handdator

Visa fullständig version : GI på mixade röda linser

Mighty
2004-06-24, 23:19
Linser har ju lågt och trevligt GI. När man mixar dom borde rimligtvis GI:t höjas. Är det någon som har koll på hur mycket det blir jämfört med att koka dom vanligt?

Jag brukar nämligen göra denna måltid som snabbmat:
Ingredienser:
Röda linser - 2-2,5 dl okokta
Creme Fraiche (Viktväktarnas) - 1-1,5 msk
Dill (antingen färsk eller fryst) - efter behag
Spenat - efter behag

Jag kokar linserna i ca 10 min. Sedan i med creme fraiche, dill och ev spenat. Detta mixar jag sedan ihop till en sorts "gröt". Sedan i med kycklingfilé för att få i mer protein.

Mindek
2004-06-25, 00:00
Du tuggar väl linserna i vanliga fall, så skillnaden med mixade är inte så stor att det spelar nån roll. GI blir knappast dubbelt så högt, och om det ens vore så illa så skulle inte 70 i GI vara någon som helst fara ;)

Yankeee
2004-06-25, 00:05
Vet inte hur mycket kolhydrater linser innehåller. Men jag kan gissa att det där inte är någon kolhydratchock direkt. Så du behöver nog inte oroa dig för GI.

edit: ~15% kolhydrater. Kokta.

Mighty
2004-06-25, 00:31
Tackar!

Visst består inte linser av den bästa proteinkvaliteten, men då kan jag fortfarande äta detta med gott samvete :)

aliquis
2004-06-25, 06:16
Originally posted by Yankeee
Vet inte hur mycket kolhydrater linser innehåller. Men jag kan gissa att det där inte är någon kolhydratchock direkt. Så du behöver nog inte oroa dig för GI.
edit: ~15% kolhydrater. Kokta.
Hur tänker du nu? Att räkna på 15% bara för att linserna är genomvåta blir ju rätt ointressant... han lär ju äta nästan 200g linser så säg 90-100g kolhydrater. Spelar ju ingen roll att de har blivit genomvåta.
Originally posted by Mighty
Tackar!
Visst består inte linser av den bästa proteinkvaliteten, men då kan jag fortfarande äta detta med gott samvete :)
Det där är ju bara trams ändå, till att börja med äter ju de flesta som sagt bröd, gröt, ris, pasta, ... som alla innehåller minst lika "dåligt" protein och i mycket mindre mängder.
För det andra så skulle jag tro att proteinkvalite är intressant när man ligger där runt 0.8g/kg och dag, eller ner till 0.5-0.6, då äter du ju protein för att överleva, följdaktligen behöver det ha rätt sammansättning. Om du däremot tränar och lägger dig på 3g protein/dag så kanske kroppen i sig fortfarande behöver dessa 0.8g för överlevnad, tillkommer gör sedan det kroppen behöver som byggnadsmaterial, men muskler innehåller ju ca 20% protein och resterande 2.2g/kg ger om man väger säg 75kg 165g protein vilket skulle motsvara ca 825g muskler/dag. Naturligtvis går det inte åt något i närheten av det, å andra sidan tror jag musklerna i stort är uppbyggda av tre aminosyror kommer inte på vilka nu dock, glutamin, någon annan och taurin. Hur som helst, det intressanta är väl att ge kroppen massor med protein eftersom det är ett bättre näringsämne än fett och kolhydrater, men att det sedan har perfekt sammansättning när man säkert äter 2ggr mer än vad som skulle behövas spelar nog mindre roll.

Slutligen avgörs inte proteinkvaliten av en enskild råvara eller ens en enskild måltid. Och då du äter en massa annan mat under dagen kommer linserna ge ett överskott av en del aminosyror och underskott av andra, och andra råvarar kommer ge samma resultat för sina aminosyror, så summan av kardemumman blir att de komplementerar varandra ändå.

Har läst tidigare att man i England rekommenderar vegetarianer 10% högre proteinintag, och det lär ju vara just för att kompensera för den något lägre proteinkvaliten. Så någon större skillnad är det ju inte.

Sverker
2004-06-25, 06:55
Originally posted by Mighty
Tackar!

Ensamt är kvaliten dålig men äter du linserna tillsammans med vete( pasta ) eller ris så kompleterar de varandra och resultatet blir ett utmärkt protein.
Med ett litet glas mjölke 1 - 2 dl eller lite riven ost/Keso blir sammansättningen :thumbup:

Muskler är uppbyggda av alla aminosyrorna ! Alla 18 st olika.

Aminosyrorna är mycket sällan fria. Det är endast när ett protein bryts ned för att byggas upp till ett annat eller efter en måltid när en lite större mängd ramlar in. Aminosyrorna i en muskel är till 99.95 % inbyggda i olika protein !

Men det finns en aminosyra som finns fri i muskelcellen och det är glutamin.
Glutaminen är med när muskeln bygger de icke essentiella aminosyrorna från kolhydrat eller när, främst de grenade aminosyrorna, bryts ned och används som energi.

Fritt glutamin är alltså viktigt när det byggs nya protein.

Taurin är per definition inte en aminosyra, möjligen kväveförening, utan en kusin till aminosyrorna.
Taurin simmar också fritt, och håller vatten inuti muskeln, sk osmosregulator.

aliquis
2004-06-25, 09:35
Originally posted by Sverker

Muskler är uppbyggda av alla aminosyrorna ! Alla 18 st olika.
Aminosyrorna är mycket sällan fria. Det är endast när ett protein bryts ned för att byggas upp till ett annat eller efter en måltid när en lite större mängd ramlar in. Aminosyrorna i en muskel är till 99.95 % inbyggda i olika protein !

K, jag tyckte det kändes knep att skriva så som jag skrev då kött (som ju är just muskler) innehåller en rätt ok sammansättning av aminosyror.
Men å andra sidan har jag för mig att jag har läst någonstans att muskler till största delen bestod av det o det, men det kanske bara är i fri form det gällde eller gäller det ändå bara det att det är väldigt lite av resterande 15 eller var det bara helt fel? Hur stor del av proteinet i musklerna är glutamin?

Sverker
2004-06-25, 18:06
Originally posted by aliquis

Hur stor del av proteinet i musklerna är glutamin?

Mänskligt muskelprotein ? Inte den blekaste .....

Däremot kan det vara kul att jämföra med gris som har en ämnesomsättning som liknar vår.

Tittar man i Livsmedelsverkets Livsmedelstabeller på aminosyra-sammansättningen finner jag:

Gris, file´, 21 g protein per 100 g. Var av 2.85 g är glutamat + glutamin.
Aminosyran glutamin faller sönder till glutamat när man gör analysen och det är därför SLV deklarerar glutamin + glutamat.
Jag vet inte fördelningen mellan de två aminosyrorna men antagligen är det hälften var.

Sammanfattat ( hej vilt ) blir det 1.5 g glutamin per 100 g muskel.