Visa fullständig version : Viktigast vid försök att förlora övervikt?
Vad är det viktigaste man skall tänka på när man på lång sikt skall försöka gå ner 10-15 kg?
Hur bör träningen se ut?
Kostråd?
Det gäller inte mig, utan en person som står mig väldigt nära.
Vad är bäst, raska promenader, cykling, joggning, vad är jämförbart?
Det vore bra med variation i träningen.
Någon som har några generella råd?
Tack på förhand! :bow:
att ligga på energiminus är givetvis viktigast!
vägen dit då..
300-500 kcal kardioträning om dagen i snitt till att börja med ialla fall och sen sänka mat intaget lite kanske om inte det räcker till.
äta 5-6 mål om dagen
bra fetter
lågt GI och II
skapa en ny vardag som man trivs med och lyckas håll långsiktigt. om förbränningsträningen sen består av att skotta snö, gå, simma eller springa på löparbandet spelar inte så stor roll. den bästa träningen är den som blir av.
Att röra sig mer än tidigare och äta nyttigare.
Semiramis
2004-06-29, 09:43
Är personen man eller kvinna? Ålder?
Det viktigaste är att bestämma sig för att värkligen gå ner och inte lägga av när det börjar ta emot lite. Sedan är det bra att alltid ha grönsaker/frukter i närheten om man skulle bli hungrig så man inte småäter onyttigheter.
Jag själv gick morgonpromenader nästan dagligen och styrketränade, sedan försökte jag röra mig så mycket jag kunde förövrigt.
Eftersom jag själv äter sallad separat från maten så började jag alltid med salladen för att försöka bli så mätt som möjligt.
Jag själv lyckades gå ner 30Kg på 3-3½ månad med min diet utan att offra allt förmycket.
Sedan är det alltid att ha en bra vän som stöd vilket jag hade medans andra polare satt och åt pizza så åt vi "sallad"...
30kg på 3månader är väl runt 2500kcal underskott per dag, hej då musklerna......
Hade aldrig tränat innan men har iaf blivit starkare under tiden, ni får gärna säga vad ni vill men jag är mer än nöjd med resultatet. Jag ökade iaf hantelvikterna med 4Kg under tiden jag bantade men det kanske inte betyder att musklerna växte...?
Ska iaf börja träna seriös styrketräning om 1 månad, ska ha en skön semester innan!
King Grub
2004-06-29, 14:04
Originally posted by Halvoo
Jag ökade iaf hantelvikterna med 4Kg under tiden jag bantade men det kanske inte betyder att musklerna växte...?
Nej.
Nej det betyder mer att du lärde dig använda de du hade.
Semiramis
2004-06-29, 14:50
Enligt min mening är det allra viktigaste för att förlora övervikt utan att återfå den följande:
Att inse att övervikten är en konsekvens av hur man lever och att ändra sitt sätt att leva.
Sen finns det alla möjliga metoder men allt blir kortvarigt om man inte faktiskt ändrar sina vanor. Det innebär också att det gäller att hitta något som man faktiskt trivs med och som blir en naturlig del av livet, annars blir det som för så många, de har gått ner hundratals kilo med viktväktarna men är ändå för det mesta överviktiga. Ett hett tips är också att satsa på en långsam viktnedgång, då hinner kropp och själ (inte misnt viktigt) vänja sig och man lägger gardvis grunden för nya och bättre vanor.
Originally posted by Semiramis
Är personen man eller kvinna? Ålder?
Kvinna, 16 år gammal
Har inte läst svaren men här kommer mina;
Ta reda på favoritkäk och vad hon gillar att göra; dvs så att hon får käka gott och ha roligt - blir viktnedgången en plåga lär hon ju gå upp igen.
När det gäller käket så finns det nyttigare alternativ till allt (chips etc -> riskakor med smak, nötter i måttlig mängd, hemgjorda chips el popcorn, glass -> sorbet el kesellaglass osv osv), och det finns alltid nåt nyttigt hon gillar (grillad kyckling? Sallad? Ös på med goda nyttigheter så får hon inte plats med onyttigheterna).
Vet hon inte vad hon gillar för träning så ta med henne el tipsa henne om vad som finns, och HATAR hon träning så är ett knep simning (om hon hatar att känna sig svettig), styrketräning (om hon inte gillar att bli anfådd), och promenader och cykling brukar ju alltid fungera - om inte annat för att ta sig från punkt a till punkt b.
Bra träning för den som inte tränar är den träning som blir AV, vilke som är effektivast kanske är en senare fråga då det först och främst gäller att få upp lusten och det ÄR inte skönt och kul att träna om man är riktigt otränad - men det BLIR garanterat när man har lite flås och styrka i bagaget.
Originally posted by Halvoo
Jag själv lyckades gå ner 30Kg på 3-3½ månad med min diet utan att offra allt förmycket.
Stämmer det så ska Du ha eloge för den prestationen :thumbup: Bra gjort :)
Mvh Helena
Callister
2004-06-30, 20:46
Om vi säger att man har 3000 kcal förbränning och käkar sen Nutrilett, bara. Då får man ungefär 2500 kcal underskott. Alltså 30kg på 3 månader. Misstänker att du kört det. Kanske. :)
Jag har käkat vanligt men mindre och mycket frukt och grönt, så har jag testat lite CLA, Viktkontroll och Pyruvat.
Jag tränade ganska flitigt och motionerade endel vilket jag inte hade gjort innan så första månaden gick jag ner 13Kg men efter det gick det sakare men jag antar att min ämnesomsättninng är ganska hög...
Under tiden åt jag även proteinpulver för att inte förlora allt för mycket muskelmassa viket ser ut att ha lyckats.
Jag tror att motionscykeln och morgon promenaderna är det som har gett det bästa resultatet.
Semiramis
2004-06-30, 21:32
En 16-åring växer fortfarande och det gäller att vara extra noggran vid viktminskning. Annars kan det finnas risk för ätstörningar, försvagat skelett och/eller ett evigt jojobantande. Kommer hon att vara normalviktig när hon har gått ner sina 10-15 kilon eller vill hon bli extremsmal? Några allmänna tips för viktnedgången: Börja med att äta riktig mat regelbundet och skippa läsk, godis, chips och skräpmat i möjligaste mån. Äta mer grönsaker och hålla litet koll på GI. Äta tillräckligt med energi och fett men inte för mycket (låter självklart men det är lätt att bli kalori- och fett-fobiker). Regelbunden motion. Det kan räcka med detta för att få en bra och varaktig normalisering av vikten.
Håller med Lellan om träningen, det viktigaste är inte vad man gör utan att man gör något. Bara att börja promenera eller cykla regelbundet kan göra stor skillnad. Stort varningstecken för vågen dock när man börjar träna. Vi kvinnor (och en del killar med för den delen) är så otroligt viktfixerade att när vi börjar träna och får litet muskler samtidigt som vi blir smalare så är det som om det inte gills om vi inte också går ner i vikt. Där är kläderna och måttbandet en bättre vän en vågen men det är lätt att förblindas av allt man läser där det bara är "gå ner så och så många kilon på så och så många dagar". Om det sedan är snyggt eller hälsosamt verkar inte vara lika viktigt bara vågen visar på ett antal förlorade kilon.
Okej, tack för råden! :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.