Visa fullständig version : produkter some innehåller omega-3
Ready-to-takeoff
2004-07-01, 09:50
hej
finns det någon produkt i flytande form som oljor där ute som innehåller mycket omega-3?
om ja lägg gärna upp några bilder på produkten samt säga vad jag hitta den i butiken
tack på förhand
Jag kan ändå berätta att jag kör på linfröolja. Det smakar apa, men går ner om man sköljer med exempelvis nyponsoppa. Annars finns det i kapselform. Tror vanlig rapsolja innehåller en hel del också, vilket är bra att steka i.
Linfröoljan hittar du på hälsokosten, där det oftast går bra att fråga :P Rapsoljan är i en vanlig flaska, som det står "rapsolja" på ;)
Fiskolja är ju vettigast, typ eiselts/fairings här i shoppen eller någon i en vanlig hälsokostbutik/livsmedelsbutik. Men vill minnas att det var ok pris på dem här.
Annars finns ju linfröolja, både ren och i blandningar typ udos choice.
Slutligen finns det omega3 i fet fisk och lite mindre mängder i rapsolja och valnötter.
Originally posted by Pontan
Jag kan ändå berätta att jag kör på linfröolja. Det smakar apa, men går ner om man sköljer med exempelvis nyponsoppa. Annars finns det i kapselform. Tror vanlig rapsolja innehåller en hel del också, vilket är bra att steka i.
Linfröoljan hittar du på hälsokosten, där det oftast går bra att fråga :P Rapsoljan är i en vanlig flaska, som det står "rapsolja" på ;)
Zetas linfröolja kostar 20 kr per 500 ml och jag dricker i alla fall den direkt ur flaskan utan några som helst problem. Tämligen smaklös...
Ready-to-takeoff
2004-07-02, 07:55
Originally posted by aliquis
Fiskolja är ju vettigast, typ eiselts/fairings här i shoppen eller någon i en vanlig hälsokostbutik/livsmedelsbutik. Men vill minnas att det var ok pris på dem här.
Annars finns ju linfröolja, både ren och i blandningar typ udos choice.
Slutligen finns det omega3 i fet fisk och lite mindre mängder i rapsolja och valnötter.
var hitta man linfröolja i livsmedelsbutik ligger dom bland oljorna eller?
Muaytudd
2004-07-02, 08:17
Originally posted by Ready-to-takeoff
hehe :laugh:
Originally posted by Mindek
Zetas linfröolja kostar 20 kr per 500 ml och jag dricker i alla fall den direkt ur flaskan utan några som helst problem. Tämligen smaklös...
Måste vara varmpressad då va?
Varför är fiskleveroljan vettigast förresten, aliquis?
Ready-to-takeoff
2004-07-03, 11:28
tjena igen
bor ihop med en vän jag har försökt övertalat honom att äta mat som innehåller omega-3 men han säger det behövs inte.
så jag ska köpa linfröolja så han kan steka med och har några frågor :
är de lika nyttig som fiskolja?
är de nyttig överhuvudtaget?
tack påförhand
tjena igen
bor ihop med en vän jag har försökt övertalat honom att äta mat som innehåller omega-3 men han säger det behövs inte.
så jag ska köpa linfröolja så han kan steka med och har några frågor :
är de lika nyttig som fiskolja?
är de nyttig överhuvudtaget?
tack påförhand
Du ska väl inte steka i linfröolja?
Nej, stek inte! Den ska vara kallpressad av en anledning. Köp kapslar eller svälj någon tesked om dagen helt enkelt. Det är inte mycket som behövs.
Finns vissa som blandar med andra oljor till salladen också men...
Ready-to-takeoff
2004-07-03, 23:42
vad är anledningen , varför ska man inte steka. ska man ta en matsked och häller över maten eller. eftersom den inte innehåller rent fiskolja hur mycket behövs för att tillgodose dagsbehovet?
och eftersom det är olja varför inte steka, vad använder man linfröolja till generellt?
vad är anledningen , varför ska man inte steka ...?
Jag har inte smakat den så att jag vet om det finns någon sådan anledning (vissa fiskoljor skulle jag t.ex. INTE rekommendera någon att steka i, nyttigt eller ej ... kräx!), men jag kan tänka mig att det kan bli ganska DYRT om man inte steker väldigt sällan.
Originally posted by Mindek
Jag vill minnas att den är kallpressad iaf, men jag är inte säker. Hur som helst står den i en transparent glasflaska i rumstemperatur. Så frågan är hur bra det är för fettet.
Linfröolja finns från zeta som 0.5L olja i glasflaska tillsammans med de andra oljorna, men om den oljan är lika nyttig vet jag inte.
Jag tänkte mer på fiskolja i vanlig butik, då finns det väl några burkar med kapslar vid någon hälsokostdel av butiken.
Originally posted by Pontan
Måste vara varmpressad då va?
Varför är fiskleveroljan vettigast förresten, aliquis?
Måste inte, men om den är helt smaklös så låter det ju knepigt. Den är ju dessutom ljusgul som vanliga matoljor, min vanliga linfröolja är rätt mörk i färgen.
I fiskleveroljan finns omega3-fettsyrorna i form av EPA och DHA som är de fettsyror din kropp mår bra av, om du äter linfröolja måste levern själv producera dessa fettsyror och effektiviteten är ca 25-30% då detta görs.
Linfröolja finns från zeta som 0.5L olja i glasflaska tillsammans med de andra oljorna, men om den oljan är lika nyttig vet jag inte.
Jag tänkte mer på fiskolja i vanlig butik, då finns det väl några burkar med kapslar vid någon hälsokostdel av butiken.
vad är anledningen , varför ska man inte steka. ska man ta en matsked och häller över maten eller. eftersom den inte innehåller rent fiskolja hur mycket behövs för att tillgodose dagsbehovet?
och eftersom det är olja varför inte steka, vad använder man linfröolja till generellt?
För att stekning inte riktigt är en naturlig behandling av livsmedlen till att börja med, och om man ändå steker bör man ta en olja som klarar av det skapligt, typ rapsolja.
De väldigt nyttiga oljorna såsom fiskolja och linfröolja är alldeles för känsliga och blir sämre av både värme, syre och ljus.
Ready-to-takeoff
2004-07-05, 10:23
Originally posted by aliquis
För att stekning inte riktigt är en naturlig behandling av livsmedlen till att börja med, och om man ändå steker bör man ta en olja som klarar av det skapligt, typ rapsolja.
De väldigt nyttiga oljorna såsom fiskolja och linfröolja är alldeles för känsliga och blir sämre av både värme, syre och ljus.
har linfröolja de essentiella syrorna? kan jag tillgodose mitt omega-3 behov genom att dricka två matsked linfrö per dag?
får jag i mig allt det jag får i mig från fiskolja?
tack på förhand
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.