handdator

Visa fullständig version : Dåså...hypotetiskt nu...

flikkan_helgonet
2004-07-11, 10:02
Hej, alla!

Antag att man har 1335 kcalisar per dag att intaga. Och man ska dela upp dessa kalisar på 3 större mål och tre mindre, hur stora ska de större målen vara och hur små ska de mindre målen vara, ur kalorisynpunkt? :eating:

Och sen letar jag fortfarande efter en lista på hur mycket kalorier som förbränns under olika aktiviteter, för den King Grub lagt ut funkar inte, jag har klickat, klistrat och fibblat, men den hittas helt enkelt inte... :insane:

King Grub
2004-07-11, 10:06
Har du så ynkligt med kalorier att portionera ut (vilket du inte borde ha, om du inte tillbringar dina dygn i sängen), skulle jag fördela med jämt för att få någorlunda tillräckligt med näringsämnen varje mål. Möjligen 3 stora och 1 litet. Energimängden räcker inte till för 5-6 mål.

Länken för energiförbrukning fungerar för mig i alla fall:

http://www.caloriesperhour.com/

flikkan_helgonet
2004-07-11, 10:09
tänk, arbetslös, sitta framför datorn hela tiden. 1335 gäller utan träning, och då är jag stillasittande som fan, tänk han som har hand om arkivet i "Blade".. :laugh:

Och enligt uppladdningen har jag då 1835 kcalisar att förbruka, och med en deff på G, blir det då: 1335 kcal

.... Och tack, nu funkar länken...:em:

kattis
2004-07-11, 15:15
iväg till gymmet med dig, alternativt ut och gå människa;)

Zakath
2004-07-11, 15:38
Bara att börja röra på dig så mår du bättre och får äta mer :D

Mindek
2004-07-11, 15:47
Arbetslös = mycket tid att träna = kan äta betydligt mer

Fast man kanske inte har råd med mat :(

flikkan_helgonet
2004-07-11, 16:29
Klart jag ska träna, men vilodagar finns juh me, och då gäller 1300 kcalisar. På en träningsdag är det väl mer typ 1600 kcal som gäller....
Tat lugnt, jag älskar att :eating: så det får bli mycket :bpump:

Popeye
2004-07-11, 17:08
Flikkan...>Skulle vara kul om du lade upp lite bilder som visade fysiken.
Det verkar som du lever under intrycket att det är deff som gäller?
Stats? Träningsrutiner?
Kanske är det så att du skulle må bättre av att börja med att bygga lite muskler. För att man skall se vältränad ut måste det finnas muskler... annars ser man bara "anorektisk" ut.
Det är dessutom så mkt lättare att se "hård" ut om man har bra muskeltone.
I regel handlar det om rädsla för att se ut som Andrulla...
Man vaknar inte upp en dag och upptäcker att man råkat få för mkt muskler, det är åratal av hård träning, rätt kosthållning m.m.
Men som sagt,det är svårt att ge råd utan stats och bilder.

Mindek
2004-07-11, 19:14
Originally posted by flikkan_helgonet
Klart jag ska träna, men vilodagar finns juh me, och då gäller 1300 kcalisar. På en träningsdag är det väl mer typ 1600 kcal som gäller....
Tat lugnt, jag älskar att :eating: så det får bli mycket :bpump:

Man kan räkna på en vilodag och basera sitt intag på det. En träningsdag tar man alltid en efterträningsdrink som uppväger kcal-åtgången. Tycker du ska äta så mycket som uppladdningen visar och sen slänga in 1-2 timme promenad (ej inräknat på uppladdningen då) om dagen för att bli av med fläsket. Med minskat matintag följer också minskat intag av viktiga näringsämnen, och ligger man så lågt som 1300 kan man nog få vissa brister ;)

Saerbo
2004-07-11, 20:35
Om du är riktigt snäll kan du få ett bra program av mig, Hälsovakten Aktiv, där du kan hålla koll på allting som du äter och hur mycket kcal det är.:eating:

Ifall du, eller någon annan är intresserad, skicka ett PM till mig.

flikkan_helgonet
2004-07-11, 20:41
Originally posted by Popeye
Flikkan...>Skulle vara kul om du lade upp lite bilder som visade fysiken.
Det verkar som du lever under intrycket att det är deff som gäller?
Stats? Träningsrutiner?
Kanske är det så att du skulle må bättre av att börja med att bygga lite muskler. För att man skall se vältränad ut måste det finnas muskler... annars ser man bara "anorektisk" ut.
Det är dessutom så mkt lättare att se "hård" ut om man har bra muskeltone.
I regel handlar det om rädsla för att se ut som Andrulla...
Man vaknar inte upp en dag och upptäcker att man råkat få för mkt muskler, det är åratal av hård träning, rätt kosthållning m.m.
Men som sagt,det är svårt att ge råd utan stats och bilder.

jag är ganska stark...så jag kör vidare på mitt vanliga styrkepass, 3 ggr i veckan, hela kroppen gås igenom och det funkar bra, tänkte lägga till morgonpromenixar och minskat kaloriintag...
Jag är av modellen mullig, och lägger in en bild, men den är en jag tog när jag ligger och solar = svårt att se hur jag ser ut, men jag har inga andra...

Stats;
vikt: 72 kg (skulle tipp typ på 40% bf, känns så...:smash: )
längd:165 cm

flikkan_helgonet
2004-07-11, 20:42
Inte mobbas nu för att jag är en tjockis, gillar juh att :eating:

:MrT:

Halldin
2004-07-11, 20:50
Nu vill du väl såklart att vi ska drägla

http://www.firekite.com/store/misc/pics/forum8/homer-drool.jpg

Pumpa på :bpump:
(Bra kommentar? Nej, men det är inte lätt att bedöma från den där bilden. 40% BF har du nog inte riktigt dock :p)

Vir
2004-07-11, 20:51
Under den perioden då jag inte rörde på mig speciellt mycket delade jag upp 2200kcal på 7 mål. Det blev jättesmå mål så jag skulle nog rekommendera att du inte äter mer än 4 mål på dina 1335kcal.

Även om du har en vilodag så kan du väl gå ut och gå?

Popeye
2004-07-11, 21:12
Som sagt, inte helt enkelt att få en överblick av den bilden.
Men... du ser inte ut att lida av någon större övervikt.
72kg på 165cm kanske är lite i överkant men inget chockartat.
Tre gympass i veckan låter alldeles utmärkt.
Morgonpromenader innan frukost är mkt effektivt när det gäller att bränna fett.
Att gå så lågt som 1300kCal/dag är helt åt skogen.

Nu kan det ju vara så att du levt på ett lågt näringsintag länge och kroppen har ställt in sig på svält. Detta gör att det är svårt att bränna fett.
Grub är killen som har järnkoll på kostläran men jag skulle nog råda dig att lägga upp en bra kost på 2000kCal/dag (kanske ännu mer?). Kör på detta i två veckor. Se hur kroppen reagerar.
Därefter lägger du till Morgonprommenaderna.

Skippa allt som heter smörgås.
Pasta gjord på Durumvete och Parboild ris är mkt bra kolhydratkällor. Försök lägga in mkt fisk i kosten. Skit samma om du inte gillar fisk, gör det ändå. Fisk är i regel rikt på fleromättade fetter vilka inte sätter sig på magen lika lätt som mättat fett.
Fett måste du äta för att kunna bränna det lagrade fettet.
Som sagt... Grub är killen du skall prata kost med...

Hälsovakten är ett jättebra program men de sätter i regel för låga förslag på näringsintaget.

flikkan_helgonet
2004-07-11, 21:18
Jag provar att lägga upp min diet på 1600 kcal per dag, käkar gröt till frukost (inga mackor) och kör på det två veckor, ska försöka fixa en bättre bild och återkommer med resultaten sen. Och tack för kommentarerna

PS. jag har sökt en del här så jag är inte helt zappad. Det var mest att jag var nyfiken, för jag tyckte själv att 1300 var himla lite...

Saerbo
2004-07-12, 00:31
:mallan:

40% BF har du absolut inte. Du ser i alla fall ut att vara en söt tjej :em:

no1fitness
2004-07-12, 04:48
Snälla kan du inte lägga dig på 2000 kcal...
Du bara sabbar för dig själv om du läggre dig på svältgräns när du börjar gå ner...:smash:
När jag börjar dieta inför tävling ligger jag väl på 72 kg och börjar på 2200 kcal och går ner mycket den första månaden innan jag ev. sänker mitt intag lite.
Även om du tror att du är väldigt stillasittande så kan vi jämföra oss om du vill. Jag har ett mycket stillasittande nattjobb och minskar bra hela tiden ändå.

Rör dig mer så kan du äta lite mer och förbränningen hålls igång.

Du har garanterat inte 40 % kroppsfett...:)

Slartibartfast
2004-07-12, 06:22

Stats;
vikt: 72 kg (skulle tipp typ på 40% bf, känns så...:smash: )
längd:165 cm

40% my :booty: ! (utgår ifrån att du var ironisk, men ändå)

Ser hur bra ut som helst. Ta inte bort för mycket :nono:

bedlam
2004-07-12, 07:31
"Är av modellen mullig" ??
Jag ser då väldigt lite mull på den bilden, och det som finns verkar sitta på rätt ställen!, som många sagt tidigare, du kanske skulle bygga lite mer istället för att gå ner i vikt, du skulle nog se mer vältränad ut istället för att bara vara smal :)

ät och pumpa!
Lycka till!
:bpump:

Slartibartfast
2004-07-12, 07:40
Å andra sidan är ju det där en poserbild och ger ingen bra grund att uttala sig från. Släng upp en mera tydlig bild i stället. Om du vill ha åsikter.

bedlam
2004-07-12, 07:46
true true...

flikkan_helgonet
2004-07-12, 08:42
Jag ska spänna mig framför kameran ikväll, lägger upp den så fort jag kan, men angående bf:n, så skulle jag tippa på 25% och nu skojar jag inte, jag är väldigt slapp i hullet, trots muskler, det syns mer när jag står upp, bilden är ganska smickrande, om man säger så. Idag är en testdag på 1600, om jag har tagit slut på kcalisar när klockan är 4 :D så får det bli 2000.

Och förresten, hur kombinerar man ihop en bra frukost, utan mackor? Idag körde jag på knäckemacka och lättmjukost, gröt. Funkar det?

Snorkfröken
2004-07-12, 10:03
Och förresten, hur kombinerar man ihop en bra frukost, utan mackor? Idag körde jag på knäckemacka och lättmjukost, gröt. Funkar det?

Bra att du kom ifrån 1300 kcal-gränsen :thumbup: det hade varit rena svältdieten...

Vad gäller frukosten skulle du gärna få sätta till mer protein. Jag älskar att ha keso direkt på gröten, mums, men det finns en mängd andra alternativ. Ägg och kesella passar också bra med gröten, och det går ju alltid att käka tonfisk, kött och annat liknande på morgonen också. There are no limits :)

Lycka till!

Popeye
2004-07-12, 16:26
Min frukost består av havregrynsgröt och en protte.

aliquis
2004-07-12, 17:09
jag förstår iofs inte vad som är så hemskt med bröd, bröd är gott =/

flikkan_helgonet
2004-07-12, 18:17
Har bara fått för mig att jag läst här nån stans att man ska undvika bröd så mycket man kan...

Gillar med bröd, brukar äta Pågens LEVA, mums..

King Grub
2004-07-12, 18:22
Har bara fått för mig att jag läst här nån stans att man ska undvika bröd så mycket man kan...

Gillar med bröd, brukar äta Pågens LEVA, mums..

Det skall vara för att det är lätt att det slinker ner mycket av det då, inte för att det är dåligt eller onyttigt, om det är rätt sorts bröd (mjukt flerkorn).

flikkan_helgonet
2004-07-12, 18:24
Är LEVA bra då? Och knäckebröd då, brukar köra på sportknäcke, vasas..
Käkar ändå aldrig mer än en skiva, är jag så hungrig blir det käk istället.

King Grub
2004-07-12, 18:26
Ja, LEVA är ett helt okej bröd. Knäckebröd har högt GI, men är fiberrikt och nyttigt, och äter du bara en skiva väger den så lite att du inte behöver bry dig om det heller. Alldeles utmärkt, med andra ord.

flikkan_helgonet
2004-07-12, 18:31
Originally posted by King Grub
Ja, LEVA är ett helt okej bröd. Knäckebröd har högt GI, men är fiberrikt och nyttigt, och äter du bara en skiva väger den så lite att du inte behöver bry dig om det heller. Alldeles utmärkt, med andra ord.

Brukar ha på makrill och keso, skitgott, men ska jag köra de efter träningen, eftersom knäckemackan har högt GI, keson högt IL, och makrillen protein, eller blir det för långsamt?

King Grub
2004-07-12, 18:38

Brukar ha på makrill och keso, skitgott, men ska jag köra de efter träningen, eftersom knäckemackan har högt GI, keson högt IL, och makrillen protein, eller blir det för långsamt?

Det är inget vidare mål direkt efter träningen; för mycket fett och fibrer och kasein (keson).

Nu minns jag inte om du använder proteinpulver, men i sådana fall är vassle + druvsocker i vatten överlägset bäst.

En timme senare skulle mackmålet du beskrev sitta perfekt.

flikkan_helgonet
2004-07-13, 08:05
Jaha, nu har jag ett svagt minne :em: av att jag lovade bilder, så med camen i högsta hugg framför spegeln igår insåg jag att jag ser ut som en späckhuggare på offseason, så ge mig några månader, så kanske jag vågar visa min då slimmade kropp...

Kramar

//fegisen

Popeye
2004-07-13, 09:13
Såja, såja.
Inget faligt med lite bilder... Det är fysiken man bedömer inte dig som person.

flikkan_helgonet
2004-07-13, 09:17
Originally posted by Popeye
Såja, såja.
Inget faligt med lite bilder... Det är fysiken man bedömer inte dig som person.

*springer och gömmer sig*

Zakath
2004-07-13, 09:32
Jaha, nu har jag ett svagt minne :em: av att jag lovade bilder, så med camen i högsta hugg framför spegeln igår insåg jag att jag ser ut som en späckhuggare på offseason, så ge mig några månader, så kanske jag vågar visa min då slimmade kropp...

Kramar

//fegisen

:cryout:
Men du får åtminstone ta bilder! Så du har nåt att jämföra med, inget krav att du visar dem, men det är ett plus :D

flikkan_helgonet
2004-07-13, 09:34
Originally posted by Zakath

:cryout:
Men du får åtminstone ta bilder! Så du har nåt att jämföra med, inget krav att du visar dem, men det är ett plus :D

Ok, jag tar förebilder, och om några månader (med deff) så slänger jag upp dem tillsammans med efterbilderna, så slipper jag skämmas :em:

Zakath
2004-07-13, 09:37

Ok, jag tar förebilder, och om några månader (med deff) så slänger jag upp dem tillsammans med efterbilderna, så slipper jag skämmas :em:

Här på kolla behöver ingen skämmas för sin kropp tycker jag :love:
Inte så länge man anstränger sig för den iaf..
Men jag förstår dig, gör det som känns "bekvämast" för dig. Fast då ska det allt vara riktigt bra efterbilder ;)

flikkan_helgonet
2004-07-13, 09:39
Originally posted by Zakath

Här på kolla behöver ingen skämmas för sin kropp tycker jag :love:
Inte så länge man anstränger sig för den iaf..
Men jag förstår dig, gör det som känns "bekvämast" för dig. Fast då ska det allt vara riktigt bra efterbilder ;)

självklart, förresten nu när vi snackar lite här:
Ska man träna styrka mycket när man deffar eller satsa på konditionsträning? Typ spinning?

Slartibartfast
2004-07-13, 09:42
Styrka när man deffar, svar JA.

Zakath
2004-07-13, 09:44

självklart, förresten nu när vi snackar lite här:
Ska man träna styrka mycket när man deffar eller satsa på konditionsträning? Typ spinning?

Jag kan inte mycket om deff, men skulle själv satsa på styrketräning, fast inte lika ofta och tunga basövningar och reps på 8-15 men inte lika många set. Skulle prioritera benpassen på grund av alla dess förbrännande och anabola fördelar.
Sen skulle jag satsa på lågintensiv cardio (morgonen) varvat med högintensiv när man har mer energi.

King Grub
2004-07-13, 09:59
Kolla Sticky:t högst upp i forumet.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=26881

Det är en bra karl som har skrivit den. :D

flikkan_helgonet
2004-07-13, 10:01
Kolla Sticky:t högst upp i forumet.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=26881

Det är en bra karl som har skrivit den. :D

jaja, ja vet, Kungen! Men de e lite kul att höra vad andra tycker, och förresten, den guiden, funkar den lika bra för tjejer också?

King Grub
2004-07-13, 10:03
den guiden, funkar den lika bra för tjejer också?

Varför skulle den inte göra det? :confused: Jag skrev den inte med några könsinriktade tankegångar.

flikkan_helgonet
2004-07-13, 10:05

Varför skulle den inte göra det? :confused: Jag skrev den inte med några könsinriktade tankegångar.
Nej, förlåt, menade mer att alla kanske inte har samma mål, jag vill gå ner i vikt lite, och visst, om jag tappar LITE muskelmassa känns det okey...

King Grub
2004-07-13, 10:07
Är det inte bättre om du tappar fettvikt utan att minska muskelmassa, utan att det är krångligare eller innebär ytterligare uppoffringar, oavsett om du är tjej eller kille?

flikkan_helgonet
2004-07-13, 10:10
Är det inte bättre om du tappar fettvikt utan att minska muskelmassa, utan att det är krångligare eller innebär ytterligare uppoffringar, oavsett om du är tjej eller kille?

Ska jag vara helt ärlig så är jag lite rädd att tappa vikt, undrar hur grov jag är under fettet, eftersom mitt ideal inte är för biffigt... Förstår du vad jag menar? Och ändå tycker jag det är himla kul att träna styrka, och blir glad när jag klarar mer än innan... *hmm*

King Grub
2004-07-13, 10:17
Jag tvivlar på att du kommer att se Ms Olympia i spegeln, när deffen är avslutad.

Och ju mer muskelmassa du tappar under viktminskningen, desto mer sjunker din energiförbrukning, och desto lättare lägger du på dig kroppsfett igen efter dieten.

flikkan_helgonet
2004-07-13, 10:43
Jag tvivlar på att du kommer att se Ms Olympia i spegeln, när deffen är avslutad.

Joho!! :bpump:

Och ju mer muskelmassa du tappar under viktminskningen, desto mer sjunker din energiförbrukning, och desto lättare lägger du på dig kroppsfett igen efter dieten.

Ok, då blir de styrka 3 ggr i veckan...