handdator

Visa fullständig version : frukost fråga?

Mac
2004-07-05, 18:46
Min frukost brukar se ut såhär

Gröt (2dl fiberhavregryn) + ca 20-30g lättmjölk + kanel + ca 25-30g västan 5% ost som smältes ner i gröten.

måste även nån proteinkälla till detta och det brukar oftast vara 50-75g skinka eller 0,5dl proteindrink(exell blandat me 1dl vatten å 1dl lättmjölk)

1- vilka fördelar resp nackdelar är det att använda sig utav skinka istället för proteindrink?

2- vilka fördelar resp nackdelar är det att använda sig utav proteindrink istället för skinka?

King Grub
2004-07-05, 18:54
Det bästa vore om du använde båda proteinkällorna: vasslet för att snabbt få ut proteinet i omlopp, få en insulinspik som för dig ut ur den katabola fasen efter nattens fasta, samt fylla på aminosyrepoolen. Skinkan för att få en aminosyreutsöndring som varar de kommande timmarna till nästa mål.

Mac
2004-07-05, 20:26
så att proteindrink bara är inte mycket ha då...även om den blandas med lite mjölk? har proteindrinken några fler negativa effekter än en kraftig insulinpik.....kan det vara skadligt för tänderna i längden eller?

så skinka är det jag skall satsa på då eller,,,,,tycker du att 50-75g skinka räcker,,,kan vara svårt för er att säga men....är det lagomt med protein för de flesta?

King Grub
2004-07-05, 20:31
Enbart proteindrinken ger för snabbt upptagligt protein. Det är bra till frukosten, men du bör även ha ett långsamt protein (vanlig proteinrik mat), så du har aminosyreutsöndring fram till nästa mål istället för 20-40 minuter. En kombination är bäst.

Din ost innehåller långsamt protein.

Varför skulle proteindrinken vara sämre än annat för tänderna?

Allt rent kött, inklusive skinka, är bra proteinkällor, liksom fisk, fågel, skaldjur och ägg.

Ser du till att få i dig minst, säg, 40 gram protein totalt, alla källor inräknade, till frukosten behöver du inte vara orolig.

Och en insulinspik av proteinet till frukost är INTE en "negativ effekt"! Det är toppentoppen!

Mac
2004-07-05, 21:00
ok,,,,,tack för svar!

bara det att jag har lite svårt att alltid kompensera proteindrinken då tex skinkan är slut osv......tonfisk är ja inte så sugen på på morgonen dock tyvärr!

vad använder du dig av för protein till frukosten.....hur ser dina frukostar ut? om du tex käkar gröt som jag? (du behöver inte svara om du inte vill)

King Grub
2004-07-05, 21:02
Jag äter det jag vill ha till frukost.

Vassleproteindrink brukar ingå.

Äter jag gröt blir det 3 dl havregryn, en halvliter mjölk, ett par rivna äpplen med kanel och socker, några ägg och några messmörsmackor.

Ibland äter jag en massa All-Bran Plus och Frosties i en röra med någon burk grynost och en halvliter vaniljyoghurt, plus några mackor med messmör och leverpastej.

Vill jag ha spaghetti och köttfärssås äter jag det.

Det brukar bli en 1000 kcal eller så till frukost, hur som helst.

Mac
2004-07-05, 21:02
Jag trodde faktiskt att mjölken segade ner proteinet mer än
20-40 min,,,,jaja man lär så länge man lever..;)

King Grub
2004-07-05, 21:03
Originally posted by Mac
Jag trodde faktiskt att mjölken segade ner proteinet mer än
20-40 min,,,,jaja man lär så länge man lever..;)

Du använde ju bara en deciliter, sade du. Det blir inte många gram kasein - mindre än 3 gram.

Mac
2004-07-05, 21:04
ok.......protein är fan svårast att få in i frukosten...:(

King Grub
Originally posted by Mac
ok.......protein är fan svårast att få in i frukosten...:(

Ägg! :hbang:

Mac
ok....hur mycket behöver man höjja intaget mjölk då för att sänka proteinet?

Mac
2004-07-05, 21:05
hur många ägg äter du ungefär då 2st hela eller?

King Grub
2004-07-05, 21:06
En halvliter? Jag vet inte exakt. Det beror på vasslemängden. Är det inte enklare (och bättre) att äta någon ren proteinkälla? En rejäl biff skulle väl smaka tjyvkäften på morgonkvisten? :eating:

King Grub
2004-07-05, 21:06
Originally posted by Mac
hur många ägg äter du ungefär då 2st hela eller?

Beror på hur mycket jag äter av det andra. 3-10 stycken. Äter jag 10 i en sittning blir det i och för sig inte plats för så mycket mer... så det händer inte så ofta. :D Jag sitter inte och väger gram. Jag äter så mycket jag känner att jag behöver och tills jag är mätt.

Mac
2004-07-05, 21:07
jo,,,det vore ju inga fel...men ekonomin räcker dock inte till det varje morgon...får försöka lägga in ett ägg till frukosten

Mac
2004-07-05, 21:08
men du äter alla gulor oxå eller....

King Grub
2004-07-05, 21:08
Originally posted by Mac
men du äter alla gulor oxå eller....

Javisst. Varför slänga mat?

Mac
2004-07-05, 21:14
det förstås,,,,tänkte bara på att det kan lite mycket fett.. men de ä väl bara å :eating: å :bpump: