runt 80kg vikter,

Ett tips vore att köpa impegas grejer om de finns kvar, 3000kr tror jag han ville ha men då fanns det med ställning för skivstången och en kabelhiss m.m. vill jag minnas.

Slutligen tycker jag inte du skall trixa till ett alltför avancerat träningsschema, kör helkroppspass med de övningar du trivs med/tror dig kunna utföra korrekt.

du äter väl inte optimalt nu heller din jävla kanin!!!!

;)

_Robbie_
2004-07-22, 21:01
Jag gick och fråga på ett gym, svaret var att jag inte fick träna förrän året då jag fyller 16 år. alltså efter jul.

Så jag hade tänkt börja själv där hemma med hantlar..
Inte lönt köpa hem tränings bänk.
Vilka sorters hantlar ska jag köpa? Och hur mycket ska dem väga?
Vilka sorters övningar kan jag göra med dessá hantlar?

Har köpt hem yoghurt med kelogs brann plus och musli..
Och det smakar skit :p tog 5 tuggor kl 18.00
Jag mår fortfarande dåligt :p

Men jag ska försöka att bara äta så mycket som möjligt .. mackor hit o dit.. frukt o lite sånt :p

lyckegard
2004-07-22, 21:17
Originally posted by stahlberg
Jag är ingen bodybuilder, utan styrkelyftare, men kan ändå inte förstå att man skulle ha nån större nytta av 20-reppare. Uthållighet är också viktigt. Kanske inte för dig men för många som idrottar med andra idrotter (klättring typ?)

Lägg 40 kilo på en bänkpress och pumpa 100 gånger och se ifall du får pump eller inte.

Jense
2004-07-22, 21:28
Originally posted by Medusa
Jag började med hemträning, köpte de redskap jag behövde själv...Nuförtiden har saker och ting blivit lite mer avancerade, men jag byggde bra på det...

Jag hade 2 hantlar, 1 skivstång, 1 bänk....

Du kan köra:
Hantelbänkpress
Flyes
Axelpress med hantlar
Sidolyft med hantlar
Hantelcurl
Skivstångscurl
Underarmscurl
Knäböj med hantlar
Utfall med hantlar

Det bästa vore om du köper en sådan där ställning med draghiss i ena änden, ställning för en skivstång i den andra och möjlighet att ersätta draghissen med en benspark.

med lite fantasi kan man bygga lika bra hemma som på ett gym, det handlar i slutändan om att trivas.. och jag trivs hemma :D

stybb
2004-07-22, 21:29
Originally posted by Metal_boy_

;)

aaaaaaaaaaaaaaaahahahahahaaaaaaa :laugh: :laugh: :laugh:

supremo
2004-07-22, 21:33
Jag har inte tillgång till gym direkt... så ja hade tänkt att köpa de nödvändiga redskap (ja har pengar) ;)

Först skriver du att du har pengar att handla utrustning för, sedan skriver du att inte har råd med en träningsbänk för 2000:-. Du får bestämma dig!

Iaf, har du inga jättesummor att lägga på träningen så är det ett gym du ska hitta, inte köpa massa utrustning...

Herkulez
2004-07-22, 22:31
Originally posted by Metal_boy_

:laugh: :laugh: :laugh:

aliquis
2004-07-22, 23:40
Originally posted by lyckegard
Uthållighet är också viktigt. Kanske inte för dig men för många som idrottar med andra idrotter (klättring typ?)

Lägg 40 kilo på en bänkpress och pumpa 100 gånger och se ifall du får pump eller inte.
Ja, o när han sedan har fått pump, vad skall han göra då? konstatera att bröstet växte i 10 minuter?

_Robbie_
2004-07-23, 16:48
Bump!!!!! :bpump: :thumbup: :hbang:

ivandrago
2004-07-23, 17:35
Bump!!!!! :bpump: :thumbup: :hbang:

Du har väl fått svar på dina frågor? Seså, iväg med dig och köp gymkort eller utrustning och börja träna!

_Robbie_
2004-07-24, 08:29
nja inte än jag har en fråga till :D

Jag bestämt mig för att bara köpa hantlar med lösa vikter.. alltså ingen tränings bänk för ja ska ändå börja på gym efter jul
(åldersgräns)

Så ja undrar vilka övningar och vilka vikter ja ska köpa.. Ja såg nårra vikter på stadium.. verkade vara bra

Så vilket tränings schema och vilka övningar ska jag göra med enbart vikter utan tränings bänk?

/Robert

Fors
2004-07-24, 11:04
Kör mkt hantelcurls så får du feta biceps! Kör stående hantelpressar så får du grymma axlar. Lägg en hantel på magen och kör situps så får du snygga rutor. Kör marklyft med en hantel i varje hand, så får du stark rygg. Kör knäböj på samma sätt så får du ENORMA ben, direkt!

_Robbie_
2004-07-25, 08:10
så e där nån som vet hur mycket vikt ja ska köpa?
Jag såg ett pack på harald nyborg för 250 spänn~
2 st hantlar sammanlagt 18 kilo. räcker det?
Vilka övningar ska ja göra? Genom att bara använda hantlar ingen tränings bänk eller så..
Finns det nån hemsida som beskriver dessa övningar i form av bilder,animationer?
Hur snabbt ser man resultat om man tränar hårt med hantlar hemma?

Allan
2004-07-25, 08:16
http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Där hittar du animationer.

allan

Fors
2004-07-25, 15:22
så e där nån som vet hur mycket vikt ja ska köpa?
Jag såg ett pack på harald nyborg för 250 spänn~
2 st hantlar sammanlagt 18 kilo. räcker det?
Vilka övningar ska ja göra? Genom att bara använda hantlar ingen tränings bänk eller så..
Finns det nån hemsida som beskriver dessa övningar i form av bilder,animationer?
Hur snabbt ser man resultat om man tränar hårt med hantlar hemma?

9 kg hantlar håller inte så länge. Minst 20 per hantel borde du ha.

_Robbie_
2004-07-26, 11:48
Jag köpte på Rusta ett hantel sett (2 stångar eller pinnar).. och 1.25kg x 4 vikt och 0,5kg x 4) det stod på packetet 10kg sammanlagt. men ja får bara ihop de till 7kg.. men dom kanske räknade me pinnarna o så..men iallafall

Jag har inte köpt tränings bänk eller skiv stång eftersom jag ändå ska börja på gym efter jul (Jag frågade gymet och de sa att jag fick börja de året jag fyller 16)
Så jag köpte bara hantlar.. Jag vill bygga så mycket som möjligt med dessa "verktyg" Har nån tips på vilka övningar jag ska göra, och hur många set och hur stor tyngd det ska va vid varje övning?
Det stor hur mycke ja väger + bild där uppe ;). Jag ska försöka äta så mycket som möjligt var 3 timma och mycket

Jag prövade göra hantel curl (tror ja de heter) iallafall biceps.
Och då hade jag 2 hantlar med 3,5kg i varje.. och då gjorde jag cirka 15-20 reps kunde mera .. För lite vikt?

Om du tycker jag ska ha tyngre vikter så säg till så kan ja handla hem lite från stadium.

Kan nån sätta ihop ett schema tex så här:

Måndag : Armar och mage (övningar) antal set och reps och hur stor vikt på hantlarna medan jag gör övningarna. Och hur länge jag ska träna ( 1 timme eller 3+ )

Osv osv osv

Mvh Robert Jag vill börja träna ! :bpump:

:cheers: :bpump:

Big_Vik
2004-07-26, 12:16
Jag köpte mig ett exakt likadant set när det begav sig (för ett och ett halvt år sen ungefär) har väl vuxit litegrann sen dess men inte så mkt som jag vill :devil:

det jag kan säga är väl att det står nästintill oanvänt i garderoben och om du skulle vara lika klen som jag var, du är antaligen starkare, så kommer det snabbt bli för lätt. fram till nyår kan du kanske göra övningar med kroppen som motstånd? ex. chins o dips. jag rekommenderar di att göra ett eget hemma gym av gamla grejor, stockar annat skit. bara fantasin sätter gränsen

i den här tråden kan du få lite tips på ideer: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=24556&highlight=en+liten+historia

Herkulez
2004-07-26, 12:24
såg ditt pm nyss Robbie, svarar så fort jag hinner, ikväll eller imorgon :thumbup: glömmer jag bort det så skicka ett påminnelse pm

foo
2004-07-26, 17:12
med tanke på att du är så pass ung och tydlig otränad så ska du int lägga alltför stor vikt :D vid att köra med tunga vikter...viktigt at du bygger upp muskelfästena ordentligt. 3mån på sådan byggnad är att "rekommendera", iaf enligt min tränare på gymmet. Annars är risken väldigt stor att du skadar dig allvarligt.
Dessutom "bör" väl inte tonåringar i tidig ålder styrketräna så hyperseriöst som du kanske har tänkt dig...

rätta mig om jag har fel ni folk här som är säkrare på det här än mig :cool:

Johan1986
2004-07-26, 17:22
Originally posted by foo

Dessutom "bör" väl inte tonåringar i tidig ålder styrketräna så hyperseriöst som du kanske har tänkt dig...

Varför "bör" man inte träna hyperseriöst om man är ung tonåring? Är väl bättre att gå in för det man gör och göra de ordenligt från början istället för att leka i början.

Fatalist
2004-07-26, 17:36
Jag tänkte lägga in några ord om vad du inte ska glömma bra,

träna för bövelen ryggen ordentligt! Jag tror jag har 10009426 olika polare som har enorma biceps & bröst men hållning likt en 90-årig kärring

stahlberg
2004-07-26, 18:30
Det är klart man kan eller t.om ska träna seriöst redan som ung. Men sedan kan det råda delade meningar om VAD som är seriöst.

För mig är det seriöst att en ung tränande prövar på styrketräning för att se om han/hon är tillräckligt intresserad/motiverad för att satsa ordentligt. Samtidigt skall man lära sig om sin egen kropp och om hur den påverkas av träning. Man ska ha ordentliga (höga, realistiska, exakta och tidsbundna) målsättningar på lång, mellanlång och kort sikt. Man ska bygga sin inställning. Man får gärna vara inställd på att bli bra eller t.om "bli bäst" redan från början. Man ska lära sig om primära kringfaktorer (typ kost) och anpassa sekundära kringfaktorer (typ skola) efter träningen.

Samtidigt tycker jag man är seriös om träningen är rolig, det är kul (och inte gravallvarligt) att träna. Det är bra att "sätta in träningen i sitt rätta perspektiv" i livet. Det är viktigt att ha annat att tänka på än bara träning, t.ex att skaffa en bra utbildning.

Träningen ska anpassas efter ålder och utvecklingsnivå. Jag förstår inte dem som från första stund kör helt "för fullt", hur ska de då kunna "öka" när träningen ska bli hårdare? T.ex har jag en adept som är 15 år. Visst är vi seriösa, själv reser jag 100 km för varje träningspass och han har kortare reslängd, men en restid på ca 45 min, enkel resa.En grundregel (för oss) är att aldrig skolka från ett pass. Målen är höga, inställda på (till att börja med) styrka för seger i FM i styrkelyft för 17-åringar. Men jag vill att han ska nå dessa "första" mål med en träning som är anpassad efter hans egen utvecklingsnivå, och så att det finns massor av rum att "öka på" både på tränings- och kostsidan senare. Det är inte på ETT år de stora framstegen ska komma, utan på 10-15.

Klart du ska träna seriöst. Men samtidigt ska du ha roligt, lära dig mer och mer, försöka få hjälp att anpassa träningen efter ålder och utvecklingsnivå, och skynda långsamt!

Har tyvärr en aning bråttom (till tåget efter ett pass, ska åka 100 km västerut), så inlägget är inte särskilt välformulerat. Men jag hoppas jag kunnat göra mig förstådd ändå.

foo
2004-07-26, 20:12
Originally posted by Johan1986

Varför "bör" man inte träna hyperseriöst om man är ung tonåring? Är väl bättre att gå in för det man gör och göra de ordenligt från början istället för att leka i början.

som sagt..delade meningar....men eftersom man växer/kroppen utvecklas så kan (citera mig inte för detta) det bli störningar i kroppens naturliga tillväxt om man går in för BB som 15åring.

King Grub
2004-07-26, 20:15
Originally posted by foo
som sagt..delade meningar....men eftersom man växer/kroppen utvecklas så kan (citera mig inte för detta) det bli störningar i kroppens naturliga tillväxt om man går in för BB som 15åring.

Trams! Inte så länge rörelse utförs korrekt och man inte svälter!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=27204

Metal_boy_
2004-07-26, 21:47
Originally posted by foo

du blandar ihop det med rökning ;)

Metal_boy_
2004-07-26, 21:50
farsan jobbar på stålgrossist så jag byggde lite grejer på landstället förra sommarn...tränade med järnbalkar o det...huvudsaken att musklerna får smisk:whipped: :hbang:

Numero1
2004-07-27, 10:25
Om du vill komma i gång snabbt så kan du ju alltid använda dig av din egen kroppsvikt och saker du har i hemmet.

Push-ups
Sit-ups
Chrunches
knäböj
Ryggresningar
Axelpressar
osv

Finns många möjligheter!

Dessutom är ett teraband eller expander ett underskattat redakap för en mycket billig peng som med lite fantasi är utmärkt att börja träna styrka med innan du har kommit i gång med den lite tyngre styrketräningen.

_Robbie_
2004-07-28, 17:30
Originally posted by Numero1
Om du vill komma i gång snabbt så kan du ju alltid använda dig av din egen kroppsvikt och saker du har i hemmet.

Push-ups
Sit-ups
Chrunches
knäböj
Ryggresningar
Axelpressar
osv

Finns många möjligheter!

Dessutom är ett teraband eller expander ett underskattat redakap för en mycket billig peng som med lite fantasi är utmärkt att börja träna styrka med innan du har kommit i gång med den lite tyngre styrketräningen.

Hur mycket kostar teraband eller expander ?

lyckegard
2004-07-28, 19:01
Robbie: Vill du ha ett riktigt råd?
STÄNG AV DATORN!

Du bygger inga muskler när du sitter här och frågar på forumet!!! Speciellt så bygger man inte muskler genom att bumpa tråden 3 gånger!
Ut och spring och gör pushups och pullups och situps och throw ups!.

Styrketräning är inte så svårt egentligen. det är bara att
:eating: :bpump: :eating: :bpump: :eating:

Köttbullen
2004-07-28, 23:21
Ska ge dig bra råd:

1# Börja äta.
2# Träna hemma , med din kropp till du börjar på gym.
Exempel armhävningar , situps mm.

3# Inte lönt du går o handlar ett par hantlar , vem orkar stå hemma o leka med hantlar , sen "växer" man i från vikterna så lätt.

Jag börja köra hantelpress på gymet me 26 kg hantlar , nu kör jag på 40 kg , o de e bara på 3 månaders träning.

SKulle blivit dyrt o köpt hantlar själv...

4# läsa igenom följande steg , samt gör 20 armhävningar.

Herkulez
2004-07-29, 08:42
säg inte det köttbullen, nu har han ju redan köpt hantlarna, det här är schemat jag gav han iaf via PM ifall nån är intresserad

träna 2dagar, vila 2
pass1: bröst, axlar, triceps

hantelpressar 3set
hantelflyes 3set
axelpressar 3set
axel hantelflyes (vet inte vad den heter ) 3 set
ståndetricepspressar 3set
kickback 3 set

pass2 rygg, biceps, ben
chins (hitta en stolpe att dra upp dig på) 3set
chins med smalt omvänt grepp 3set
bicepscurl 6set