handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kost..

rilo
2004-07-01, 18:50
Tja är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp med att lägga upp min kost så jag ökar i vikt. bilder har ni på denna tråd http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=26344 .

så här äter jag ungefär under en vanlig dag.

Frukost mellan 08:00-10:00

1 rått ägg
två mackor
1 glas juice
kreatin 7 gram
1 banan

har svårt att äta jättemycket på morgonen.

Lunch kl 11:30-12:30 eller 12:30-13:30 beroende på schema

Antigen går jag ut och käkar och då käkar jag oftast en pizza eller en kebabrulle.. innan maten äter jag pizzabröd och sallad.
om jag har med mig mat till jobbet käkar jag oftast nån pasta rätt ( ca 2 dl pasta) tilsammans med nåt kött typ två hamburgare 150 gr.

Middag mellan kl 18:00-20:00
Här äter jag som mest typ 2 dl pasta med tonfisk, gainer, massa jordnötter till efterätt. småätter också massa typ skinka o så.

När jag skrivit upp allt hur jag käkar känns det faktiskt inte som jag käkar så mycket. men ändå så känner jag mig proppmätt. kanske vet ni något bättre kostprogram ??

Mvh Rille

King Grub
2004-07-01, 18:54
Originally posted by rilo
kanske vet ni något bättre kostprogram ??

Mvh Rille

Frågan borde vara, om vi vet något sämre kostprogram... och svaret på den frågan är: "Tveksamt". ;)

Du bör äta var tredje timme eller så, skippa dynga som kebabrullar och pizza och satsa på naturlig, oraffinerad mat.

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran+flingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.

Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

rilo
2004-07-01, 19:12
ok men om jag nu sk käka 5-6 ggr/dag ska jag då äta mig mätt eller hur ska jag sprida ut det ska jag t.ex äta mer under lunch middag än vid frukost osv. ??

King Grub
2004-07-01, 19:31
ok men om jag nu sk käka 5-6 ggr/dag ska jag då äta mig mätt eller hur ska jag sprida ut det ska jag t.ex äta mer under lunch middag än vid frukost osv. ??

Räkna ut ditt dagliga energibehov, varpå du delar upp näringsämnena så du får i dig runt 2-3 gram protein per kilo kroppsvikt och dag, runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt och dag, och sedan resten kolhydrater tills du når energiintaget du vill ligga på, lågglykemiska sådana förutom efter träningen.

Här kan du räkna ut ditt ungefärliga energibehov:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

Den siffrar justerar du sedan uppåt eller nedåt beroende på om du vill gå upp eller ner i vikt, och då är det kolhydratintaget du ändrar i första hand.

Mindek
2004-07-01, 19:36

har svårt att äta jättemycket på morgonen.

Köp en mixer och kör ner mjölk + banan + olja + prottepulver + havregryn (eller nåt annat kul). Har man svårt att få i sig mat på morgonen kan man testa att dricka istället, går oftast lättare.

Olsson
2004-07-01, 20:45
Här finns ju lite tips och upplägg på hur andra äter. För att få en liten fingervisning.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=18114