handdator

Visa fullständig version : springa på morgon!

Maaattias
2004-06-29, 20:41
Visste inte riktigt vilket forum jag skulle placera in den här tråden i!

Vad är smart att käka på morgon just innan man tänkt springa 3.5 km...?

Hinner inte käka havregyrnsgröt 2-3 timmar innan utan nått som man bara kan stoppa i sig utan att få håll när man springer..

Bryts musklerna ner om bara ätit nått litet innan?

MVH / Matte

skaparn
2004-06-30, 07:00
Originally posted by Maaattias

Vad är smart att käka på morgon just innan man tänkt springa 3.5 km...?

Hinner inte käka havregyrnsgröt 2-3 timmar innan utan nått som man bara kan stoppa i sig utan att få håll när man springer..

Får du håll om du käkar gröten just innan? Annars hade jag just tänkt säga gröt eftersom det brukar funka för mig i mindre mängder.

Annars så är 3,5 km en såpass kort sträcka att du inte behöver bekymra dig om att gå in i väggen eller liknande pga för höga insulinnivåer så en banan just innan funkar. Egentligen skulle du ju fixa sträckan utan frukost och äta nåt mer rejält efteråt. Men då finns ju risken för den berömda muskelnedbrytningen.

Mitt tips blir kanske att du äter gröten på kvällen innan du lägger dig, sover, vaknar, springer och sedan äter.

King Grub
2004-06-30, 09:06
Det verkar inte vara någon speciell fara för muskelnedbrytning att springa på fastande mage heller, enligt nya studier, som pekar på förändrad proteinsyntes, men inte ökad proteinnedbrytning under dagen som helhet, så länge man ser till att få i sig tillräckliga mängder protein under denna tidsperiod. Detta förutsätter som skaparn påpekar, att du ätit innan du går och lägger dig och håller dig till rimliga sträckor, vilket du ju planerat.