handdator

Visa fullständig version : Frukostvälling(fullkorn) i protein drink?

Overload
2004-07-17, 12:11
Tjena!
En kompis tipsade mig om välling. Det ska tydligen vara väldigt nyttigt med många kolhydrater och näringsämnen.
Den innehåller även lite protein. Frågan är om det är en fullvärdig proteinkälla?

Skulle jag kunna ta välling och mixa det med vassle preotein innan träning? Nu under sommaren gör jag detta inte men sen när skolan börjar i höst så tränar jag direkt efter siolan och behöver äta något.

Vore välling+vassle bra i detta läge?
Jag gillar nämligen inte råa havregryn i shaken.

King Grub
2004-07-17, 12:50
Ja, det är fullvärdigt. Och blandar du med vassle behöver du väl inte tänka på saken alls.

Är du ute efter bracketingeffekten genom vasslet före passet är dock inte lämpligt, eftersom vällingen innehåller alldeles för mycket övrigt mjölkprotein, fett och fibrer.

Är det däremot menat som ett vanligt mål istället för vanlig mat, då fungerar det alldeles utmärkt! :thumbup:

Overload
2004-07-17, 13:38
ok var osäker på om det var fullvärdigt eller inte.

Då behöver jag inte lika mycket vassle längre alltså?
Jag hade tänkt ta 1 dl vassle+1 dl mjölk=30 g protein men nu behöver jag mindre.

Jag hade tänkt ta 100 gr välling(20 g protein)+20 gr vassle.
Då behöver jag inte någon mjölk väl?

Kom gärna med förslag hur jag ska mixa vassle och vällingen.

tack på förhand

King Grub
2004-07-17, 13:44
Jag hade tänkt ta 100 gr välling(20 g protein)+20 gr vassle.
Då behöver jag inte någon mjölk väl?

Du tar upp alla 40 gram.

Vill man utnyttja vasslets snabbhet skall man undvika att blanda det med allt vad mjölk heter, men i det här fallet går ju inte det, eftersom vällingen är så pass mjölkbaserad som den är, och det är heller inte önskvärt, då vill ha det som en "nödlösning" i stället för lagad mat.

Blanda i vad du vill och tycker (tror) är gott.

Overload
2004-07-17, 13:52
Jag behöver en shake innan träningen eftersom jag gymmar direkt efter skolan slutar. Då tar jag shaken ca 30 min innan gymmet. Men jag antar att upptaget blir långsammare med vällingen så jag får nog dricka den 45-60 min innan istället. PÅ LEKTIONEN:eating:

King Grub
2004-07-17, 14:04
Den som vill bli fin får...

...finna sig i att bli till allmänt åtlöje. :D

Makk
2004-07-17, 16:43
Ta det i en nappflaska också för extra effekt :thumbup:

King Grub
2004-07-17, 16:45
Jag förstår skämtet, men tyvärr är det många som tänker på välling som ren barnmat, när det finns ypperlig vuxenvälling, som är alldeles utmärkt mat.

Makk
2004-07-17, 17:42
Originally posted by King Grub
Jag förstår skämtet, men tyvärr är det många som tänker på välling som ren barnmat, när det finns ypperlig vuxenvälling, som är alldeles utmärkt mat.

Ja, och gott är det med! En jätte portion osötad fullkornsvälling med protec mint/chok iblandad är perfekt på morgonen! :eating:

Synd bara att den osötade inte säljs i jätte förpackning :furious:

Overload
2004-07-17, 21:17
Kom på att det finns fiber berrikade havregryn;)
Blir mkt billigare än vällingen som blir dyr i längden om man intar stora portioner. Havregrynen blir ju då mindre än hos vanliga havregryn.

Min "kompis" undrar om proteinet i havregryn är fullvärdigt eftersom det kanske saknar någon aminosyra.

King Grub
2004-07-18, 06:37
Originally posted by Overload
Min "kompis" undrar om proteinet i havregryn är fullvärdigt eftersom det kanske saknar någon aminosyra.

Nej, det är det inte, inte ensamt, men om du äter dem som en del av en måltid eller blandar på samma sätt så är det ju inga problem där heller.

Sverker
2004-07-18, 07:04

Alla protein innehåller alla aminosyror men vissa aminosyror kan det finnas alldeles för lite av.

Våra svenska sädeslag. vete,råg, korn och havre har alla ett underskott av aminosyran lysin. Vete har störst brist och havre har minst. Havre är alltså bäst på proteinsammansättningen men inte fullvärdig.

Det betyder att du kan kompletter sädeslagen med en annan proteinkälla som har ett överskott av lysin. I princip alla !

Mjölk, allt kött, all fisk men även sojaprotein, linser, bönor ärter.
Linser , bönor och ärter är dock betydligt sämre att kombinera med.

Overload
2004-07-18, 14:01
ok tackar för svaren.

Hur mycket havregryn ska jag slänga i?
2 dl eller något? Jag brukar va hungrig vid denna tiden och behöver ett hyfsta bastant mål.

Förresten hur många gram havregryn är 1 dl?

King Grub
2004-07-18, 14:02

Så mycket att energimängden motsvarar kolhydratbasen i ett normalt mål?

Det står på påsen, har jag för mig.

Overload
2004-07-18, 14:21

Så mycket att energimängden motsvarar kolhydratbasen i ett normalt mål?

Det står på påsen, har jag för mig.

OK aa det stod visst på påsen:)
1 dl=35 gram.

Hmmmmm jag behöver iallafall minst 2 dl.
Råa havregryn har väl ett högt GI och är snabba kolhydrater va?

King Grub
2004-07-18, 15:04

OK aa det stod visst på påsen:)
1 dl=35 gram.

Hmmmmm jag behöver iallafall minst 2 dl.
Råa havregryn har väl ett högt GI och är snabba kolhydrater va?

Medelsnabba. I sig! Måltiden som helhet blir säkert helt okej GI-mässigt.

Overload
2004-07-18, 15:10

Medelsnabba. I sig! Måltiden som helhet blir säkert helt okej GI-mässigt.

Ok jag trodde råa havregryn var snabba och kokta havregryn(gröt) var medelsnabba. Minimjölken kanske sänker GIet på havregrynen i shaken.

Callister
2004-07-18, 15:11
Snarare höjjer isf väl?

King Grub
2004-07-18, 15:21
Originally posted by Callister
Snarare höjjer isf väl?

Nej, sänker, och det kraftigt. Mjölk har superlågt GI.

King Grub
2004-07-18, 15:22

Ok jag trodde råa havregryn var snabba och kokta havregryn(gröt) var medelsnabba. Minimjölken kanske sänker GIet på havregrynen i shaken.

Det beror kanske på hur man definierar snabba. Jag tycker snabba innebär 100+; havregryn (okokta) ligger runt 87-93. Havregröt (kokt i kastrull) har ett GI-snitt på 70, och där är väl gränsen för lågt GI, på ett ungefär.

Callister
2004-07-18, 15:23
Jaha, kanske var högt II som mjölk hade.

Overload
2004-07-18, 15:25
ok, så hur lång tid innan träningen ska jag dricka denna protein/kolhydrats(1 dl vassleprotein+2-2.5 dl havregryn+2 dl minimjölk)?

King Grub
2004-07-18, 15:53
Så lång tid innan att du inte är stoppmätt när du börjar och inte hinner bli vrålhungrig innan du är klar.

Overload
2004-07-18, 18:33
Så lång tid innan att du inte är stoppmätt när du börjar och inte hinner bli vrålhungrig innan du är klar.

Ok ingen riktlinje att utgå ifrån eller?

Jag tänkte ca 45 minuter innan träningen. Låter det bra.
Tämk på att den innehåller både kasein och vassleprotein i måltiden.

King Grub
2004-07-18, 18:40
Gå efter din egen mage. Det är ingen minutstrid. En måltid en timme innan passet passar mig; somliga vill ha lite längre tid, och andra lite kortare.

Hade jag tränat kortare pass än jag gör och inte haft så känsligt blodsocker skulle jag tagit en druvsocker/vassle/vattendrink alldeles innan passet, men eftersom mina pass sällan varar kortare tid än två timmar passar det inte mig, utan jag gör som du: äter (eller dricker i ditt fall) en riktigt måltid en tid innan passet, och jag har märkt att min träning fungerar som bäst om jag sväljer sista tuggan ungefär en timme innan jag börjar träna. Om det gäller dig också kan jag inte svara på, utan det finns bara ett sätt att ta reda på det: att prova.