Visa fullständig version : Äta 5-6 ggr på dag och bli mätt ?
Tja..
Har ju läst tonvis med rader om hur man ska äta osv. och de flesta säger att man ska äta 5-6 ggr på dag med ca 3h mellanrum.
Ska man då äta sig proppmätt varje gång eller ska man äta sig så att man precis klarar sig 3 timmar ?
King Grub
2004-07-09, 18:07
Om du vet vilket energiintag du siktar på är det väl bara att portionera upp det, med den k/p/f-fördelning du önskar?
pellepedal
2004-07-09, 18:16
Man brukar väl säg att du i alla fall inte ska bli så värst hungrig mellan måltiderna.
Om man kallas för "Action" så får man gå hungrig hela dagarna om man inte vill gå upp i vikt och bli fet... tyvärr...:(
bubbleman
2004-07-09, 19:40
Originally posted by Action
Om man kallas för "Action" så får man gå hungrig hela dagarna om man inte vill gå upp i vikt och bli fet... tyvärr...:(
Samma här....:(
King Grub
2004-07-09, 19:43
Har ni ingen action på ämnesomsättningen?
bubbleman
2004-07-09, 19:53
Originally posted by King Grub
Verkar inte bättre...
Finns det något enkelt sätt att höjja den eller är det bara ut att springa som gäller?
Inget fel på ämnesomsättningen... Hungrig däremot är jag hela tiden.... Kanske mer psykiskt än verklig hunger...
King Grub
2004-07-09, 20:24
Okej, aptiten är så god att fettcellerna tenderar att svälla till sig, om du tillfredsställer hungern, trots bra ämnesomsättning.
Det var värre! Kanske för många 10000+ plättdagar som tänjt ut magsäcken till omättlig storlek? :D
Okej, aptiten är så god att fettcellerna tenderar att svälla till sig, om du tillfredsställer hungern, trots bra ämnesomsättning.
Det var värre! Kanske för många 10000+ plättdagar som tänjt ut magsäcken till omättlig storlek? :D
Jo jag kan få ner hur mycket som helst i min mage.... Plättar choklad och glass tänjde denna magsäck... Anstränger mig lite nu och försöker att inte äta så stora portioner för att förhoppningsvis minska magsäcken lite... Fast jag har ända sen jag var liten kunnat äta ofantliga mängder mat...
Om jag lägger mig på runt 4500 kalorier/dag så är jag ändå aldrig mätt, utan måste upp på det dubbla för att gå mätt en dag... knäppt och faktiskt riktigt jobbigt.. :insane:
Fråga, kan man vara "psykiskt hungrig"?
Exempel, ibland när jag inte håller reda på när jag senast åt, så kan jag bli "hungrig", antagligen för att jag bara intalar mej själv att jag behöver mat.
Men sen när jag frågar min mamma, brorsa eller vem som helst som var med när jag åt min senaste måltid, om när vi ska äta igen. Säger dom "vad??! Vi åt ju för lite mer än 1 timme sedan!"
Kan det vara så??
Mvh. HenrY
Originally posted by HenrY
Fråga, kan man vara "psykiskt hungrig"?
Exempel, ibland när jag inte håller reda på när jag senast åt, så kan jag bli "hungrig", antagligen för att jag bara intalar mej själv att jag behöver mat.
Men sen när jag frågar min mamma, brorsa eller vem som helst som var med när jag åt min senaste måltid, om när vi ska äta igen. Säger dom "vad??! Vi åt ju för lite mer än 1 timme sedan!"
Kan det vara så??
Mvh. HenrY ¨
jag känner precis likadant ibland.
Ibland kan jag laga en stor måltid och sluka och vi ett annat tillfälle blir jag mätt på att bara ta några grova brödskivor.
Kan vara att man kastar i sig maten vid den "riktiga" måltiden.
heheh Action du e nog den enda som kan skriva att går hungrig på 4500kcal utan att nån blir förvånad, me tanke på de legendariska 20000kcal ätardagarna:D tänk om du aldri börjat träna då kanske dom skulle behöva såga ut dej ur huset nuu...?:)
håller verkligen me om att klockan e ett overdeligt hjälpmedel när de gäller matintag, iaf på deff, då man sällan e vid sina sinnens fulla bruk pga chokladabstinens mm.
no1fitness
2004-07-10, 04:57
Jag har också ett outtömligt hål i min mage...:cryout:
Svårt att hålla igen på maten utan att gå lite hungrig som Mats nämner.
Men när jag deffar så känner jag mig inte alls lika hungrig...Blir något slags mellanläge med mindre kolhydrater, aldrig hungrig eller mätt...Förutom på lördagarna !! :eating:
Sällar mig till de andra svarta hålen här. Det sista halvåret innan jag började träna så lät jag hungern styra matintaget, och gick upp 15 kg :eating: :MrT: . Så för mig är det räkning av kalorier som gäller även fastän jag ligger på "bulk".
Det är nog helt klart så att man blir hungrigare ju oftare/mer man äter, och även det omvända. Som student levde jag ett tag på en tallrik pasta per dag utan att gå hungrig. Nu kan jag häva i mig 3 dl havregryn (som gröt då såklart), 2 ägg och någon macka och ändå vara hungrig efter en timme, och börja räkna minuterna tills nästa mål.
Stenberg
2004-07-10, 17:12
Har också problem med att bli mätt. Blir aldrig mätt längre, skulle kunna äta hur mycket som helst känns det som. Och man har ju ingen lust att bli tjock igen så då får samvetet strypa... :( Men det är jäkligt tufft ibland. Lagar man själv kan man ju göra exakt rätt mängd, men helgmiddagarna hemma hos mor är riktigt, riktigt farliga...
flikkan_helgonet
2004-07-10, 17:18
Kan det inte vara så att matens kaloriinnehåll har ökat de senaste åren, kan förklara varför man nu för tiden är bra mycket mer hungrig än när man levde som student? :MrT:
King Grub
2004-07-10, 17:22
Originally posted by flikkan_helgonet
Kan det inte vara så att matens kaloriinnehåll har ökat de senaste åren
Jämför du en kaloritabell från i år med en från 1950 så märker du att det är tvärtom. Om det sedan beror på felmätningar på den tiden eller på förändrade odlings/uppfödningsmetoder törs jag inte säga.
Är själv sällan hungrig :(
Måste verkligen kämpa ibland för att äta ordentligt o tillräckligt ofta, glömmer bort det!
Men nu har jag kommit på vad jag kan äta utan att bli alltför mätt, mat i flytande form!
Det vill säga jag mixar ner 3-4dl havregryn, några bananer i en liter mjölk.
Då blir jag inte särsklit mätt, men får i mig ordentligt med kalorier! 2-3 sådana om dan löser mitt kaloribehov plus övriga måltider så går jag upp ett kilo var eller varannan vecka :D
I muskler självklart :bpump:
Men magsäcken börjar töjas ut så jag får allt mindre problem med att äta mycket :thumbup:
Originally posted by Stenberg
Har också problem med att bli mätt. Blir aldrig mätt längre, skulle kunna äta hur mycket som helst känns det som. Och man har ju ingen lust att bli tjock igen så då får samvetet strypa... :( Men det är jäkligt tufft ibland. Lagar man själv kan man ju göra exakt rätt mängd, men helgmiddagarna hemma hos mor är riktigt, riktigt farliga...
Ät mer av sådant som fyller ut, helgmiddagarna är väl ingen fara då det ju bara är en gång i veckan?
Originally posted by Zakath
Då blir jag inte särsklit mätt, men får i mig ordentligt med kalorier! 2-3 sådana om dan löser mitt kaloribehov plus övriga måltider så går jag upp ett kilo var eller varannan vecka :D
I muskler självklart :bpump:
mja, jag tror ju iofs inte att du går upp några kilo muskler var o varrannan vecka. Är nog annat än muskler också ska du se.
Callister
2004-07-10, 18:15
Det där har jag faktiskt inga problem med.
Mitt problem är/var isf att jag har en tendes att köpa godis/chips osv. :thumbup:
King Grub
2004-07-10, 18:16
Originally posted by Callister
Det där har jag faktiskt inga problem med.
Mitt problem är/var isf att jag har en tendes att köpa godis/chips osv. :thumbup:
Så länge det är en tendens att köpa skräpet är det väl inget problem? :D
Callister
2004-07-10, 18:19
Så länge det är en tendens att köpa skräpet är det väl inget problem? :D
Som en människokännare så följer jag alltid mina tendenser, fullt ut och vad det innebär.. :devil:
Originally posted by pelle
mja, jag tror ju iofs inte att du går upp några kilo muskler var o varrannan vecka. Är nog annat än muskler också ska du se.
Han ju iaf gått upp 13kg på 10 månader utan att ha blivit fet.
:bow:
Nitrometan
2004-07-12, 10:21
Det låter som om nåra av er skulle byta sport. Tävlingsätning kanske kunde vara nåt?
Det finns t.o.m. ett förbund för det "International federation of Competitive Eating" (http://www.ifoce.com/). :eating:
Originally posted by pelle
Jag gick inte upp riktigt så snabbt förut. Men jag är inte rädd för lite fett, men än syns magrutorna :D
Jämför du en kaloritabell från i år med en från 1950 så märker du att det är tvärtom. Om det sedan beror på felmätningar på den tiden eller på förändrade odlings/uppfödningsmetoder törs jag inte säga.
Jo, nog har tiderna förändrats.
Har för mig att man till och med trixade lite med siffrorna för att få upp fetthalten på osten.
Man kunde ange procenten per 100 gram torrvara, alltså vatten exkluderat vilket innebar att fick mäktigt höga fettprocenttal på ostannonsen.
...så gör man inte längre....
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.