handdator

Visa fullständig version : Normalisera förbränning innan viktnedgång?

mini
2004-07-08, 13:04
Jag ska försöka bli av med några kilo (ca 5-6, har redan gått ner 4) som ligger som bomull runt valda delar av min kropp...
Har haft en lång period då jag ätit fel (vissa dagar alldeles för lite, andra på tok för mycket, ständigt för mkt kolhydrater och för lite protein). Funderar på om jag först måste "normalisera" kroppens förbränning och ligga på +- noll innan jag kan gå ner på kaloriminus och förbränna fettet, eller om jag kan utgå ifrån ett minus på ca 500 kcal av mitt behov?
Hoppas ni förstod min fråga... ;)

Castro
2004-07-08, 14:30
Om du legat på -500 kcal per dag bör du ha gått ned i vikt, men vad jag skulle ha gjort är att ligga kvar på samma energinivå, men vända pannkakan åt andra hållet. Styr upp kosten och ät efter alla dess regler så kommer du snart att se resultat av det positiva slaget. Tror att det skulle ta ett tag för kroppen att verkligen förstå de där extra 500 kaloriernas orsak och att de ändå inte kommer göra alltför stor effekt på din förbränning. Se istället bara till att plocka bort det du vill nu för att sedan kunna börja bygga igen, men på lika god kost som under dieten.

mini
2004-07-08, 21:52
Tack för hjälpen, vet ju att du är framgångsrik inom området... :thumbup: