handdator

Visa fullständig version : Godis efter träning!

Matte_Maiden
2004-07-07, 17:51
Jag har sökt runt efter detta men har faktiskt inte hittat någon riktig förklaring. Jag trodde att kolhydraterna i till exempel skumbananer var sackaros (vanligt vitt socker väl?)? Det har väl inte alls lika bra II och GI efter träning som till exempel dextropur?

Hur kommer det sig att det är ungefär lika bra att käka det efter träningen? Är skillnaden så liten att det inte spelar roll eller är det jag som har uppfattat något fel?

Sist så undrar jag också det där med biologiskt värde. Om det är 8 gram protein i godiset, ska man då räkna med det som kalorier och protein eller ska man bara skita i det för att det har biologiskt värde 0?

Grahn
2004-07-07, 18:01
http://norfoods.se/lundberg/html/sv_html/produkter-info/starkelsesirap.htm

stärkelsesirap tenderar ju att vara den huvudsakliga ingrediensen i gelé och skumgodis.

Matte_Maiden
2004-07-07, 18:03
Jaha! Så det är en glukos+fruktos blandning som godiset är gjort av? Inte av vitt socker :angel:

Grahn
2004-07-07, 18:05
exaktamente, vitt socker är för dyrt.

Matte_Maiden
2004-07-07, 18:06
Originally posted by Grahn
exaktamente, vitt socker är för dyrt.

Okej! Tack för förklaringen :D

Zakath
2004-07-07, 18:09
Köpte mig precis 500g blandat av 5 sorter, varje sort 100g. Kommer räcka några pass tills jag får tag på druvsocker/maltodextrin.

Off topic, men godis är gott!

Grahn
2004-07-07, 18:35
mer OT men ganska intressant läsning på ett relaterat ämne:
"Pollan points out that a lot of this cheap corn, transformed into corn syrup, is what allowed Coca-Cola to take a seemingly lilliputian (by today's standards) 8-ounce Coke and transform it into a gargantuan 20-ounce serving. Similarly, this abundance of cheap corn syrup fuels society's ceaseless thirst for insulin-resistance and diabetes-producing soft drinks."

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459592

King Grub
2004-07-07, 18:44
Originally posted by Matte_Maiden
JHur kommer det sig att det är ungefär lika bra att käka det efter träningen? Är skillnaden så liten att det inte spelar roll eller är det jag som har uppfattat något fel?

Det är inte lika bra som druvsocker eller maltodextrin. Visst fungerar det, liksom alla snabba kolhydrater, men inte är det lika bra.

Zakath
2004-07-07, 18:46
Originally posted by King Grub

Det är inte lika bra som druvsocker eller maltodextrin. Visst fungerar det, liksom alla snabba kolhydrater, men inte är det lika bra.

Tidigare har du påstått att det har en perfekt kombination av glukos/fruktos att ta efter träningen.. Men det kanske bara var för att godis är så gott ;)

King Grub
2004-07-07, 19:03
Originally posted by Zakath

Tidigare har du påstått att det har en perfekt kombination av glukos/fruktos att ta efter träningen.. Men det kanske bara var för att godis är så gott ;)

Jag har ändrat mig.

Diskussionen pågår här:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=26601&pagenumber=2

Slartibartfast
2004-07-08, 07:44
Originally posted by King Grub
Jag har ändrat mig.

Och jag har legat sömnlös och gråtit hela natten :cryout: