handdator

Visa fullständig version : Stor besvikelse

db
2004-07-12, 22:02
Tjo i stugan,
Nu behöver jag feedback av lite erfaret folk.
Såhär ligger de till, jag var tvungen att bryta vansbrosimmet igår söndag. varför? mm just det, simmade 1km utan prob men började få känningar att ja frös efter 1,3km var jag som en glasspinne, främst i bröstet. När jag drog in luft bara "hostade" jag ut luften. Inge trött i övrigt är i mitt form åtminstone konditionsmässigt så de ska inte vara nå problem (cyklade ex vättern utan prob för 3v sen). Har i princip frysit sen igår tills för några timmar sen (måndag nu). Undrar vad som hände med kroppen och vad jag kan göra annorlunda.
Antagligen är det veckan innan som är idiotiskt planerad men är nyfiken vad som hände med kroppen rent fysiolgiskt. Tränade på mån-fre 2 kondis pass och 4 styrkepass, vilade lördag. Åt mycket å bra hela veckan med undantag för lördakväll då de blev för lite. Söndagmorgon blev de rejäl pastaportion 4h innan start. Har jag underskattat energibehovet i de kalla vattnet? (16 grader)
Är för övrigt rätt frusen i allmänhet, ett av fritidsintresserna är jakt och har märkt att jag alltid har mest kläder på mig till skogs :) Några teorier om dålig blodcirkulation eller äre bara junk?

tackar så mycket på förhand, kör hårt

/db

Allan
2004-07-12, 22:24
Ska försöka ge ett svar under morrondagen!

allan

db
2004-07-14, 06:29
De va tydligen lurigt detta :/

Tackar ändå

/db

Nils
2004-07-14, 06:36
hade du dräkt?

JJ
2004-07-14, 08:01
Och vilket simsätt använde du?

db
2004-07-14, 10:11
Hade dräkt som jag snabbt blev varm i men efter 1 km blev jag väldigt kall, väldigt fort..

Simmade bröstsim för jag inte kan crawla :) Hade nog varit bättre med crawl då man kunde kört fortare, får så dålig puls i vattnet.

/db

JJ
2004-07-14, 10:28
Originally posted by db
Hade dräkt som jag snabbt blev varm i men efter 1 km blev jag väldigt kall, väldigt fort..

Simmade bröstsim för jag inte kan crawla :) Hade nog varit bättre med crawl då man kunde kört fortare, får så dålig puls i vattnet.

/db

Fast man blir ev. nedkyld snabbare då man crawlar då man hela tiden doppar skallen i vattnet, därav min fråga. Men du började frysa helt plötsligt alltså, mer som frossa eller?
Tror knappast att din energi tog slut, Vansbro är ju rena semestern jämfört med Vättern.

jakke
2004-07-14, 11:06
Originally posted by db

/db

Smorde du in "naken" hud med vasselin? Det är ett bra tipps till nästa gång.

db
2004-07-14, 11:08
mm började frossa, gick inte att få ner luften i lungorna de bara hostades upp.

mm får la prova vasselin men tyckte jag blev kallast kring bröstet, lurigt

Henke
2004-07-14, 13:31
Hade du provat simma ngt innan? alltså i öppet vatten med dräkt/utan?

Det är en ganska stor skillnad jämfört med bassäng.
Jag har simmat vansbro både med och utan dräkt och har inte fått sådant problem med kylan, tror att det kan ha varit energibrist som gjorde detta, brukar äta en klase bananer och en stor snickers innan detta lopp och har klarat av det bra på så sätt.

Hoppas detta hjälper ngt.

MVH