handdator

Visa fullständig version : Utförande under träning vid obalanserad styrka i kroppen

Eastman
2004-07-14, 12:59
En liten presentation

Eftersom detta är mitt första inlägg här så tänkte jag dra en snabb presentation innan jag kommer till min fråga. Jag är en 24-årig grabb på 178 cm med en ungefärlig vikt av 87-89 kilo. Jag bär på mig en viss övervikt, och mitt mål med min träning är att samtidigt som jag lägger på muskelmassa, bli av med fett. Det senarenämnda är dock det övervägande målet. Min kondition är usel -- sist tog det mig 30-35 att jogga 5km. För 5 år sedan var jag dock förhållandevis vältränad. Min ämnesomsättning verkar vara väldigt känslig, då jag snabbt kan lägga på mig och bli av med fett. Detta gäller även muskelvävnad. Påläggandet av fettet är dock tyvärr mycket lättare :)

Mitt problem

När jag nu börjat med styrketräning på gymet, så märker jag att jag är märkbart starkare i min högra arm vid utförande av biceps- och tripcepsövningar med hantlar. Jag antar att detta innebär att jag också är starkare i omkringliggande muskulatur på höger sida (bröst, axlar, rygg). Vad detta beror på kan jag endast spekulera i (för mycket ensidig sinnlig självbetjäning genom åren månntro?), men det oroar mig lite, då jag inte vet hur jag skall träna för att råda bot på detta.

Bör jag träna med samma vikt på båda armar? Om så, bör jag anpassa högerarmen efter vänsterarmens styrka, så att när den lägger av, får även högerarmen sluta? Har funderat på detta en del, men inte kommit fram till en bra lösning, så jag frågar er här..

Min fråga, kort och gott...

Vilket är bästa sättet att träna på, så att vänstersidans styrka kommer ikapp med högersidans?

Yankeee
2004-07-14, 13:11
Välkommen.
För att svara på din fråga om hur du ska träna för att bli lika stark. Jag hade samma problemsjälv. Jag gjorde så att i de övningar jag var svagare med vänster så började jag alltid med vänster. Klarade jag 7st med vänster gjorde jag 7 med höger. Anpassa den starkare efter den svagare så blir du lika stark till slut. I t.ex lårcurl / benspark och andra övningar man normalt använder båda sidorna till. Kör en i taget och börja med den svagare.

Eastman
2004-07-15, 14:13
Det låter logiskt det, ungefär i samma banor som jag själv funderade i. Tack för hjälpen :)