handdator

Visa fullständig version : Nöttoppar

Rataxes
2004-07-14, 11:45
Morsan bakade några sådana här idag.

Nöttoppar

3 dl hasselnötter (nermalda förstås)
1.5 ägg
3/4 dl socker
1.5 msk vetemjöl

Blev 30 st småkakor av detta. Mycket goda sådana kan jag tillägga. Vad småkakor beträffar måste väl de här vara rätt nyttiga? Undrar mest om det nyttiga fettet i nötterna förstörs när man gräddar dem, 15 min i 175 grader.

Hon använde även fruktsocker istället för vanligt socker. Vad är det för skillnad på vanligt strösocker och fruktsocker förutom lite lägre kolhydratkoncentration? Lägre GI?

Yankeee
2004-07-14, 12:15
Originally posted by Rataxes
Morsan bakade några sådana här idag.

Nöttoppar

3 dl hasselnötter (nermalda förstås)
1.5 ägg
3/4 dl socker
1.5 msk vetemjöl

Blev 30 st småkakor av detta. Mycket goda sådana kan jag tillägga. Vad småkakor beträffar måste väl de här vara rätt nyttiga? Undrar mest om det nyttiga fettet i nötterna förstörs när man gräddar dem, 15 min i 175 grader.

Hon använde även fruktsocker istället för vanligt socker. Vad är det för skillnad på vanligt strösocker och fruktsocker förutom lite lägre kolhydratkoncentration? Lägre GI?

:laugh: Förlåt men det brukar ju stå typ "insulintoppar" i topic så jag trodde att du käkade otroligt mycket nötter ett par gånger om dagen :)

Fettet förstörs inte. Fruktsocker har lägre GI. Sen är det något med att det lagras i levern. Någon annan får förklara det bättre :)