handdator

Visa fullständig version : Axel skada hur gå tillväga ??

LynX
2004-07-14, 13:18
Hej!

För dryga månaden sen skadade jag axeln när ja körde hantel press ibörjan gjorde det inte så jätte ont och jag fortsatte träna ( visste inte bättre ) sen kom värken sakta men säkert nu har jag vilat 2 veckor och försökte börja träna idag igen men de sket sig redan på militärpress uppvärmningen.. Jag känner inte av det när jag inte tränar om jag inte har armarna över huvudet, men när jag sätter belastning på vänster armen kommer det en värkande smärta hur jag än håller armen. Jag knaprar Joint Aid från Optimum och Glucosine från Apoteket det lindrar ganska bra men det känns aldrig helt bra.

Så hur i hellsicke ska jag göra??

Jag har sett folk rekomendera total vila, lätt träning och riktigt tung träning som rehab.. jag är totalt vilsen och frågar nu er.

mvh // Lund Joakim

Herkulez
2004-07-14, 13:43
jadu, när jag pajja axeln förra året så vilade jag helt i 3-4månader (tills den var bra då) från all axelträning och körde bara försiktigt bröst.......skulle nog rekomendera detsamma till dig, annars är risken stor att du pajjar den igen och får vila 3dubbla tiden

LynX
2004-07-14, 13:53
tränade du övriga kroppen nått då ? armar, rygg osv ?? jag vet att jag måste dra ner på träningen ordentligt nu men jag vill inte lägga av helt. tror du/ni att det går att underhålla resten av kroppen med lätt träning som inte gör ont utan att det finns risk att det rivs upp mer eller att det tar längre tid att läka.

gasoliner
2004-07-14, 14:11
har du gått iväg och kollat upp det hos någon kunnig ännu?
även om det inte är nåt större så better safe than sorry, jag lider fortfarande av min egen dumhet, har hängt i i 3 år nu.
:em:

Linnet
2004-07-14, 14:12
[QUOTE]Originally posted by LynX
[B]Hej!

Jag känner inte av det när jag inte tränar om jag inte har armarna över huvudet, men när jag sätter belastning på vänster armen kommer det en värkande smärta hur jag än håller armen.

Låter läskigt likt mina symtom, min skada kom vid en liknande situation. För mig visade sig det att bursan var paj och kroniskt inflammerad + att brosk hade lossat och låg och skavde i leden. Har du låtit en läkare titta på axeln? Gör det annars, jag blev tvingad till operation, måste ev göra en till.

Börje H
2004-07-14, 14:20
Sök läkare omgående som kan remitera dig vidare till sjukgymnast för utförlig kontroll av axelleden. Ibland kan det gå att komma till sjukgymnasten direkt, tex i Norrbottens landsting där jag jobbar har man möjlighet att komma till oss direkt utan remiss för 3 besök.

Vad gäller träningen så svarar du själv på frågan.. Skit i att köra övningar ovanför huvudet tills du fått en diagnos :thumbup:

hobbitar
2004-07-14, 14:22
Jag hade exakt samma problem för några månader sen. Vilade i två veckor och strök på ibumetin.

Nu är jag nästan helt återställd, känns ibland när jag kör pressövningar...

Åse Columbus
2004-07-14, 15:03
Föreslår att man värmer upp med lite rotatorcuffövningar innan man börjar träna någon del at överkroppen....axlar ÄR känsliga, o de e bra att "smörja" dem innan.

LynX
2004-07-14, 16:08
har inte kollat med läkare eller dylikt ännu tyvärr jag tyckte det blev så pass mycket bättre på relativt kort tid så ja trodde jag skulle slippa det. men nu vet jag inte riktigt känns som läkar besök är lite överdrivet för det här. Känns helt bra när ja inte gör nått krävande. Tränade för 4 timmar sen nu känns det knappt alls bara i extrem lägena typ stretcha så långt bak de bara går...

Har käkat glukosamin och smörjt in axeln me ibumetin ett tag jag med nu ska blir lite striktare med ibumetinet tar det bara en gång om dagen nu.

ska nog köra vidare med ibumetin och glukosamin lovet ut nu och vila axlarna så gott jag kan funkar inte det blir de doktorn.

tusen tack för alla snabba svaren hittils!!
:bow:

ge gärna mer tips om ni kommer på nått bra !!:

sipowitz
2004-07-14, 16:32
Originally posted by Åse Columbus
Föreslår att man värmer upp med lite rotatorcuffövningar innan man börjar träna någon del at överkroppen....axlar ÄR känsliga, o de e bra att "smörja" dem innan.

Den här länken tyckte jag var bra när det gäller rotarcuffsträning när jag började köra det i mina pass:

http://familydoctor.org/265.xml#2

Fatalist
2004-07-14, 22:35
Originally posted by hobbitar
Jag hade exakt samma problem för några månader sen. Vilade i två veckor och strök på ibumetin.

Nu är jag nästan helt återställd, känns ibland när jag kör pressövningar...

Japp! Ibumetin fungerade jättebra och förkortade (tror jag :D ) läketiden för min benhinneinflammation avsevärt, testa det!

z_bumbi
2004-07-15, 09:26
Tränar man när man använder smärtstillande* maskerar man kanske problemet.
Det är svårt att känna om man har fått lite ont då det lilla onda döljs utan man känner bara om man har fått mycket ont och då kan det vara försent.
Tränar man på och allt känns bra men det antiinflamatoriska inte hjälper så är ju skadan kvar när man slutar med behandlingen också.
Säk hjälp eller vila är heta tips.

*Samma gäller för ECA (även det kan börja likna en höxjakt på den blandnignen), A:t gör ingen större nytta så ta bort det så maskar man inte ev smärtor.

gosh
2004-07-15, 16:36
Originally posted by LynX
Så hur i hellsicke ska jag göra??

Jag har sett folk rekomendera total vila, lätt träning och riktigt tung träning som rehab.. jag är totalt vilsen och frågar nu er.

mvh // Lund Joakim

Skit i att träna framsida axlar, axlar är en muskel som involveras i nästan jämnt. kör du bröst, rygg ja till och med ben så får ibland axlar arbeta (inte så hårt vid ben...).

Det är nästan uteslutande framsidan av axeln som skadas, väldigt sällan att man skadar baksida, kan hända att man skadar mitten.
Orsaken tror jag i första hand beror på att den är övertränad, kör man bröst så tar det hårt på framsida axlar. tränar man biceps så får framsidan jobba där med, och på det så köra man axlar separat.

Jag har själv slutat att köra framsida axlar och det har inte påverkat volymen ett skvatt utan de är fortfarande en av mina bästa muskelgrupper. Det som däremot hänt är att jag mår bättre i axlarna samt att bröstet går bättre.

Nästan alla har en klart överdimensionerad framsida på axeln i förhållande till resten.

mitt tips är alltså att skita i framsidan

Einar
2004-07-15, 17:26
Här är tre länkar du kan kolla in om du tror det är en rotatorcuff skada.

http://www.womenfitness.net/rotator_cuff.htm

http://www.thestretchinghandbook.com/archives/rotator-cuff-injury.htm

http://familydoctor.org/265.xml

Själv skadade jag cuffen när jag tränade baksida axlar. Vilade sedan helt i två veckor, käkade en del amerikansk jell-o (sån där man kokar som innehåller massa kollagen o stuff :)) Väldigt bra för rehabiliteringen.

Direkt efter en skada är det väl också rekommenderat att värma och kyla muskeln med jämna mellanrum.