handdator

Visa fullständig version : Pasta, 2 ggr per dag

Callister
2004-06-29, 21:26
Är det dåligt? :P
Ibland käkar jag det till både lunch och middag.
Vanlig, inte fullkornspasta. Tänkte på det här med GI och så. Inte för att jag äter efter det men ändå..

Ervin
2004-06-29, 21:28
jag åt pasta 4 gånger idag... :D

GI ligger väl på 70 eller nåt (chansar nu)

Olsson
2004-06-29, 21:49
varför skulle de vara dåligt ? pasta är bra mat, dessutom helt okej GI.

pasta är min kolhydratbas i 3-4 måltider om dagen för det mesta. älskar pasta :eating:

Kalleh
2004-06-29, 23:20
Ett tips är att variera, det finns ju rätt mycket olika att välja mellan. Ett tag åt jag snabbmakaroner 3 ggr om dagen och sen dess kan jag knappt med makaroner...:(

Mindek
2004-06-29, 23:48
Pasta är ganska "energitätt" så det är lätt att man drar i sig för mycket kcal, men har man bara koll på det så är det ingen fara. Pasta är dock tämligen näringsfattig, så ät inte bara pasta...

aliquis
2004-06-30, 06:32
Beror väl på ditt energiintag, äter du massor spelar det ju mindre roll, om du fortfarande kör en svältdiet på under 1000kcal eller liknande kanske det inte är något vidare att en stor del av dessa kommer från vitt vetemjöl.

Om du vill variera finns ju potatis, baljväxter, korngryn, quinoa, ris, gröt, bröd, ...

(för att inte tala om fruktsallad...)

King Grub
2004-06-30, 09:01
Av alla stärkelserika kolhydratkällor med likvärdigt GI är väl pasta egentligen ett av de näringsmässigt sämsta... men det är inget fel på kolhydraterna i sig.

Klein
2004-06-30, 09:11
Originally posted by King Grub
Av alla stärkelserika kolhydratkällor med likvärdigt GI är väl pasta egentligen ett av de näringsmässigt sämsta... men det är inget fel på kolhydraterna i sig.

Från ett långsiktigt perspektiv så är alltså pasta usel mat.

King Grub
2004-06-30, 09:15
Originally posted by Klein

Från ett långsiktigt perspektiv så är alltså pasta usel mat.

Som en del av ett i övrigt varierat kostupplägg - nej.

Som huvudsaklig kolhydratbas i en diet, speciellt en energibegränsad sådan - ja.