handdator

Visa fullständig version : Dålig i magen av efter-tränings-godiset?

Aeis
2004-06-29, 16:24
Kan man bli det?
Om jag ska testa vara utan det. Vad kan jag äta istället?

Mac
2004-06-29, 17:03
dextropur(druvsocker), maltodextrin och vitt bröd är nått som ä bra..;)

ölobrännvin
2004-06-29, 17:27
Äh jävla trams det där med godis tycker jag, en innegrej alltså...
Jag tvingar hellre i mej nåt äckligt klumpigt proteinpulver och dextropur.. Detta med efter tränings godis tar ju bara bort njutningen i det hela, men det är ju bara min lilla åsikt.....:D

Halldin
2004-06-29, 17:33
Problemet med godis efter träningen för min del är att jag blir ganska mätt av det.. i alla fall när jag käkade 100g marshmallows, blev lite motigt mot slutet av påsen också ;)

Nä jag kör på druvsocker istället, struntar i frukoset.

aliquis
2004-06-29, 18:05
jag käkar russin, optimalt? kanske inte :)

Dymion
2004-06-29, 19:25
Jag tycker att Riskakor fungerar bra efter ett träningspass. Jag upplever inte den tunga mättnadskänslan av dem som om jag hade ätit skumgodis i alla fall.

z_bumbi
2004-06-29, 19:41
Originally posted by Aeis
Kan man bli det?

Det är enkla typer av socker som kan dra vätska in i tarmen samt om det är lite mycket på kort tid även kan transporteras ner i tjocktarmen där de inte här hemma. Det kan ju även vara proteinet (Laktos?) eller kanske kombinationen protein och enkla sockerarter.

Alternativ är maltodextrin eller vad som helst som har snabba kolhydrater.

Aeis
2004-07-06, 11:21
Originally posted by Mac
dextropur(druvsocker), maltodextrin

Var finns det där att köpa?

shifty
2004-07-06, 11:24
Dextropur finns i vilken mataffär som helst :) 15 kronor eller något för 400 gram.

Halldin
2004-07-06, 11:37
Dextropur är skitdyrt, försök hellre leta upp bryggsocker på nån bryggeributik.

Jag fick tag på 10kg för 60kr, det blir närmare 800kr med Dextropurs prissättning.

shifty
2004-07-06, 11:39
Originally posted by Halldin
Dextropur är skitdyrt, försök hellre leta upp bryggsocker på nån bryggeributik.

Jag fick tag på 10kg för 60kr, det blir närmare 800kr med Dextropurs prissättning.

Dextropur är INTE dyrt, bara om man jämför med ditt bryggsocker. :)

Halldin
2004-07-06, 11:41
Bryggsocker ÄR druvsocker. Kom inte o säg att det inte är överpris om man då jämför.

För övrigt räcker ju ett dextropurpaket knappt 5 pass.

shifty
2004-07-06, 11:43
Bryggsocker ÄR druvsocker. Kom inte o säg att det inte är överpris om man då jämför.

För övrigt räcker ju ett dextropurpaket knappt 5 pass.

Jaha jaha, så okunnig man kan vara (jag dvs.) :).

Jag tycker priset är rimligt iallafall.

Sparrisen
2004-07-06, 20:09
100g skumgodis mår min mage inte bra av... 100g ahlgrens bilar går dock fint... ;)

Tolkia
2004-07-06, 20:58
Det finns ju en hel massa saker förutom socker i godiset, och det är ju (som föregående inlägg också antyder) fullt möjligt att det är någon av de tillsatserna som är problemet. Gillar du godis efter träningen så är det väl bara att pröva runt lite; det finns ju ganska många sorters "sockergodis" att välja på även om den lokale trendsättaren på kostområdet råkar ha fastnat för skumbananer ... ;)

Aeis
2004-07-06, 21:01
Brukar variera mellan bilar, nappar och persikor...

muddler
2004-07-06, 21:21
varför inte gainer med maltodextrin???

Aeis
2004-07-07, 09:16
Så gainer innehåller inte samma saker som godiset? I så fall kan det ju vara värt att beställa gainer istället...

King Grub
2004-07-07, 09:33
Så gainer innehåller inte samma saker som godiset? I så fall kan det ju vara värt att beställa gainer istället...

Eller blanda rent vassle med druvsocker och vatten.

Halldin
2004-07-07, 09:54
Om man ska försvara priset på gainers lite så brukar dom ju innehålla b.la kreatin, vitaminer/antioxidanter, massvis med aminosyror, mineraler osv.

Inte för att jag köper dom själv :)

King Grub
2004-07-07, 09:58
Om man ska försvara priset på gainers lite så brukar dom ju innehålla b.la kreatin, vitaminer/antioxidanter, massvis med aminosyror, mineraler osv.

Inte för att jag köper dom själv :)

Innehåller de fortfarande vitaminer och mineraler? Jag hade för mig att åtminstone de stora tillverkarna slutat med det, eftersom risken att folk fick i sig för stora doser när byggarna häller i sig gainers fem gånger om dagen var för stor.

Halldin
2004-07-07, 10:00
Jag har inte nån koll på alla märken, men Twinlabs Super Gainers Fuel innehåller iaf. det.

Men jag kan förstå om dom har slutat med det av det skäl som du nämnde.

Max
2004-07-07, 10:50
Originally posted by King Grub

Innehåller de fortfarande vitaminer och mineraler? Jag hade för mig att åtminstone de stora tillverkarna slutat med det, eftersom risken att folk fick i sig för stora doser när byggarna häller i sig gainers fem gånger om dagen var för stor.
Jag har fattat det som att vitaminerna och mineralerna till stor del är där för att omsättningen av proteinerna och kolhydraterna skall fungera.

Aeis
2004-07-07, 23:47
Det kan inte bli tjafs pga att jag äter för ofta?
Äter ju:
Fukost
Lunch
Före tränings-middag
Återhämtning (godis och proteindrink)
Middag.
Kvällsmat.

ErikWrestlingFreaket
2004-07-08, 02:47

Fukost

:laugh:

Aeis
2004-07-08, 21:40
Just kommit att tänka på att det är stor risk att det är proteinet som är boven. Protec har jag.
Kan det vara någon skilland om jag tar ett vassle protein istället?

Vad kan jag ta istället för en proteindrink?

King Grub
2004-07-09, 08:54
Just kommit att tänka på att det är stor risk att det är proteinet som är boven. Protec har jag.
Kan det vara någon skilland om jag tar ett vassle protein istället?

Vad kan jag ta istället för en proteindrink?

Efter träningen är absolut vassle att föredra. Det enda snabba proteinet förutom vassle är ren äggvita, men att trycka 20 äggvitor efter träningen kanske kan kännas lite drygt.