Visa fullständig version : Ett vansinnes schema!!!
Eller jag vet inte om man ska kalla det vansinnes schema?
Jag ska testa det när jag börjar bulk igen:
Dag1 Bröst, armar
Dag2 Rygg, axlar, traps, mage
Dag3 Bröst, ben, vader
Dag4 Axlar,rygg traps, mage
Dag5 Ben, vader,bröst
Dag6 vila
Dag7 vila
Jag tänkte köra i 4-5vekcor och vila en osv...
Och anledningen att jag tror att det funkar är att i våras så körde jag ben tre dagar i veckan och fick skarpare konturer på dem...
Så vi får se vart det bär av...
Ni får gärna kommentera schemat, för det förstår jag om ni gör!!!
No offence,
Men det där var fan det sämsta schemat jag nånsin sett!
Det är skrattretande, du kan omöjligt få några bestående resultat (mer än skador, och dem består) av det där om du inte preppar eller har 10 gånger bättre gener än Coleman..!
Jag vill inte ens ge förslag på förbättringar, för det där schemat är dömt att misslyckas.
Ta som exempel att axlarna tränas HÅRT varje pass! Om du kör mer än ett halvt set på över 50% av din maxvikt så är överträning och skada i princip garanterat. Liten överdrift kanske ;)
Och att du fått bättre definition av att köra ben tre gr i veckan, beror troligtvis inte på att musklerna blev större/starkare.
Men ta inte illa upp, jag ville bara vara ärlig :cheers:
Vi får se vad de andra säger.
Shadow Warrior
2004-07-11, 19:29
Håller med Zakath... varför inte bara träna hårt som oss andra? Krångla inte till det så mycket...
Originally posted by Zakath
No offence,
Men det där var fan det sämsta schemat jag nånsin sett!
Det är skrattretande, du kan omöjligt få några bestående resultat (mer än skador, och dem består) av det där om du inte preppar eller har 10 gånger bättre gener än Coleman..!
Jag vill inte ens ge förslag på förbättringar, för det där schemat är dömt att misslyckas.
Ta som exempel att axlarna tränas HÅRT varje pass! Om du kör mer än ett halvt set på över 50% av din maxvikt så är överträning och skada i princip garanterat. Liten överdrift kanske ;)
Och att du fått bättre definition av att köra ben tre gr i veckan, beror troligtvis inte på att musklerna blev större/starkare.
Men ta inte illa upp, jag ville bara vara ärlig :cheers:
Vi får se vad de andra säger.
Jo jag förstår att du tycker så!!
Men vi får se vad som händer..
Originally posted by Shadow Warrior
Håller med Zakath... varför inte bara träna hårt som oss andra? Krångla inte till det så mycket...
Ja du...som axlar t.ex jag är helt dyngslut efter 12set på dem...Så jag kan inte träna mkt hårdare...
Om du vill ha ett galet schema tycker jag du ska satsa på ett med "galet tunga" övningar i passen. Som att t.ex köra först knäböj, sen breathing squat, sen benpress för framsida lår/rumpa :D
Jag körde det EN gång, på en hel månad, var enda lårpasset jag hade. Mina lår växte 2cm!
Sen har du baksida lår och vader som du kan försöka vara ännu glanare med :hbang:
Men jag säger inte att det skulle vara lätt, eller skadefritt. Men försök undvika överträning.
EDIT: kör också varje pass som mest en gång i veckan om du ska köra så tungt som jag föreslog. Föredrar själv att vila upptill 2 veckor efter ett så tungt pass.
När jag körde ben 3ggr/veckan så var det ett spec program jag körde så jag tog inte ut mig till max...Jag tänkte göra samma sak här!!!
och ni har säkert rätt i att det inte kommer att funka någe spec bra...Och funkar det inte så slutar jag bara med det..
Shadow Warrior
2004-07-11, 19:35
Originally posted by lauria
Ja du...som axlar t.ex jag är helt dyngslut efter 12set på dem...Så jag kan inte träna mkt hårdare...
Men alltså... hård effektiv träning behöver inte innefatta en massa set.... själv kör jag inte mer än 7set axlar... det handlar liksom om att göra vad som krävs för att man ska få de resultat man vill ha inte mer och inte mindre.
och ni har säkert rätt i att det inte kommer att funka någe spec bra...Och funkar det inte så slutar jag bara med det..
Men tänk om du redan då har lyckats skaffa dig en permanent axelskada t.ex? Skulle ju inte vara så roligt :(
Hur länge har du tränat förresten?
Lite stats..
Ja har väl tränat i 2 år o 9månader varav 2 år riktigt seriöst..
Överarm: 40cm (hade 29-30 när ja började :D)
u arm: 35cm
lår:58-59cm
vad: nästan 41cm
Midja: 87cm
Jag bänkar väl nästan 130, marklyft 170 för ett halv år sedan och böj runt 150kg...
sen kan jag inge mer i huvve...
Sen så e ja 191 lång och väger 91kg just nu (har hobby deffat sen 101kg)
Shadow Warrior
2004-07-11, 19:45
Ja har väl tränat i 2 år o 9månader varav 2 år riktigt seriöst..
Överarm: 40cm (hade 29-30 när ja började :D)
u arm: 35cm
lår:58-59cm
vad: nästan 41cm
Midja: 87cm
sen kan jag inge mer i huvve...
Sen så e ja 191 lång och väger 91kg just nu (har hobby deffat sen 101kg)
Så varför inte köra ett helt vanligt fyrsplittat program med medelhög volym och bra kost och tillräckligt med sömn? Det kommer liksom inte bli lättare att öka bara för att du tränar för mycket och för offta....
jag vet att det brukar vara så...Men sen ja ökade lite violym och bra me stryka på att köra ben 3dagar i veckan så blev ja sugen på att testa detta...men det är inte säkert att jag gör det efter alla övertygelser här i från..Och som jag känner mig nu så orkar jag inget..
Jag är helt färdig efter den långe tränigns perioden
jag kommer väl antagligen att köra de jag körde i vintras..
Dag 1 Axlar,vader
Dag 2 Rygg bicca, underarmar
Dag 3 Fråm och baksida lår, Mage
Dag 4 Bröst triceps
Dag 5 Prio dag...Brukar bli Axlar, biceps,vader
Dag 6 VILA
Dag 7 VILA
Shadow Warrior
2004-07-11, 20:01
För mycket träning....
max fyra pass i veckan säger jag....
Fatalist
2004-07-11, 20:05
"Eller jag vet inte om man ska kalla det vansinnes schema?"
Det är bäst du frågar Vansinne om det är hans schema så det inte blir några missförstånd.. :smash:
Om du gärna vill köra 4split rekar jag samma som jag kör efter;
*Ben
*Rygg, Axlar
*Biceps, Triceps
*Mage, Bröst
Shadow Warrior
2004-07-11, 20:14
Är det inte bättre att köra det optimala fyrsplittet? :smash:
Bröst & Biceps
Ben & Vader
Axlar, Triceps och traps
Rygg
Bröst & Biceps
Ben & Vader
Axlar, Triceps och traps
Rygg
Låter perfekt då slipper man dessutom träna magen och kommer till ryggpasset med bra träningsvärk i baksida axlar och traps.
Shadow Warrior
2004-07-11, 20:45
Originally posted by spas
Låter perfekt då slipper man dessutom träna magen och kommer till ryggpasset med bra träningsvärk i baksida axlar och traps.
Hehe... men magen kan du ju stoppa i var du vill och baksida axel tränar du på ryggdagen, och ÖVRE trapsen kan man lungt träna dagen före rygg.
Eller menar du att Dorian hade fel? :D
Jo men ja tycker att fem dagar är väldigt bra menmen...Om vi ska snacka om ultimata 4splitt så tycker jag att Tevals verkar bra: Rygg baksida axlar
Armar
Ben vader
Bröst framsida axlar
Nu har jag nog satt dagarna i fel ordninge men..
Hehe... men magen kan du ju stoppa i var du vill och baksida axel tränar du på ryggdagen, och ÖVRE trapsen kan man lungt träna dagen före rygg.
Nä men jag tvivlar på att han körde så genom hela livet. Sen finns det ju en liten risk att hans återhämtning på ett eller annat sätt var lite över medel. Men lägg gärna upp lite bilder där du poserar mot dorian, blir jag impad så byter jag schema direkt :D
Jag kan absolut inte träna axlar dagen innan rygg.
//Jörgen
Lillgrabben
2004-07-11, 22:39
Dag1 Bröst, armar
Dag3 Bröst, ben, vader
Dag5 Ben, vader,bröst
Dag6 vila
Dag7 vila
Och anledningen att jag tror att det funkar är att i våras så körde jag ben tre dagar i veckan och fick skarpare konturer på dem...
Nog kanske det kan funka - iallafall en kortare tidsperiod! Prova!
Själv kör jag just nu;
mån;
bänk.....
Tyngre några set, därefter några set explosiv bänk.
böj......
tyngre böj
ons;
mark.....
varierat lätt / tungt inte varje vecka tungt
ryckdrag explosiva
bänk....
slutpressar supertunga
fre;
bänk......
tyngre med stopp, lätta explosiva samt några set negativa.
böj.........
lättare explosivt samt eventuellt halvböjar i rack.
Dock så tränar jag inte just några komplement utan satsar på basövningarna, iannatfall så torde man bli utbränd ganska fort.
Troligen så torde väl inte det här programmet lämpa sig för alla gymtränande....
MVH
Tricklev
2004-07-11, 22:45
Nä, men så du menar att alla andra bb killar kör fel?:D
gött då ringer vi ronnie och alla andra och medellar det:D
Fatalist
2004-07-12, 02:50
Bröst & Biceps
Ben & Vader
Axlar, Triceps och traps
Rygg
Du skojar va? :)
Det är ju inte ens nära optimalt, Bröst & Biceps låter ju bra, men Axlar och Triceps på samma? :nono:
Shadow Warrior
2004-07-12, 05:17
Originally posted by Fatalist
Du skojar va? :)
Det är ju inte ens nära optimalt, Bröst & Biceps låter ju bra, men Axlar och Triceps på samma? :nono:
Såsom jag ser det så finns det inget annat alternativt fyrsplitt om man vil undvika överlappning så mycket som möjligt, och vad är det för fel med axlar och triceps och jag för fråga? Det är ju liksom inte som om du kommer vara helt slut i triceps bara för att du gjort en pressövning och några hantellyft?
Såsom jag ser det så finns det inget annat alternativt fyrsplitt om man vil undvika överlappning så mycket som möjligt, och vad är det för fel med axlar och triceps och jag för fråga? Det är ju liksom inte som om du kommer vara helt slut i triceps bara för att du gjort en pressövning och några hantellyft?
Själv kör jag just nu såhär
rygg, mage
bröst triceps
vila
lår, vader
axlar, biceps
vila
vila
Tycker inte det blir specielt mycket överlappning där. Jag tror att var och en känner sin kropp bäst och att man därför inte ska titta för mycket på andras schema utan utforma ett till sig själv.
Originally posted by spas
Själv kör jag just nu såhär
rygg, mage
bröst triceps
vila
lår, vader
axlar, biceps
vila
vila
Tycker inte det blir specielt mycket överlappning där. Jag tror att var och en känner sin kropp bäst och att man därför inte ska titta för mycket på andras schema utan utforma ett till sig själv.
Du är inte en latsbänkare i så fall. :D
Jag kan inte köra bröst dagen efter ett bröstpass då jag har träningsvärk i latsen vilket bevisar din tes att alla är olika.
pellepedal
2004-07-12, 17:24
Dag1 Bröst, armar
Dag3 Bröst, ben, vader
Dag5 Ben, vader,bröst
Dag6 vila
Dag7 vila
Ser rätt bra ut.
Träna musklerna 3 ggr/vecka. Minska antal sett/muskelgrupp/pass till 3-4. kör typ 13-15 reps första gången, 10-12 reps andra gången och 8-10 reps tredje gången.
Det är en växande skara med byggare här på forumet som kör ungefär så med bra resultat. Testa du med.
Du blir inte övertränad!!!
Originally posted by z_bumbi
Du är inte en latsbänkare i så fall. :D
Jag kan inte köra bröst dagen efter ett bröstpass då jag har träningsvärk i latsen vilket bevisar din tes att alla är olika.
Jag är så svag i bänken så om man missar en eller 2 muskelgrupper så märks det knappt ändå :)
Fatalist
2004-07-12, 18:02
Läs igenom mitt inlägg och säg mig:
Påstod jag det?
Ska vi prata optimalt så är det ju självklart att lägga muskelgrupper som hjälper varandra tillräckligt mycket så de blir utmattade på olika dagar, inte blir jag helslut i triccar efter ett tungt axelpass men de är tillräckligt trötta för att prestera sämre än de skulle gjort om jag inte tränat axlar innan
:thumbup:
Shadow Warrior
2004-07-12, 18:26
Visst... men man kan ju liksom inte separera allt på ett effektivt sätt... i allfall inte om man vill träna helt kroppen på 7dagar....
Jag tycker också 12 set axlar låter galet mycket, innan körde jag också en jäklars massa set axlar iofs, vet inte varför, antar att jag ville köra alla övningar i protokollet.
För tillfället får lutande bänkpress, sittande hantelpressar, shrugs samt enarms hantelrodd bli min axelträning, tror ni det räcker?
Senast körde jag militärpressar och stående rodd till hakan istället för hantelpressar o shrugs.
JAG skulle satsa mer på tunga basövningar och mindre på massa isolationsövningar och "extra set" som troligtvis inte gör något annat än förbruka energi och tid. (Man orkar inte köra 12 set basövningar för en muskelgrupp)
Herkulez
2004-07-13, 09:50
Originally posted by aliquis
För tillfället får lutande bänkpress, sittande hantelpressar, shrugs samt enarms hantelrodd bli min axelträning, tror ni det räcker?
låter lite väl i minsta laget, och lutande bänkpress är ju främst en bröstövning,visst den tar ju på axlarna oxå lite men som sagt främst brösten, och shrugs är ju en trapz övning, lägg till lite hantel sidolyft oxå så blir det nog bra :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.