handdator

Visa fullständig version : OL - träning för hobbytränande, dömt att misslyckas?

Player
2004-07-12, 22:37
Hejsan allihopa!

Jag har funderat ett tag på övningarna (ej säker på namnen, anger därför övningsutförande så ni förstår vad jag menar) frivändning (marklyft till en början, kasta/dra upp vikten längs kroppen, böj benen och "fånga" vikten. Gör en frontböj upp, klar! Sätt ner vikten) och clean & jerk (som jag förstått är liknande fast med ett stötmoment i slutläget, lägre vikt).

Jag har tänkt på ett liknande träningsprogram:

Dag 1: Chins, skivstångsrodd, bänk, dips och skivstångscurl.

Dag 2: Frivändning, clean & jerk och mage.

Jag funderar då på att köra programet kanske två-tre dagar i veckan.

Det jag funderar kring är om det ens är lönt att försöka sig på dessa övningar? Frivändning och clean & jerk då, utan att börja träna på tyngdlyftningsklubb? Räcker det om jag tar hjälp av någon som verkligen kan detta 1 eller 2 gånger för att kolla igenom tekniken noga, ungefär samma koncept som en PT skulle göra? Märk att jag då menar en person som verkligen kan!

Om det nu skulle fungera, behövs det en stadig grund för att enbart köra dessa övningar (tänkte på böj och mark då), eller går det att bygga upp kroppen med dessa istället?

Jag kan nämna lite info om det är relevant:
Böjer (grunda självklart, inga halva eller liknande) ca 80kg/6-8 och marklyfter ca 110-120/6-8.

Tack på förhand!

Allan
2004-07-12, 22:43
Som ren motion kan man givetvis träna OL, men vill du upp i belastningar bör du ta kontakt med en kunnig som kan rätta till felen. OL lämpar sig inte för självstudier om det kommer till hård träning. Det är ingen slump att det finns tränare i OL-klubbarna (och de är aldrig nöjda!).
Men för att få en start kan man givetvis be om hjälp en eller ett par gånger. Var bor du?

allan

lyckegard
2004-07-12, 22:48
http://www.exrx.net/Lists/PowerExercises.html kolla på kollumen till höger.

z_bumbi
2004-07-13, 07:48
Om det inte finns en klubb, vars tränare kan tänka sig ta in en motionär, i närheten så "lär" dig övningar under en intensivperiod och sen försök att få till regelbunda justeringar vartefter, säg en gång i månaden eller så beroende på vad "tränaren" tycker.

Iofs borde de flesta få regelbunda justeringar av sin teknik i de flesta övningar så det är inget unik inom OL. :)

Player
2004-07-13, 08:30
Originally posted by Allan
Som ren motion kan man givetvis träna OL, men vill du upp i belastningar bör du ta kontakt med en kunnig som kan rätta till felen. OL lämpar sig inte för självstudier om det kommer till hård träning. Det är ingen slump att det finns tränare i OL-klubbarna (och de är aldrig nöjda!).

Det var det jag tänkte på, men jag är inte direkt ute efter att seriöst träna OL, utan enbart att kunna behärska övningarna bra. Jag förstår självklart att det krävs väldigt mycket träning för att behärska dem till fullo, men jag vill kunna använda mig av dem i träningen utan någon större skaderisk helt enkelt.

Originally posted by Allan

Men för att få en start kan man givetvis be om hjälp en eller ett par gånger. Var bor du?

Jag bor i Umeå, tränar på iksu.

Player
2004-07-13, 08:32
Originally posted by z_bumbi
Om det inte finns en klubb, vars tränare kan tänka sig ta in en motionär, i närheten så "lär" dig övningar under en intensivperiod och sen försök att få till regelbunda justeringar vartefter, säg en gång i månaden eller så beroende på vad "tränaren" tycker.

Iofs borde de flesta få regelbunda justeringar av sin teknik i de flesta övningar så det är inget unik inom OL. :)

Precis något sådant jag tänkte mig. Men visst borde jag kunna utvecklas själv och lära mig övningen bättre under träningen om jag har fått några tips och så, en liten grund?

Player
2004-07-13, 08:36
Originally posted by lyckegard
http://www.exrx.net/Lists/PowerExercises.html kolla på kollumen till höger.

Bra sida!
Övningarna som jag främnst är intresserade av är Clean (rygg och ben främst), Pushpress (axlar) och Clean & Jerk (helkropp).

z_bumbi
2004-07-13, 09:26
Det finns väl en klubb i Umeå, det är väl bara att promena dit och fråga om råd på plats?
Ett tips är väl att lära sig namnen på svenska innan du går dit iofs. :)

Player
2004-07-13, 20:00
Räcker ett sådant träningsprogram för en seriös motionär? jag kombinerar styrketräningen med löpning, ca 3 löpning i veckan och 2-3 styrka i veckan.

Pass 1: Chins, skivstångsrodd, bänk, dips och skivstångscurl.

Pass 2: Clean, clean & jerk, pushpress och mage.

Ca 5 sett på alla övningar, förmodligen fler på Clean och sådana övningar när tekniken sitter.

JAM
2004-07-13, 22:06
Originally posted by z_bumbi
Ett tips är väl att lära sig namnen på svenska innan du går dit iofs. :) Ryck...
http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/Snatch.gif

...och stöt.
http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/CleanAndJerk.gif

Jag känner mig extremt välutbildad. :em:

Allan
2004-07-13, 22:20
Kan faktiskt rekommendera den här.

http://www.pacifictigers.com/AthleticPerformance/exercise%20videos/Exercise%20Description%20Menu.htm

allan