Visa fullständig version : Nej! Vad har jag gjort!? Fasiken...
I ca. 2mån har jag vart riktigt hälsosam. Hållt koll på allt jag äter, haft ätardagar och mått toppen! Mitt mål var att bli lite mer deffad nu till sommarn. Men...
Sedan i Torsdas har det bara käkats godis, kakor och en massa annat - praktiskt taget hela tiden!!!! :( I torsdas var det ätardag, på fredagen kunde jag inte stoppa mig själv, på lördagen var det middag med polarna och idag var det födesledags kalas!!! Det känns hemskt! känns inget bra i kroppen...
Nu, för 10min sen så ställde jag mig på vågen (Visserligen hade jag kläder och en tandborste i munnen + att det e kväll men)... där stod det 59.3!! och jag väger normalt 55.5!! Sjukt vilken skillnad det blev på de här dagarna! :insane:
Hur snabbt tror ni att det kan gå att få tillbaka? Jag går alltid 40-45 min på mornarna och tränar 5ggr/veckan. OM jag har en normal, hälsosam kosthållning(min vanliga kost). Går det lättare att få bort dessa kilon jag la på mig de här dagarna eller går det lika långsamt som de andra? Har ni några tips på hur jag ska göra??
Så svårt att få bort kilona men jäklar vad lätt det är att få på sig dem igen =/
Mga som vart med om sånna här missöden? :confused: Vad göra åt det? *suck*:cryout:
/ Helena
Du har knappast gått upp 4 kg rent fett på en svullarweekend. Skit i vad vågen visar vid ett specifikt tillfälle, det kan variera flera kg beroende på en massa olika saker. Om det handlar om vätska och glykogen tappar du troligtvis detta rätt fort dessutom.
Kan du öka fyra kilo på fyra dagar kan du bli av med fyra kilo på fyra dagar.
En rätt grundläggande grej när du ska deffa är att du måste kunna acceptera missöden utan att överkompensera för dom. Så gå inte ut och spring 10 mil nu för att förlora vikten.
Acceptera det som hänt och gå vidare. Vikten du lagt på dig i fett kommer säkerligen vara borta väldigt snart och då har du förhoppningsvis lärt dig någonting om dig själv.
Kolhydrater binder vatten, fyra kilo är ingen större viktökning.
BTW Det kommer att gå bättre att träna den närmaste tiden pga kolhydraterna så utnyttja det på gymet.
Jag går i princip alltid upp minst 1kg varje helg, antar att det har med alla de liter öl man dricker, eller bara allmänt att man slappnar av lite.. men de kilot/kilona försvinner alltid igen efter ngn dag, så det gör dom nog för dig oxå ska du se!
King Grub
2004-07-12, 09:00
Som redan är sagt: 4 kilos viktökning på den tiden är inte vatten. Inte nog med att kolhydrater binder vatten, salt gör det ännu mycket mer? Har du ätit salt mat? 1 gram salt binder väl nära 50 gånger sin egen vikt i vatten. Du kan nog vara rätt lugn; det lär försvinna av sig själv, ut i toaletten.
Om det har hänt att man har haft en svullarhelg? Ooooh ja!! :D Och klart att det kan kännas lite onödigt i efterhand att ha ätit 10 kakor istället för 1... Men gjort är gjort, och det finns ju ingenting som blir bättre av att du går omkring och mår dåligt över allt som du ätit! Förmodligen var det helt enkelt ett nödvändigt brejk i din deff.
Så se "snedsteget" positivt istället! Som z_bumbi skrev så har du en massa extra energi att ge på gymmet nu. Passen efter en svullardag eller tre brukar ju vara de bästa - man har ju laddat med energi både fysiskt och psykiskt! Dessutom tror jag inte att du kommer att vara sugen på varken kakor eller godis ett tag framöver... ;)
Så kör på som vanligt nu. Inga panikåtgärder, som Krub skrev. Om en vecka är du säkerligen tillbaka till läget innan helgen - bara bättre motiverad! :thumbup:
// Från en positivt tänkande emlo :)
de e ju bara bra att göra felsteg ibland, då blir man ju en erfarenhet rikare:) nu kommer du ju iaf aldri mer göra samma misstag igen eftersom du vet hur dåligt du mår av det:thumbup:
Snorkfröken
2004-07-12, 11:32
Originally posted by Diana
de e ju bara bra att göra felsteg ibland, då blir man ju en erfarenhet rikare:) nu kommer du ju iaf aldri mer göra samma misstag igen eftersom du vet hur dåligt du mår av det:thumbup:
Och även om du gör samma 'miss' igen, går världen inte under för det. Jag brukar alltid tänka att kroppen säkert behövde det jag satt i mig, om jag vräkt i mig lite väl mycket någon dag... För så tror jag det är! Hur som helst, gräm dig inte över det, som alla skrivit hittills lär du inte gå upp i vikt av att ha käkat lite mer några dagar. Det är en världslig sak, som Karlsson på taket hade sagt ;) Bara att fortsätta pumpa på! :bpump:
Herkulez
2004-07-12, 11:38
ingen fara, har själv varit och hälsat på en tjejkompis som bor söderut över helgen och enbart ätit skärpmat och godis, ser ut som en vattenballong nu men vet att det är borta på några dagars dietande igen
Originally posted by King Grub
Som redan är sagt: 4 kilos viktökning på den tiden är inte vatten. Inte nog med att kolhydrater binder vatten, salt gör det ännu mycket mer? Har du ätit salt mat? 1 gram salt binder väl nära 50 gånger sin egen vikt i vatten. Du kan nog vara rätt lugn; det lär försvinna av sig själv, ut i toaletten.
OM jag ätit salt mat? haha :D i massooor! Haloumi osten gick inte att undgå helt enkelt. Den e Hiiimelsk :angel:
Mm, ja jag behövde nog höra/läsa det ni skrev. Nu känner jag mig mkt lugnare :) Och visst! Det gick mkt bättre på gymmet idag faktiskt! Kände mig riktigt pluffsig och tung men jag va STARK! Starkare än på länge! :bpump:
Nu blir det tonfisk och makrill i ett par dar haha. Nä, men det känns som det. Kyckling i masoor! *mums*
Jo, ni har rätt. Godis och kakor kommer nog inte vara så aktuellt för mig på ett braaa tag. Det värsta e ju att suget ibland tar överhanden. Får försöka spara mig till mina ätardagar :D
Har ni ngra knep när suget börjar knappa in? Vad äter ni? Vad gör ni för att motverka det? Tänker ni på ngt speciellt??
/HellePelle
Originally posted by Helea
Har ni ngra knep när suget börjar knappa in? Vad äter ni? Vad gör ni för att motverka det? Tänker ni på ngt speciellt??
/HellePelle
Att äta mer mat en period funkar alltid.
Åse Columbus
2004-07-13, 11:29
Crom
tar bort suget
läs lite på www.paulun.com
nån sorts lightläsk, pepsiiiimax:love:
eller funligt, den där nya röda smaken e ju gudomlig!aaaah
men om du ofta känner dej jobbit sugen så kanske du borde höjja matintaget oxå.. eller ta en prommis?
:)
LunaSpice
2004-07-14, 16:48
Originally posted by Åse Columbus
Crom
tar bort suget
läs lite på www.paulun.com
Borde funka lika bra med intensiv konditionsträning. Har i stort sett samma effekt på blodsockret. Kromets ENDA effekt är att se till att insulinet känner igen sin receptor och binder effektivt till denna. Det kan man åstadkomma med intensiv kardio också.
Originally posted by LunaSpice
Borde funka lika bra med intensiv konditionsträning. Har i stort sett samma effekt på blodsockret. Kromets ENDA effekt är att se till att insulinet känner igen sin receptor och binder effektivt till denna. Det kan man åstadkomma med intensiv kardio också.
Finns flera biverkningar med den metoden dock.
Man riskerar förbättrad kondition, ökad ämnesomsättning och allmänt välbefinnande.
Hur ska då hälsokostbutiker skrämma i oss överdrivna mängder mineraler och spårämnen i tablettform?
LunaSpice
2004-07-15, 10:45
Originally posted by skaparn
Hur ska då hälsokostbutiker skrämma i oss överdrivna mängder mineraler och spårämnen i tablettform?
:thumbup:
Callister
2004-07-16, 22:33
Bara det är någon dag så är det ganska lugnt, jag gick upp några kilon under senaste veckan när jag vilat lite (Svullat :)) men igår så stog vågen på detsamma (dock 0.5 kg mer än vanligt, kanske gått upp det, har nog haft 4000-5000 överskott de 2 senaste veckorna). Men det var det värt, man får ny styrka.
Originally posted by bedlam
Jag går i princip alltid upp minst 1kg varje helg, antar att det har med alla de liter öl man dricker, eller bara allmänt att man slappnar av lite.. men de kilot/kilona försvinner alltid igen efter ngn dag, så det gör dom nog för dig oxå ska du se!
Alkohol är ju vätskedrivande:confused: Du borde tappa något kg i vikt istället:D
Tyvärr är det en mycket kortsiktig lösning eftersom öl är kaloririkt och alkohol påverkar fettförbränningen.
Har så himmla svårt för det här alltså. Det kan inte gå en helg utan att jag känner att "jag måste proppa i mig ngt". Tror det blivit som en rutin - nu e dt helg då ska det vara popcorn/godis eller glass. Försöker stå emot men jag faller alltid i slutet. Har inte så stark karaktär på helgerna. RUSKIGT dålig faktiskt!!! Annars äter jag riktigt bra- Hälsosamt resten av dagarna men helgerna.... ja, vad ska man säga :( Fasen, måste få ordning på det här. Tips?
Callister
2004-07-17, 22:01
Tips: Ät vad du vill på helgen.
Det är ju ingen idé att hålla på om du håller på att slinta hela tiden; till slut kommer du göra det.
Ibland behöver man köpa något extra, men sköter man kosten i övrigt så ska man inte få några större sötsug. Om jag äter dålig frukost blir hela dagen förstörd för mig, blir sjuka sötsug och hunger.
men sköter man kosten i övrigt så ska man inte få några större sötsug.
Så sant som det e skrivet. Men jag sköter min kost riktigt bra annars. Gick hos en PT och han var till och med överraskad över att jag åt så bra. Det sitter i huvudet. Psykiskt att jag måste äta på helgerna. Egentligen e jag mätt. Riktit mätt. Ska försöka få koll på det här helt enkelt!
Callister
2004-07-17, 22:24
Man lär sig, jag åt så dålig frukost idag att jag fick sötsug nog att gå och sliska i mig Nutella. :notme:
Nutella? Choklad pålägget?? haha. stackare! :naughty: Jg håller mig till min fiberhavregrynsgröt hehe det är ju till och med gott :angel:
Förebygga dålig karaktär? Det e bara å nöta å nöta? Antar det? hehe
Callister
2004-07-17, 22:43
Jag har iofs hållit på såhär under hela min viktnedgång, och är det lite gör det inget, oftast har jag legat inom kcal-gränsen-per-dag ändå. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.