handdator

Visa fullständig version : Potatis & GI

-xR-
2004-07-17, 12:03
Jag har ett potatisproblem eller snarare en fundering.

Se här:

Potatis, kokt, kyld och sedan återuppvärmd GI = 33

Potatis (färsk) GI = 89

Frågan som lyder är då:

Vad får kokt färsk potatis som sedan blivit kyld och därefter stekt i rapsolja för GI? :em:

Yankeee
2004-07-17, 12:08
Originally posted by -xR-
Jag har ett potatisproblem eller snarare en fundering.

Se här:

Potatis, kokt, kyld och sedan återuppvärmd GI = 33

Potatis (färsk) GI = 89

Frågan som lyder är då:

Vad får kokt färsk potatis som sedan blivit kyld och därefter stekt i rapsolja för GI? :em:

Tvivlar på att det är några tester gjorda på det. För att låta dryg så kan jag säga.
Tillräckligt lågt för att du inte behöver bry dig :)

Damberg
2004-07-17, 19:59
Det blir nog ganska lågt. Fettet sänker ju GI en aning också. Det beror också på hur länge potatisen har vart kyld. Stärkelsen ombildas nämligen och blir resistent mot nedbrytning.

Vilket i sig borde innebära att potatisens energivärde borde sjunka när den "lagrats" och att man borde då behöva äta mer potatis för att få i sig lika mycket energi? *spekulerar*

-xR-
2004-07-17, 20:09
Höjs inte potatisens GI genom stekning efter man skivat ner den?

Hur är det med potatismos som blivit kylt och sedan värmt/stekt?

:MrT:

King Grub
2004-07-17, 20:12
Originally posted by -xR-

Vill du ha ett säkert svar på den frågan får du äta 50 gram kolhydrat från nämnda måltid och sedan ta ett blodglukosprov på dig själv. :)

Hursomhelst stiger GI:t på själva potatisen igen, men absolut inte upp till ursprungsvärdet.

bubbleman
2004-07-18, 14:06
Vad får kokt färsk potatis som sedan blivit kyld och därefter stekt i rapsolja för GI?

Ohh my gooood!