handdator

Visa fullständig version : Nybörjarvarning: Mat osv

pneumothorax
2004-07-18, 22:15
Hej alla!
Jag har precis blivit medlem här, och kunde visserligen ringa min superduktiga syster och få råd, men då lär man ju inte känna en massa nya roliga människor..

Jag har länge velat börja styrketräna, och har försökt några gånger men jag har bara inte haft tid när jag har pluggat. Nu har jag tagit examen och börjat leva som en medelsvensson, och tänker börja träna seriöst.
Jag vill även cykla till jobbet. Men jag har så illans svårt att komma igång, och ett av hindren är mat.
Jag har så svårt att hitta enkla saker med mycket näring i som jag kan äta före och efter träning samt mellan mål och som man även kan ha med sig!

1. Jag har jättesvårt att äta frukost tidigt på morgonen, och jag går upp idiottidigt eftersom jag jobbar som sjuksköterska och börjar kl 6.45. Men om jag inte äter ordentligt orkar jag inte cykla till jobbet, och så blir det liksom inget av med det och så tar jag bussen och slöar till istället.
Har nån nåt tips på bra och smidiga saker till frukost? Går det att fixa till proteindrinkar så de blir tillräckligt näringsrika? (jag har en bit till jobbet, det tar ca 45 minuter att cykla)

2. Nästa problem. Jag vill träna efter jobbet eftersom vi har gratis gym i källaren. Problemet är att det kan vara jättestressigt på avdelningen så jag hinner möjligtvis kasta i mig en halv macka och en halv kopp te på fikarasten innan läkarna vill börja ronda, sen vissa dagar får jag typ kasta i mig lunchen eftersom jag egentligen inte har tid att ha rast (för de som blir förskräckta kan jag upplysa om att det iallafall blir bättre för varje vecka, jag är ny i jobbet och det tar några veckor att lära sig hur man bäst organiserar allting så att man hinner med).
Hur ska jag orka träna efter en sån dag? Lösningen är givetvis ett gäng proteindrinkar och nån lättäten men ändå näringsrik lunch. Men hur löser man allt praktiskt? Ska jag ha en kylväska med mig med en massa proteindrinkar i? Snylta på landstingets mjölk så jag bara behöver proteinpulver?(fast då måste man diska emellan) Räcker det med proteindrinkar? Vad kan man annars äta som mellanmål för att det ska vara tillräckligt fullvärdigt? Nåt man kan ha med sig?

Hur kan man lösa en hopplös matsituation? Det här känns liksom som ett stort hinder. När jag är hemma är det ju inget problem, då är det ju bara att laga mat och äta...

Och..........vad är bracketingeffekt?

Fors
2004-07-19, 00:21
Hejsan! Välkommen till kolozzeum!

Jag tycker absolut att du skall försöka få i dig en ordentlig frukost innan du åker och jobbar. Efter nattens fasta är kroppen i behov av mat.
Det är många som lider av samma problem som du, däribland jag själv periodvis :)
Då brukar jag använda mixern och blanda ihop en trevlig frukostdrink. Jag brukar ha i mjölk, havregryn, proteinpulver och kanske något annat gott. Det fungerar som frukost och är lätt att få i sig.

Gällande lunchen tycker jag det verkar lite märkligt att du inte får tid att äta en rejäl lunch. Hoppas sannerligen att det blir bättre med tiden, som du säger.
Även här fungerar det att dricka en drink av samma typ som till frukosten, men jag skulle inte rekommendera att du baserar din kost på flytande föda.

Lyckas du bara få tillräckligt med tid finns det massor av nyttig och god mat att ta med sig. Ni måste väl ha någon kyl som du kan använda dig av, eller springer alla runt med kylväskor? :)

Precis som till alla mål är det långsamma kolhydrater och långsamt protein du skall försöka få i dig. Till exempel pasta, ris, potatis, grovt bröd som kolhydratkällor och kött, fisk, fågel som proteinkällor.
Kyckling och ris är en favorit bland arbetande tränande att ha med som lunch. Det är billigt, gott, lättätet och går fort att värma i micron.

Bracketing handlar om att man innan träningspasset ser till att få i sig snabba kolhydrater och snabbt protein. Tex. en proteindrink och druvsocker. Fördelen är att kroppen pga denna insulinbomb får en väldigt uppbyggande miljö att bygga muskler i. Nackdelen med denna metod är att man lätt får ett blodsockerfall efter sisådär 30-45 minuters träning, och således tappar fokus och blir hängig. Håller man sina pass korta, kan detta nog vara värt att prova.

Lycka till med träningen!
:cheers:

Big_Vik
2004-07-19, 16:26
Originally posted by Fors
Hejsan! Välkommen till kolozzeum!

Jag tycker absolut att du skall försöka få i dig en ordentlig frukost innan du åker och jobbar. Efter nattens fasta är kroppen i behov av mat.
Det är många som lider av samma problem som du, däribland jag själv periodvis :)
Då brukar jag använda mixern och blanda ihop en trevlig frukostdrink. Jag brukar ha i mjölk, havregryn, proteinpulver och kanske något annat gott. Det fungerar som frukost och är lätt att få i sig.

Gällande lunchen tycker jag det verkar lite märkligt att du inte får tid att äta en rejäl lunch. Hoppas sannerligen att det blir bättre med tiden, som du säger.
Även här fungerar det att dricka en drink av samma typ som till frukosten, men jag skulle inte rekommendera att du baserar din kost på flytande föda.

Lyckas du bara få tillräckligt med tid finns det massor av nyttig och god mat att ta med sig. Ni måste väl ha någon kyl som du kan använda dig av, eller springer alla runt med kylväskor? :)

Precis som till alla mål är det långsamma kolhydrater och långsamt protein du skall försöka få i dig. Till exempel pasta, ris, potatis, grovt bröd som kolhydratkällor och kött, fisk, fågel som proteinkällor.
Kyckling och ris är en favorit bland arbetande tränande att ha med som lunch. Det är billigt, gott, lättätet och går fort att värma i micron.

Bracketing handlar om att man innan träningspasset ser till att få i sig snabba kolhydrater och snabbt protein. Tex. en proteindrink och druvsocker. Fördelen är att kroppen pga denna insulinbomb får en väldigt uppbyggande miljö att bygga muskler i. Nackdelen med denna metod är att man lätt får ett blodsockerfall efter sisådär 30-45 minuters träning, och således tappar fokus och blir hängig. Håller man sina pass korta, kan detta nog vara värt att prova.

Lycka till med träningen!
:cheers:

:bow:
kings ersättare? ;)

pneumothorax
2004-07-19, 16:59
Det är nog framför allt det där med frukosten som spökar. Lunch får jag förr eller senare (oftast senare, om det är sen rond) och jag brukar äta precis det du säger, pasta och kycklig eller ris och kyckling, eller hemmagjorda köttbullar eller så. Det var vid något extremt fall nån av de första veckorna som jag inte hann äta lunch, men det har blivit bättre nu, jag har liksom märkt vad jag kan göra för att minska stressen kring utskrivningarna t ex (det brukar vara det som är mest stressigt) och det flyter på rätt bra om inte nån blir akut dålig förstås.
Visst har vi kyl. Den är lite långt bort men den finns. Egentligen skulle jag kunna ha med en proteindrink och ta till förmiddagsfikat istället för alldeles för starkt te som är alternativet.
Räcker en proteindrink till frukost? Vad kan man ha i istället för havregryn? Är inte så förtjust i det, om det inte är i gröt eller goa kakor (jag är inte så förtjust i det i gröt heller, men kan äta det i nödfall). Om man blandar i en massa jordgubbar (har proteinpulver med jordgubbssmak) måste man väl öka näringshalten? Det är ju en massa bra kolhydrater i jordgubbar.

gasoliner
2004-07-19, 17:12
Ventilpneumothorax? :angel:

Gassy// akutmedic..

Fors
2004-07-19, 18:08
Originally posted by pneumothorax
Det är nog framför allt det där med frukosten som spökar. Lunch får jag förr eller senare (oftast senare, om det är sen rond) och jag brukar äta precis det du säger, pasta och kycklig eller ris och kyckling, eller hemmagjorda köttbullar eller så. Det var vid något extremt fall nån av de första veckorna som jag inte hann äta lunch, men det har blivit bättre nu, jag har liksom märkt vad jag kan göra för att minska stressen kring utskrivningarna t ex (det brukar vara det som är mest stressigt) och det flyter på rätt bra om inte nån blir akut dålig förstås.
Visst har vi kyl. Den är lite långt bort men den finns. Egentligen skulle jag kunna ha med en proteindrink och ta till förmiddagsfikat istället för alldeles för starkt te som är alternativet.
Räcker en proteindrink till frukost? Vad kan man ha i istället för havregryn? Är inte så förtjust i det, om det inte är i gröt eller goa kakor (jag är inte så förtjust i det i gröt heller, men kan äta det i nödfall). Om man blandar i en massa jordgubbar (har proteinpulver med jordgubbssmak) måste man väl öka näringshalten? Det är ju en massa bra kolhydrater i jordgubbar.

Hej!

Jordgubbar fungerar utmärkt att blanda i drinken. Problemet är att du måste äta närmare ett kg för att få i dig en bruklig mängd kolhydrater ;)
Dock tycker jag nog att du borde klara att få i dig dina havregryn om du ser till att mixa ut dem ordentligt. Blanda i ett gäng jordgubbar, så skall du se att smaken försvinner också :)

Glöm förresten inte att få i dig tillräckligt med bra fett. Om du ska leva på näringslösningar kan du köpa dig någon trevlig olja, tex. olivolja, och klunka lite sådan vid sidan om drinken.

Fors
2004-07-19, 18:09
Originally posted by Big_Vik

:bow:
kings ersättare? ;)

Jag tar nattronden, när Grub lagt sig :)

Yankeee
2004-07-19, 19:16
Originally posted by Fors

Om du ska leva på näringslösningar kan du köpa dig någon trevlig olja, tex. olivolja, och klunka lite sådan vid sidan om drinken.

Rapsolja är ett mycket bättre tips iom att den inte smakar något och att den går att blanda ner i drinken utan någon märkbar skillnad i smak/konsistens :thumbup:

Glömde jag säga att den är nyttigare också? ;)

pneumothorax
2004-07-19, 20:06
Originally posted by gasoliner
Ventilpneumothorax? :angel:

Gassy// akutmedic..

Nu borde jag väl skämmas, men jag minns inte vad de olika typerna av pneumothorax heter. Men vi har bara spontana pneumothoraxer (eller vad heter det i plural?) på vår avdelning. Är ventilpneumothorax spontan?
Jag får väl skylla på att jag bara har jobbat som syrra i 1,5 månad.

Susanne/lungmedicin

Ok, off topic, jag vet. Sorry..

Ska testa att mixa havregrynen, förresten, det var en bra idé.
Fettet bekymrar jag mig inte om, jag äter en del fett de andra måltiderna, olivolja eller solrosolja. Jag har inte tänkt leva på näringslösningar, men de kan vara en bra lösning när jag har svårt att äta frukost, eller som mellanmål.

Sverker
2004-07-20, 07:22
Gör något drastiskt och ändra på matordningen istället.

Har du svårt att äta frukost så skippa den och cyklas till jobbet 20 minuter tidigare. Efter 45 minuter på cykeln kan ju aptiten kommit tillbaka och du har ju 20 minuter kvar till en bra frukost.

För att få energi till cykelturen så äter du istället ett större kvällsmål med mat som innehåller rikligt med kolhydrat och lågt GI.

Summa: Frukost + förmiddagsfika lite mindre och kvällsmaten lite mer = samma kalorier.
Men du äter när det passar dig och kroppen är full av energi när du behöver den.

LunaSpice
2004-07-20, 08:42
Originally posted by pneumothorax
Jag får väl skylla på att jag bara har jobbat som syrra i 1,5 månad.

Susanne/lungmedicin

Jag kommer till undsättning till våren. :D Dock inte lungmedicin...

Jakob /SSK-stud.

pneumothorax
2004-07-20, 10:36
Originally posted by Sverker
Gör något drastiskt och ändra på matordningen istället.

Har du svårt att äta frukost så skippa den och cyklas till jobbet 20 minuter tidigare. Efter 45 minuter på cykeln kan ju aptiten kommit tillbaka och du har ju 20 minuter kvar till en bra frukost.

För att få energi till cykelturen så äter du istället ett större kvällsmål med mat som innehåller rikligt med kolhydrat och lågt GI.

Summa: Frukost + förmiddagsfika lite mindre och kvällsmaten lite mer = samma kalorier.
Men du äter när det passar dig och kroppen är full av energi när du behöver den.

Det innebär att jag måste cykla hemifrån typ kvart över fem och då kommer sömnen att bli ett problem istället. Men jag ska testa och se när jag kommer fram om jag cyklar när jag hade tänkt, det kan ju hända att det går fortare att cykla på morgonen när det är mindre trafik. Jag kanske kommer fram ruskigt tidigt om jag cyklar halv sex och då hinner jag ju äta frukost ändå när jag kommer fram. Fast jag får nog stoppa i mig något ändå innan jag åker, om jag känner mig själv rätt. Att äta sent på kvällen är annars inget problem.........

gasoliner
2005-12-20, 23:33
Ventilpneumothorax kan väl inträffa tex vid en skottskada,luft kommer in men inte ut genom skadan och lungan får inte plats att expandera längre?

nu gissar jag bara igen... *screwy*