Visa fullständig version : kolhydratpåfyllning
Har sökt, tro mig.
Hittade för mycket, tro mig.
Varför har man kollis-påfyllningsdagar överhuvudtaget?
Om man deffar med lågkolhydratsdiet, alltså högst 30 gram kollisar/dag, mycket fett lite mindre prote, (ingen kaloribegränsning), till vilken nytta är det att äta en massa kolhydrater en dag i veckan? (sedan har jag hört om kolhydrattömning :MrT: och sånt som också ingår i deffet)
:confused: <<<<<<
Kan någon som tidigare deltagit i en av trådarna kring samma fråga dirigera mig dit så jag får ett konkret svar? Jag har bara blivit förvirrad av allt jag läst :smash:
King Grub
2004-06-30, 17:58
Ditt huvudsakliga bränsle när du tränar är kolhydrater, i form av glykogen som har lagrats in i muskulaturen. När du tränar töms dessa depåer.
Ligger du alltid lågt på kolhydratintaget får du aldrig en chans att fylla på glykogendepåerna, och träningen går därefter.
Jag sökte på " ckd " cykling-keto-diet ( någonting ) men fick 48 träffar här på Kolozzeum. Alldeles för många att läsa igenom.
Någon av dem måste innehålla mer information eller länk till någon bra sida.
Originally posted by King Grub
Ditt huvudsakliga bränsle när du tränar är kolhydrater, i form av glykogen som har lagrats in i muskulaturen. När du tränar töms dessa depåer.
Ligger du alltid lågt på kolhydratintaget får du aldrig en chans att fylla på glykogendepåerna, och träningen går därefter.
Viktigast är ändå att inte förlora muskler under deffen...träningen går lite trögt utan kollisar så klart.
Jag sökte på " ckd " cykling-keto-diet ( någonting ) men fick 48 träffar här på Kolozzeum. Alldeles för många att läsa igenom.
Precis vad jag menar!
King Grub
2004-06-30, 19:03
Eftersom kolhydrater är det mest anabola näringsämnet är det klart att det är lättare att förlora muskelmassa om man snålar in för mycket.
då tar du avstånd från alla former av ketogena diet?
King Grub
2004-06-30, 19:32
Personligen? O ja. Jag måste ha kolhydrater för att fungera.
Att träna utan kolhydrat är som att köra bilen på rysk 87 oktanig naftabensin;) .
Tror inte på ide att utesluta ett visst näringsämne.
Viktminskning är och förbli att man skall äta färre kalorier än man förbränner.
Megatuttarna
2004-06-30, 23:48
Originally posted by Sverker
Aah men inte genom att stypa maten så mkt man kan utan att röra på sig då detta medför fler fördelar.
Originally posted by Sverker
Att träna utan kolhydrat är som att köra bilen på rysk 87 oktanig naftabensin;) .
Tror inte på ide att utesluta ett visst näringsämne.
Men, om man är i ketosis kan man äta betydligt fler kalorier och ändå gå mer ner i vikt än vanlig lågkalori diet.
Visst, en del är vätska i början, men sen börjar väl omvandlig till ketoner som tar en massa energi iförsig.
Baseras på det jag läst av Akins...
Du får ut ungefär halva energiinnehållet från fett ifall det förbränns som ketonkroppar dvs snarare 5 kcal än 9 kcal per gram.
Man har en del energiförluster i själva omvandlingen och sedan andas och kissar man ut en del ketonkroppar ( aceton bla ).
[QUOTE]Originally posted by Avesta
Men, om man är i ketosis kan man äta betydligt fler kalorier och ändå gå mer ner i vikt än vanlig lågkalori diet.[/B}
Fel. Det är fortfarande kalorier in och kalorier ut som gäller, viss skillnad kan förekomma men inte är det då mycket.
[B]Visst, en del är vätska i början, men sen börjar väl omvandlig till ketoner som tar en massa energi iförsig.
Ja det här stämmer väl men du gör ju inte av med mer kalorier bara för att du ligger i ketosis än vad du gör i vanliga fall samt under en deff så bränner du i alla fall rejält med fett.
Baseras på det jag läst av Akins...
Strunta i 80% av vad han skrev, tyvärr hade han inte så stor koll på allt.
Kolhydratladdning är för att fylla musklerna med glykogen för nästa vecka, nästa 3 dagar eller vilket intervall du nu använder. Äter man kolhydrater i samband med träningen så minskar behovet av att ladda men de flesta som tränar mycket bör nog kombinera laddning och kolhydrater i samband med träningen.
Det är nog inte den första dieten man bör testa då man bör ha ganska stor koll på hur kroppen fungerar för att märka vad som händer.
...:MrT:
thanks guys
ska komma ihåg det där, aldrig mer atkins för mig, de första 4 månaderna var ett helvete, men jag märkte att jag blev större när jag styrketränade.
..men men, sant är det, träning utan kolhydrater är tråkigt som bara den:angel: .
thanks again.
När jag deffar nästa gång ska jag köra en blandning av lågkolhydrat+kolhydratpåfyllning 1 dag i veckan.
Hoppas det ordnar sig.
Vill minnas att 1/3 eller om det var 1/5 av amerikanerna lever på en lågkolhydratsdiet, allt enligt aftonbladet... lycka till :MrT:
http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_NewsPage____7109.asp
http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page____9292.asp
Jag ligger på runt 70-80 gram kolhydrater, 280-300 gram protein och ca 40 gram fett per dag. Ska jag kanske dra ner på proteinet lite och öka en aning på kolhydraterna?
Jag har käkat mest bara kött nu i 1.5 veckor. Nån enstaka frukt och lite honung efter träning är de kolhydrater jag stoppat i mig. Jag har inte märkt nån skillnad i musklernas energi och kapacitet jämfört med när jag legat högt på kolhydrater. Däremot så märker man skillnad i hjärnan. Man blir lite yr och har inte riktigt samma vilja.
Originally posted by John M
Jag ligger på runt 70-80 gram kolhydrater, 280-300 gram protein och ca 40 gram fett per dag. Ska jag kanske dra ner på proteinet lite och öka en aning på kolhydraterna?
Vad väger du?
Originally posted by z_bumbi
Vad väger du?
Har gått ner från ca 89 till ca 80 som jag väger just nu.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.