handdator

Visa fullständig version : SLDL/Rakbensmarklyft, Bra eller Anus?

Halldin
2004-07-19, 20:03
Ja, jag börjar undra om det här verkligen är en bra övning.
En del (http://www.davepalumbo.com/puiblicity/images/cover13.jpg) tycker ju att den mest ger en stretch.

Funderar på om jag ska strunta i/byta ut den övningen.

King Grub
2004-07-19, 20:09
Raka mark är den överlägset bästa övningen för mina lårbiceps i alla fall. Jag använder den som basövning och kompletterar med lårcurlen. Ingen chans att jag skulle kunna få samma muskelstimulans genom att ligga och curla i en maskin. Efter ett rejält pass stelbenta mark kan jag knappt gå dagen efter av träningsvärk.

Halldin
2004-07-19, 20:17
Är inte Koloschemat rätt knasigt då?

Knäböj
Rakbensmarklyft
Benspark
Bencurl

Borde inte Bensparken och Bencurlen byta plats i schemat?

Diana
2004-07-19, 20:18
håller me till 100%% en underbart effektiv övning:thumbup: ja ser vissa som i de översta läget har överkroppen lit framåtlutad medans andra har typ rak rygg i översta läget, hur gör ni, om man får snoka lite..?:)

emmzan
2004-07-19, 20:25
Originally posted by Halldin
Är inte Koloschemat rätt knasigt då?

Knäböj
Rakbensmarklyft
Benspark
Bencurl

Borde inte Bensparken och Bencurlen byta plats i schemat?

Jag tycker det är skönt att låta baksida få en andningspaus efter rakmarken och istället tracka framsidorna lite mer emellan.. Men det är jag det.

HenrY
2004-07-19, 20:33
Absolut den bästa övningen för baksida!:hbang:
Hade problem att kunna köra riktigt hårt på baksidan förut, men sen när jag började köra raka marklyft så fick jag direkt en grym stimulans i muskeln.
Raka Marklyft = :hbang:

Halldin
2004-07-19, 20:38
2 som har röstat Anus hittills, skulle vara kul att höra era kommentarer också.
Vet att b.la AnabolicProtein inte gillar övningen.

Yankeee
2004-07-19, 20:51
Vet inte riktigt. Den tar bra och jag får ruskig träningsverk. Men jag växer ingenting. Plus att min rygg blir så sliten om jag inkluderar den övningen. Det får bli branus :)

Medusa
2004-07-19, 20:52
jag skulle inte kunna vara utan den övningen, bygger mina baksida lår som satan....Dessutom kan man hantera mycket vikt i den... :kickass:

Big_Vik
2004-07-19, 20:53
väljer bra, en av de skönaste övningarna man kan köra ibland. Men utan kontakt blir den till anus. jag har börjat köra lårcurlen (sittande) före för att förutrötta baklåren lite så att man inte behöver lika tunga vikter i stela marken. Känns säkrast så för diskar och grejer i ryggen hört att det kan räcka med en liten svajning för att totalpaja ryggen. låter inget vidare :( Men å andra sidan grub har kört på typ 200 kg i 15 år nu så jag vet inte. kör alltid tills jag tar slut i baklåren och när ryggen kopplas in mer och mer lägger jag ner och vilar en stund istället. är det bra eller anus???? vore det bättre med arne-style, alltså att supersetta dessa övningar. kan ju vara en fördel tidsmässigt om man kör låren samma dag. kanske inte lika bra då jag funderat på att separera låren. dilemma. :)

jakke
2004-07-19, 21:05
2 som har röstat Anus hittills, skulle vara kul att höra era kommentarer också.

Valt anus därför att jag har ryggproblem och denna övning känns inte bra när jag lastar på lite kakor.

Fatalist
2004-07-19, 22:30
Raka mark är guden av lårbicceövningar :bpump:

Massa vikt + att den på något sätt inte belastar mina stackars senor på samma sätt som lårcurlen gör!

aliquis
2004-07-20, 11:22
Jag kör den för att den "skall vara bra", men får i princip noll kontakt, har dock känt av den dagen efteråt ibland, växer gör jag aldrig ;D

Halldin
2004-07-20, 11:32
Palumbo säger

It's routinely accepted as gospel truth that one has to perform both leg curls and stiff-legs for maximal hamstring growth. Dave is an admitted heretic on this issue. "I never felt anything in my hams from that exercise but a stretch. If I want to stretch, I can do that without holding onto a heavy barbell. You don't feel the hams contracting during that exercise, so what makes you think it's doing anything for them?

Mja, säga vad man vill om honom men små ben har han inte. Kanske funkar rätt bra utan trots allt?

Officer
2004-07-20, 12:07

Gillar och gillar, jag KÖR den, men inte mer än 2-3 set. Ibland känns det mer i ryggen, då lägger jag av direkt, men känns det bra kör jag på, men som sagt max 2-3 set, för jag känner inte att det ger nåt mer att köra på mer än så i den övningen. Det enda jag känner är extrem stretch, jag får aldrig den där "nu curlar jag mina biceps nu växer de"-känslan som i lårcurlen. Skulle aldrig kunna tänka mig träna biceps stående med bara armarna rakt ner och "stretcha" de på det viset, måste ju curla något!

50cent
2009-02-01, 18:58
ska man ha ryggen helt rak i stela mark eller ska man runda den nedre delen? vissa säger att man ska ha rak rygg andra säger att man måste böja ryggen för att kunna aktivera hamstings maximalt

LindaS
2009-02-01, 19:07
ska man ha ryggen helt rak i stela mark eller ska man runda den nedre delen? vissa säger att man ska ha rak rygg andra säger att man måste böja ryggen för att kunna aktivera hamstings maximaltRyggen ska vara så rak det går, men ha lite svikt i knäna(i motsats till översträckta). Samma gäller i stående goodmornings, som också nyper bra i baksidan.

saab900
2009-02-01, 19:08
Är inte stark så du får ta mitt svar som du vill :)
Kör med rak rygg, känns väldigt konstigt och obehagligt att böja ryggen i raka mark. Tycker att man får bra drag och stretch i hamstrings i alla fall. Jag kommer ned med skivstången på marken utan att kröka rygg, så det gör ju ingen skillnad så länge jag inte står på en bänk och kör den i alla fall.

Halldin
2009-02-01, 19:11
Rekorderlig bump där :thumbup:

saab900
2009-02-01, 19:19
Om fler bumpade skulle man slippa bläddra igenom 200 trådar när man söker på t ex raka mark :)

Hemi
2009-02-01, 19:26
Bra. En självklar övning nu då jag bara har en skivstång. Rakmark ena benpasset, finnen i det andra.

aelgen
2009-02-01, 20:14
För mig är RDL lika viktigt som knäböj. Ingen annan övning ger sån överjävligt mysig träningsverk i hamisar och även röven. Kombinationen RDL + lårcurl är allt jag behöver för bra hamstring tillväxt.

Sniggel
2009-02-01, 20:28
Hittills är raka mark den enda övningen jag kört där jag märkt att mina hamstrings har växt utav att köra den.

MrF
2009-02-02, 11:18
Är det en ide att byta ut vanlig mark mot denna om man känner att benen är slöa efter knäböjen?
Tar den lika mycket på ryggen som vanligt?

Ungrim
2009-02-02, 12:05
Tycker det är en guld övning :thumbup:

Skulle inte klara mig utan den

50cent
2009-02-02, 12:48
men aktiverar man verkligen hamstring maximalt med rak rygg? enligt www. exrx .net ska man ha rundad rygg, men samtidigt finns det Straight-back Straight-leg Deadlift men den räknar dom inte direkt som basövning utan: Basic or Auxiliary medan vanliga raka mark bara är basics. tror ni inte det är farligt med rundad rygg, jag är inte en idiot jag vet självklart att skaderisken blir högre än om man skulle ha rak rygg men tror ni att man har bra chans att hålla sig skadefri i längden? förlåt för lång och komplicerat inlägg, hoppas ni förstår vad jag menar:D

50cent
2009-02-02, 12:51
Raka mark är den överlägset bästa övningen för mina lårbiceps i alla fall. Jag använder den som basövning och kompletterar med lårcurlen. Ingen chans att jag skulle kunna få samma muskelstimulans genom att ligga och curla i en maskin. Efter ett rejält pass stelbenta mark kan jag knappt gå dagen efter av träningsvärk.

grub du som har tränat i mer än 20år har ju jätte bra erfarenhet så jag skulle vilja vet hur du tränar sldl med rak rygg eller inte och vad tycker du om att ha rundad rygg i denna övning?

BigForre
2009-02-02, 13:23
Rak rygg, rörelsen går ner till maximalt sträck uppkommer i baklår. Hysset att fortsätta krumma ryggen som förekommer är inget som förläger ROMen för baklåren utan medför bara ojämnt fördelad belastning på diskarna.

nyman87
2009-02-03, 04:43
Raka marklyft är grymt, komplettera det med good morning, JoJo (om ert gym har en sån) och finnen så ska ni få se att era baksidor mår fint.

Slartibartfast
2009-02-03, 10:19
Raka mark i smith? Är det opti?

Rahf
2009-02-03, 10:26
Raka mark i smith? Är det opti?

Det funkar men är förmodligen inte lika opti som fri stång. Balansen blir lite skum tycker jag.

-S-T-
2009-02-03, 10:28
Valt anus därför att jag har ryggproblem och denna övning känns inte bra när jag lastar på lite kakor.

Ehum, det är väl isf din rygg som inte är bra, inte övningen i sig...

mjeuuu
2009-02-03, 10:53
En liten fråga från någon som inte har testat övningen...

Eftersom rakbensmarklyft verkar träna både rygg och ben, skulle det vara bäst att slänga in övningen i mitt benpass eller ryggpass?

von huff
2009-02-03, 10:56
En liten fråga från någon som inte har testat övningen...

Eftersom rakbensmarklyft verkar träna både rygg och ben, skulle det vara bäst att slänga in övningen i mitt benpass eller ryggpass?

du kan ju träna hamstrings på ryggpasset

mjeuuu
2009-02-03, 14:26
du kan ju träna hamstrings på ryggpasset
Jo iofs det låter ju som en idé. Du menar något i stil med benpress, knäböj och benspark (+eventuellt vader) under benpasset och marklyft (vanlig+raka ben), bencurls samt andra ryggövningar under ryggpasset?

Borde de här två passen i så fall alltid köras med minst en dags mellanrum då eller?

Floddan
2009-02-03, 14:40
Jo iofs det låter ju som en idé. Du menar något i stil med benpress, knäböj och benspark (+eventuellt vader) under benpasset och marklyft (vanlig+raka ben), bencurls samt andra ryggövningar under ryggpasset?

Borde de här två passen i så fall alltid köras med minst en dags mellanrum då eller?

Jag tycker att det är svårt att köra knäböj tungt om jag kört mycket marklyft dagen innan, men tvärt om går bättre. Så hade jag varit du hade jag lagt ben dagen före rygg om du inte skall vila mellan.