handdator

Visa fullständig version : Vad menas med?

Castro
2004-07-16, 12:19
Ja vad menas egentligen med ordet "muskelmognad"? Jag tycker att man hör det rätt ofta och jag brukar själv kunna använda det, men jag förstår ändå inte riktigt vad som menas. Hur får man bra muskelmognad? Är Arnold ett exempel på bra muskelmognad? VAD ÄR MUSKELMOGNAD?

Tack på förhand, eder castro.

Everest
2004-07-16, 12:25
Jag tolkar det iaf såhär: Två personer med exakt samma stats och i princip lika mycket muskler kan se olika ut beroende på deras muskelmognad. Vet inte riktigt hur man ska beskriva det men de är sällan man ser någon som är relativt ung som har samma mognad på musklerna som en person som tränat längre med samma stats:MrT:

/Flum-Maccan

Bamse
2004-07-16, 13:46
Det här är jag. Ett tydligt exempel på så kallade övermogna muskler.

Zakath
2004-07-16, 13:47
Originally posted by Bamse
Det här är jag. Ett tydligt exempel på så kallade övermogna muskler.

"Muskler" ;)

Men kan nån förklara, blev faktiskt nyfiken..

z_bumbi
2004-07-16, 14:56
Subjektiv bedömning av hur musklerna ser ut följer.

Jag kan tycka att muskler som har tränat under lång tid får en annan hårdhet/tonus, främst i avslappnat tillstånd, än muskler man tränat en kortare tid.
Detta gäller främst när det gått en tid efter sista träningspasset och alltså avslappnat tillstånd. När man spänner en muskel så gör det mindre skillnad.

Det handlar väl delvis om olika typer av muskeltillväxt då man i det ena fallet har fått fibrerna att växa mer permanent medan man i det andra fallet har pumpat upp muskler mer tillfälligt.

Zakath
2004-07-16, 15:05
Originally posted by z_bumbi
Subjektiv bedömning av hur musklerna ser ut följer.

Jag kan tycka att muskler som har tränat under lång tid får en annan hårdhet/tonus, främst i avslappnat tillstånd, än muskler man tränat en kortare tid.
Detta gäller främst när det gått en tid efter sista träningspasset och alltså avslappnat tillstånd. När man spänner en muskel så gör det mindre skillnad.

Det handlar väl delvis om olika typer av muskeltillväxt då man i det ena fallet har fått fibrerna att växa mer permanent medan man i det andra fallet har pumpat upp muskler mer tillfälligt.

Känns som att du syftar musklernas svullnad som kan hålla i sig i några dagar efter ett pass ibland..
Menar du att det avtar ju mer man tränat eller fattar jag fel?

Själv tror jag "muskelmognad" är ännu ett modeuttryck i våra kära byggartidningar som egentligen inte betyder något och bara "fyller ut". När dem inte har något vettigt att säga.
Men vad vet jag? Läsar ju aldrig byggartidningar...

Action
2004-07-16, 15:30
Mukelmognad handlar väl mycket om djup i muskulatur och tydliga separationer. Något som brukar komma efter många års träning. Även om en junior kan uppvisa en stor och fyllig kropp så får han sällan det där djupet och de grymma separationerna.

Tycker själv att mina separationer blir bättre och bättre för varje gång jag genomgått en diet och tävlingsförberedelser....

Ovanstående är vad jag tolkar som muskelmognad.

lyckegard
2004-07-16, 17:00
Originally posted by Zakath

"Muskler" ;)

Men kan nån förklara, blev faktiskt nyfiken.. Gå runt tio meter med en vikt som hans kropp så fattar du att det krävs MUSKLER. Sedan att lyfta armen upp till musplattan AXELMUSKLER. Förlåt för alla versaler men man ska inte tracka ner på tjocka människor.

TCOG
2004-07-16, 17:00
Originally posted by Everest
Jag tolkar det iaf såhär: Två personer med exakt samma stats och i princip lika mycket muskler kan se olika ut beroende på deras muskelmognad. Vet inte riktigt hur man ska beskriva det men de är sällan man ser någon som är relativt ung som har samma mognad på musklerna som en person som tränat längre med samma stats:MrT:

/Flum-Maccan

:thumbup:

z_bumbi
2004-07-16, 17:11
Originally posted by Zakath

Känns som att du syftar musklernas svullnad som kan hålla i sig i några dagar efter ett pass ibland..
Menar du att det avtar ju mer man tränat eller fattar jag fel?

Inte den tillfälliga svullnaden men det finns en likhet. En som tränat kort tid och börjar dieta, håller upp från träningen av någon orsak osv tappar väldigt lätt mycket av det han/hon lagt på sig.

En som tränar i 10 år och "nött dit" musklerna har mer muskler kvar vilket syns på ett annat sätt efter en deff.

ivandrago
2004-07-16, 17:19
http://www.schwarzenegger.it/gallery/musclegallery1/m621.jpg

iofs gör deffen en del av skillnaden mellan bilderna 1969 och 1975, men musklerna ser på något sätt mognare ut med mer separation och djup.

Fors
2004-07-16, 17:43
Jäkla flumbegrepp det här :)

Zakath
2004-07-16, 21:27
Originally posted by lyckegard
Gå runt tio meter med en vikt som hans kropp så fattar du att det krävs MUSKLER. Sedan att lyfta armen upp till musplattan AXELMUSKLER. Förlåt för alla versaler men man ska inte tracka ner på tjocka människor.

Men snälla nån :rolleyes:

Yankeee
2004-07-16, 21:32
Är det därför killar i 25-30 års åldern ofta har bra mycket mindre underhudsfett än 20 åringar (eller ser ut att ha det?)? Självklart kan de äta ordentligt osv. Men det är bra ofta 25+ åringar har mycket juste:are kroppar än vi ungdomar :)

Edit: Även fast de har tränat lika länge el kortare.

Action
2004-07-16, 21:47
Originally posted by Yankeee
Är det därför killar i 25-30 års åldern ofta har bra mycket mindre underhudsfett än 20 åringar (eller ser ut att ha det?)? Självklart kan de äta ordentligt osv. Men det är bra ofta 25+ åringar har mycket juste:are kroppar än vi ungdomar :)

Edit: Även fast de har tränat lika länge el kortare.

Om du tittar på en genomsnittlig 20 åring och en genomsnittlig 30 åring så har de yngre alltid mycket mindre fett på kroppen....;)

Att 25+ har schysstare kroppar har nog med attde har mer muskelmassa....:D

Yankeee
2004-07-16, 21:51
Originally posted by Action

Om du tittar på en genomsnittlig 20 åring och en genomsnittlig 30 åring så har de yngre alltid mycket mindre fett på kroppen....;)

Jaja genomsnittlig ja :)
Men man ser nästan aldrig en 20 åring med lite underhudsfett OCH muskler. Medans det finns bra många fler 30åringar. Men det är väl som du säger att de har tränat längre. Muskelmassan vet jag dock inte om jag håller med om ;)

ruffie
2004-07-16, 22:28
Originally posted by Action

Att ha mer muskler gör inte alltid kroppen snyggare:nono:

Allan
2004-07-16, 22:52
Det kan också ha att göra med att det tar sin lilla tid att lära sig bli riktigt, riktigt hård. Så skulle jag vilja beskriva sekvensen med Arnold ovanför - och det handlar också om att kunna flexa på rätt sätt.

allan

Castro
2004-07-17, 01:19
Originally posted by Allan
Det kan också ha att göra med att det tar sin lilla tid att lära sig bli riktigt, riktigt hård. Så skulle jag vilja beskriva sekvensen med Arnold ovanför - och det handlar också om att kunna flexa på rätt sätt.

allan

Men i övrigt då Allan. Hur skulle du definiera ordet muskelmognad?

JustinCredible
2004-07-17, 02:07
Marky mark = muskelmognad.

Inte grov, men ändå grov.

http://www.markwahlbergfan.com/candid/candid3big.jpg

Finns massor med folks som har samma mått, längd, vikt & bf som han säkert, men ändå inte ger samma visuella intryck.

Yankeee
2004-07-17, 12:00
Originally posted by JustinCredible
Marky mark = muskelmognad.

Inte grov, men ändå grov.

Finns massor med folks som har samma mått, längd, vikt & bf som han säkert, men ändå inte ger samma visuella intryck.

Precis. Han ligger ju ändå inte på jätte lågt bf (ser det ut som) och inte så mycket muskler. Ändå ser det riktigt bra ut.

ivandrago
2004-07-17, 13:52
Här är en intressant jämförelse av Dave Draper då och nu:
http://www.davedraper.com/photolg5.jpg

http://www.davedraper.com/photolg6.jpg

"Yesterday and today, muscle size, shape and density are the qualities we strive for as bodybuilders. These photos 23 years apart show an interesting comparison and bring the dimension of time and age into the picture. Though there's only a 3-5 pound difference in bodyweight, the increase in muscle density is clearly evident. This increase in muscularity and reduction of bodyfat results in loss of overall size. After twenty five years of training, my body has become more compact and dense, leaner, yet sacrificing fullness of muscle."

Taget från http://www.davedraper.com/photo-draper-neveux.html