handdator

Visa fullständig version : Slappa ben!?

Gabber
2004-07-16, 08:55
Hej!

Jag undrar varför mina ben ALLTID är slappa då jag ska köra ben. inte förrän halva passet vaknar de till liv och då är man kanske snart klar och trött i skallen också.

Jag värmer upp i 15 minuter på cykel eller trappmaskin. Stretchar ordentligt hela benen inkl vader m.m. MEN och sen gör jag 2-3 set lätta i varje övning innan jag börjar.

Men ändå så är jag hur slapp som helst i benen. Som om det är någon annans ben.

Ingen annna del på min kropp är så här utan bara benen.

Det spelar ingen roll när jag kör ben utan problemet kvarstår.

Någon som vet vad det beror på?

Att jag skulle äta dåligt, sova lite m.m. borde ju påverka HELA mig men jag vet att jag mår bra och äter/sover rätt.

Officer
2004-07-16, 09:03
Det kanske är något psykiskt ändå, att köra ben brukar inte vara en höjdare för de flesta. Som att få ribba, är det en snygg brud går den upp direkt, men är det en ful och oattraktiv vill den inte riktigt hålla sig länge.

;)

Frantic
2004-07-16, 09:13
Det är kanske normalt ett dåligt tips, men du kan kanske pröva att värma upp mindre!
Det där känner jag också igen så jag skippade cykeln.
Kör numera med 5-min promenad till gymmet och sen nåra lätta set innan jag börjar lägga på vikt. Fungerar perfekt!

Big_Vik
2004-07-16, 09:20
Stretchar du INNAN????

Gabber
2004-07-16, 09:27
ska prova korta ned eller skippa cykeln.

vad menar du med att jag stretchar innan? är det så konstigt eller? att jag OCKSÅ stretchar efter har inget med min fråga att göra.

men att jag gör det innan är för att ra ut musklerna och det känns mycket lättare att träna då, prova så får du se?

z_bumbi
2004-07-16, 09:51
Stretching innan träningen kan orsaka att man inte får ut full styrka ur musklerna i de första övningarna, vissa måste stretcha för att kunna träna men det är skillnad på att hårdstretcha och bara sträcka ut lite. Det kan alltså vara en bidragande orsak.

Om inget av det som skrivits ovan funkar så testa att öka eller minska tiden mellan uppvärmingseten, kör inte fler reps än vad du tänker köra på träningsvikten.
Iom att det tar tid för din kropp att komma igång så gör längre vila att det ju faktiskt tar länge tid att komma igång med träningsvikterna.
Kortar vila kan göra att man får upp "ångan" snabbare.

Att värma upp hela kroppen med vikter funkar för mig, delvis mental uppladdning och delvis så använder man hela kroppen mer eller mindre i många övningar och då går det snabbare att bli varm i de övningar man ska köra.

Det kan även vara bra att sätta focus på träningen redan innan man går till gymet så man är förberedd på vad man ska göra och hur det ska gå till.

King Grub
2004-07-16, 09:52
Originally posted by Gabber
ska prova korta ned eller skippa cykeln.

vad menar du med att jag stretchar innan? är det så konstigt eller??

Ett flertal studier visar på att styrkan och koordinationen minskar om man stretchar före hårt muskelarbete, och skaderisken kan t o m öka.

Ref: J Strength Cond. Res., 16:525-529, 2002

Gabber
2004-07-16, 11:25
även om man stretchar låren och baksidan i en minut eller två? i så fall lägger jag av med det.

det "känns" som om man väcker benen till liv då man stretchar lite. men det kanske är personligt. vill bara påpeka att jag jobbar på kontor som tekniker och rör bara fingret när det är akuta fall.

det tar psykist väldigt hårt att jobba på kontor och dessutom nu under semestern, inte göra nått förutom att gå igenom hela Internet.

det där med att tänka på träningen innan gör jag och det hjälper.