Logga in

Visa fullständig version : Hur dåligt är det

Callister
2004-07-16, 23:05
Som det är nu så äter jag när jag vaknar (1200-1300) lunch direkt, för att sedan gå på middag och sen en senare middag. Det blir alltså 3 lunch/middagar, är det väldigt dåligt jämfört med om jag ätit 6 mindre mål (jobbigare :))?

Ibland blir det även bara 2 större lunch/middagar. :confused:

Sverker
2004-07-17, 06:23
Då är du inne på blodsockersvägningarna.

Stora insulinfrisättningar till de tre måltiderna och inget byggmaterial efter några timmar för musklerna.

Det är alltid bättre att fördela maten jämt över dagen. Mindre insulin varje gång och hela tiden aminosyror i blodet för muskeluppbyggnad. Mindre risk att blodsockret sjunker och du får svårt att koncentreras dig.

Även om du förskjutit dygnet några timmar så har du ju fortfarande 16 timmar kvar att fördela 6 måltider på:confused:

King Grub
2004-07-17, 09:08
Hur länge sover du egentligen?

Det bör väl som sagt inte vara svårare att sprida ut målen bara för att du förskjutit dygnets timmar?

Callister
2004-07-17, 09:59
Jag tycker det är krånligt att äta så ofta, iaf nu när man är ledig och far och flänger, jag undrar: Om jag äter 2 mål om dagen, kan jag inte gå ner i vikt då?
Nu tänker jag inte köra 2 stora mål men jag undrar bara

Sverker: Jag styrketränar inte. :)

King Grub
2004-07-17, 10:04
Originally posted by Callister
Jag tycker det är krånligt att äta så ofta, iaf nu när man är ledig och far och flänger, jag undrar: Om jag äter 2 mål om dagen, kan jag inte gå ner i vikt då?
Nu tänker jag inte köra 2 stora mål men jag undrar bara

Sverker: Jag styrketränar inte. :)

Jo, naturligtvis kan du det, men lika mycket av vikten kommer inte att komma från kroppsfett. Du får sämre näringsupptag, sämre insulinkänslighet, sämre fettförbränning och sämre blodsocker- och insulinbalans av ett par större mål än flera små.

Även om du inte styrketränar både bryts dina muskler ner och byggs upp, dygnet runt, året runt.

Callister
2004-07-17, 10:10
Originally posted by King Grub

Jo, naturligtvis kan du det, men lika mycket av vikten kommer inte att komma från kroppsfett. Du får sämre näringsupptag, sämre insulinkänslighet, sämre fettförbränning och sämre blodsocker- och insulinbalans av ett par större mål än flera små.

Även om du inte styrketränar både bryts dina muskler ner och byggs upp, dygnet runt, året runt.
Okej då ska jag ta och fixa mig, så det blir iaf 3-4 mål.

Yankeee
2004-07-17, 11:58
Om du går upp 12-13 så borde du gå och lägga dig vid 04 tiden? Jag går upp 13 och äter 6-7 mål om dagen. Så jag tror att du hinner :) Det är bara frågan att prioritera.

Callister
2004-07-17, 12:00
Originally posted by Yankeee
Om du går upp 12-13 så borde du gå och lägga dig vid 04 tiden? Jag går upp 13 och äter 6-7 mål om dagen. Så jag tror att du hinner :) Det är bara frågan att prioritera.
Jepp men jag har vänt på dygnet igen, lägger mig typ 01.00 och vaknar 10.00 nu istället. :) Så det ska nog funka ändå.