Visa fullständig version : Äppelcidervinäger?
Om man vill sänka GI på vittbröd eller nått annat dylikt med lite högre GI.....hur sänker man GI bäst är det att hälla lite äppelcidervinäger på maten eller ska man dricka lite älppelcidervinäger med vatten just innan man äter? vilket är effektivast?
King Grub
2004-07-11, 16:41
Det effektivaste är att doppa brödet i vinägern. ;)
GI-sänkningen sker genom att magsäckstömningen saktas ned, och för att det skall ske måste det du vill sänka GI:t på finnas i magsäcken samtidigt.
Och som vanligt är du för GI-fixerad. Är det en engångsföreteelse: skit i GI:t. Är det en standardföreteelse: byt kostvanor.
Hur mycket sänks GI´t med, med äppelcidervinäger?
EDIT: Finns det några mer possitivia fördelar med äppelcidervinäger?
Kan man använda äppelcidervinäger som bra fettkälla?
King Grub
2004-07-11, 16:53
Hur mycket sänks GI´t med, med äppelcidervinäger?
Eur J Clin Nutr. 2003 Jun;57(6):743-52.
Glycemic index of single and mixed meal foods among common Japanese foods with white rice as a reference food.
Sugiyama M, Tang AC, Wakaki Y, Koyama W.
National Institute of Health and Nutrition, Division of Applied Nutrition, Laboratory of Nutrition Care & Management, 1-23-1 Toyama, Shinjuku-ku, Tokyo 162-8636, Japan.
OBJECTIVE: The objectives were to examine the feasibility of using white rice as a reference food in the study of glycemic index (GI) and to examine the GI values of both single and mixed meal foods among rice species, processed rice products, beans, and dairy products. DESIGN: Subjects were served with 50 g carbohydrate content of white rice at least two times (maximum three times) and test food once after separate overnight fasts. Capillary blood glucose measurements were carried out before and during 120 min after each food load. SETTING: The study was carried out in an outpatient setting. SUBJECTS: A total of 58 (38 females and 20 males) nondiseased subjects, mean aged 37 y and mean BMI 22 kg/m(2) were included. RESULT: The correlation between incremental area under curve of white rice and glucose was r=0.853 (n=10, P <0.0001) and white rice was considered suitable to be used as a reference food. Among mixed meal foods, the combination of carbohydrate foods with vinegar, dairy products, and bean products significantly decreased the GI value of white rice of 20-40%. The reduction of GI occurred whether the foods were taken together, before or after rice intake. GI of noodles such as udon, soba, and spaghetti showed low GI values. CONCLUSION: White rice could be used as a reference food in determining GI values of foods. A total of 32 single and mixed meal Japanese common food products were examined for their GI values.
Eur J Clin Nutr. 1998 May;52(5):368-71.
Delayed gastric emptying rate may explain improved glycaemia in healthy subjects to a starchy meal with added vinegar.
Liljeberg H, Bjorck I.
Department of Applied Nutrition and Food Chemistry, Chemical Center, Lund University, Sweden.
OBJECTIVES: The aim of the study was to evaluate the possible influence of acetic acid (administered as vinegar) on the postprandial glucose and insulin responses, and the potential involvement of a modified gastric emptying rate was studied by use of paracetamol as a marker. DESIGN: The white bread reference meal as well as the corresponding meal supplemented with vinegar had the same content of starch, protein and fat. The meals were served in the morning after an over-night fast and in random order. Capillary blood samples for analysis of glucose, insulin and paracetamol were collected postprandially. SETTING: The study was performed at the Department of Applied Nutrition and Food Chemistry, Lund University, Sweden. SUBJECTS: Ten healthy volunteers, seven women and three men, aged 22-51 y, with normal body mass indices were recruited. RESULTS: The presence of acetic acid, given as vinegar, significantly reduced the postprandial glucose (GI=64) response to a starchy meal. As judged from lowered paracetamol levels after the test meal with vinegar, the mechanism is probably a delayed gastric emptying rate. CONCLUSIONS: Fermented foods or food products with added organic acids should preferably be included in the diet in order to reduce glycaemia and insulin demand.
Kan man använda äppelcidervinäger som bra fettkälla?
Sedan när finns det fett i vinäger?
Daniiiel
2004-07-11, 17:55
quote Sedan när finns det fett i vinäger? quote
grub krossar stackars sinnen som om de vore nötter :laugh: :hbang:
fattar inte hur ni kan äta/dricka vinägern..smakar ju skit..har ni några tips?
Originally posted by Daniiiel
Ät bra mat så slipper du.
Daniiiel
2004-07-11, 19:42
Originally posted by Yankeee
Ät bra mat så slipper du.
du har rätt:D
Tack för svaret Grub.
Trodde det var fett i vinäger :em:
Originally posted by Daniiiel
vinäger är kanongott till grönsakssallader. vinäger, citron, olja, salt och peppar. mumma!
Nitrometan
2004-07-12, 10:13
Jag säger bara - Balsamvinäger...
Fan, va' gott. På sallad behövs inget annat.
Sen att göra en dressing med vinäger, olivolja och lite kryddor är ju inte fel. Jättegott det med.
Men balsamvinäger är mumma. Har ätit det på jordgubbar med vaniljglass till också. Det var också en höjdare. Låter inte bra, jag vet. Men prova så får ni se.
Originally posted by King Grub
Och som vanligt är du för GI-fixerad. Är det en engångsföreteelse: skit i GI:t. Är det en standardföreteelse: byt kostvanor.
Nog finns det väl ändå riktigt nyttiga livsmedel som har både högt GI och II?
Originally posted by Rataxes
Nog finns det väl ändå riktigt nyttiga livsmedel som har både högt GI och II?
Jag kan iofs inte komma på något nyttigt stärkelserikt livsmedel med högt gi.
Originally posted by aliquis
Jag kan iofs inte komma på något nyttigt stärkelserikt livsmedel med högt gi.
Havregryn?
King Grub
2004-07-12, 18:47
Originally posted by Yankeee
Havregryn?
Han menade nog högt GI och II, vilket frågan var. Och där passar inte havregryn in, inte ens finmixade sådana.
Njae, antingen eller, eller båda två också givetvis. Men om man kollar på livsmedel som potatis och kesella, är inte dem rätt nyttiga om man bortser från deras höga GI- och II-värde?
King Grub
2004-07-12, 19:42
Njae, antingen eller, eller båda två också givetvis. Men om man kollar på livsmedel som potatis och kesella, är inte dem rätt nyttiga om man bortser från deras höga GI- och II-värde?
Potatis, om man inte raffinerar ursprungsprodukten, har inte högt GI. Kesella har inte högt GI alls. :)
Visste att Kesella knappt hade nåt GI-värde, men kokt/stekt potatis trodde jag skulle ha skyhögt GI-värde? Varför gör man annars sådan stor grej av att kyla ner potatis för att sänka GI om det redan från början är lågt?
Hur som helst har ju båda två höga II-värden, inte sant? Jag bara fick intrycket av ditt påstående att om man kan göra ett livsmedel nyttigare genom att blanda i psylliumfrön så var inte livsmedlet speciellt nyttigt från början, men det måste ju finnas undantag från detta väl?
King Grub
2004-07-12, 20:44
Visste att Kesella knappt hade nåt GI-värde, men kokt/stekt potatis trodde jag skulle ha skyhögt GI-värde? Varför gör man annars sådan stor grej av att kyla ner potatis för att sänka GI om det redan från början är lågt?
Hur som helst har ju båda två höga II-värden, inte sant? Jag bara fick intrycket av ditt påstående att om man kan göra ett livsmedel nyttigare genom att blanda i psylliumfrön så var inte livsmedlet speciellt nyttigt från början, men det måste ju finnas undantag från detta väl?
Nyttigare? Man kan inte göra något nyttigare med frön. De förändrar inte näringsvärdet på något sätt. :) Jag tycker fröna är onödiga; behöver man manipulera värdena med frön och sura vätskor för att den skall bli acceptabel kanske man borde fundera på att lägga om kostvanorna i stället.
De flesta potatissorter har ett GI runt 80 kokta.
Ok, så säg så här, har t ex kesella rent generellt någon annan brist som hälsosamt livsmedel och proteinkälla annat än att det ger ett stort insulinpåslag? Vad jag vet är det ytterst fettsnålt, har mikroskopiskt GI, ger en extremt stor mättnadskänsla och innehåller en bra och mycket långsam proteintyp, men det ger ett stort insulinpåslag!
Vad jag förstår bygger ditt resonemang på att de flesta livsmedel med högt GI och/eller II är onyttiga på de flesta sätt och vis, och att ett sänkt GI/II-värde inte spelar nån roll då dessa livsmedel "i grunden" fortfarande är onyttiga och en hälsomedveten människa borde inte äta dem i varje fall. Men är det inte så i potatisens och kesellans fall att de trots dess höga II-värden är både nyttiga och näringsrika livsmedel?
Alltså, frågan jag kämpar med att komma fram till är om ett knippe psylliumfrön i mixen kan förvandla en burk kesella som middagens proteinkälla från olämplig, till lite mer lämplig?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.