handdator

Visa fullständig version : Dagligt intag

Mons
2004-06-24, 19:05
Jag är en 19 årig tjej, är 1.64 lång och väger 53-54 kg. Mina mått är 85-66-90. Skulle vilja gå ner 3-4 kg och undrar vad ni tycker om mitt dagliga intag.
Eftersom jag har magkatarr måste jag äta exakt var fjärde timme, varken mer eller mindre.

8.30 Två grova mackor med smör och ost (10%)

12.30 Två grova mackor med smör och ost (10%)

16.30 nån lätt middag typ tonfisk, kycklingfile, bönor i tomatsås, linser eller liknande.

20.30 Något lätt typ en macka, frukt, te eller liknande

Dessutom äter jag alltid 2-3 frukter om dagen och dricker minst 1.5-2 liter vatten. Dricker inte kaffe eller läsk eller röker.
Är ganska vältränad, tränade 6 gånger i veckan en lång period men nu tränar jag knappt två gånger i veckan + går 1 timmes morgonpromenad varje morgon.

Jag har inte bråttom att gå ner dessa kilona, ser hellre att det tar sin tid och blir bra än att gå ner fort för att sen gå upp så fort jag äter ett salladsblad.

Tyvärr är jag inte så förtjust i kött, så det blir mest linser, bönor osv som får täcka mitt proteinbehov.
Jag brukar inte bli sugen på sötsaker, men ibland på helgerna äter jag choklad och sånt. Jag är inte fixerad vid hur mycket jag äter, jag äter bara så att det känns bra, och känner jag mig hungrig så äter jag mer helt enkelt. Räknar aldirg kalorier eller nåt sånt heller.

Så vad tycker ni, ni vet säkert mer om detta än mig, jag är glad för all hjälp jag kan få.

Mons
2004-06-24, 19:06
just det, en till sak. Hur lång tid tror ni det tar? Än en gång, har inte bråttom, men skulle ändå vara kul att veta på ett ungefär.

King Grub
2004-06-24, 19:11
Du äter bara ett vettigt mål mat om dagen.

Om jag vore du skulle jag byta ut samtliga mål mot det du äter 16:30. Så skall en måltid se ut; alla måltider. Självklart skall du variera ingredienserna: korngryn, havregryn, ris, pasta, bönor, linser, fisk, fågel, ägg.

Ett kilo kroppsfett består av 7500 kcal, på ett ungefär. Ligger du på ett underskott på 500 kcal per dag tar det två veckor att gå ner ett kilo fläsk. En perfekt takt!

Mons
2004-06-25, 20:20
Jag har testat att räkna ut mitt energubehov på uppladdningen men det verkar inte stämma. Sist visade det 2800 kcal, men jag tycker det verkar lite mycket, eller? så jag behöver alltså äta 2300 kcal om dagen för att ligga på 500 minus. Det verkar fortfarande vara för mycket. Å andra sidan vet jag inte riktigt hur mycket det är, ungefär hur många kalorier skulle det jag äter på en dag motsvara? Jag vill ju heller inte äta mer än vad jag pallar bara för att jag ska, då mår jag bara illa och det är meningen att man ska må bra ju right?

King Grub
2004-06-25, 20:25
Det är inte energimängden det stora felet ligger i, utan vad du äter. Skippa mackor med smör och ost! Byt ut dessa måltider mot riktig mat, liknande ditt 16:30-mål. Vad du äter är minst lika viktigt som hur mycket eller lite du äter, och mackmål tre gånger om dagen är under all kritik.

Mons
2004-07-07, 21:26
ok. nu har jag gjort lite ändringar. Ser detta bättre ut??

8.30 Havregrynsgröt+ krossade linfrön + lite sylt

12.30 restmat, idag blev det ris med kikärter. En ganska liten portion

16.30 Kött. Idag blev det rostbiff med grönsaker. Eller Ibland kycklingfile med grönsaker. Ingen potatis, ris eller pasta.

senare på kvällen kan jag, beroende på hur jag känner mig, ta något mer att äta, då bara något lätt. Men jag brukar ite käna mig hungrig då så det brukar inte bli mer än dessa målen. Förutom ca 2-3 frukter antingen i samband med målen eller emellan. Men oftast efter maten.

Vad tycker ni nu? detta är väl bättre än det jag körde med innan? Känns som att jag står och stampar på samma ställe hela tiden och inget händer. ..

Mons
2004-07-07, 21:30
regeln är ju att om man förbränner mer än vad man får i sig så går man ner i vikt, men jag är ganska aktiv, jag förbränner defintivt mer än vad jag äter, but still... nada.

Prankie
2004-07-07, 21:31
Det känns som du har sabbat din förbränning genom ett allt för lång lågkcal diet.

Mons
2004-07-07, 21:44
hmmm... jag har nästan alltid ätit så här lite. Det är inte som jag bantar. det enda jag har ändrat på är att jag äter regelbundet och nästan ingen potatis, ris eller pasta.

Som sagt så rör jag på mig ganska mycket så förbränningen borde väl hållas igång genom det?
Känns inte riktigt rätt att äta mer för att gå ner i vikt, pga två saker:

1) jag vill inte äta mer än vad jag mår bra av och känner för, vill inte tvinga i mig mat bara för att jag ska.

2) känns inte logiskt att äta MER när jag vill minska i vikt, kanske ha någon ätardag nån gång, men att alltid äta mer, det går liksom inte ihop.

J.Saarela
2004-07-07, 21:48
Originally posted by Mons
hmmm... jag har nästan alltid ätit så här lite. Det är inte som jag bantar. det enda jag har ändrat på är att jag äter regelbundet och nästan ingen potatis, ris eller pasta.

Som sagt så rör jag på mig ganska mycket så förbränningen borde väl hållas igång genom det?
Känns inte riktigt rätt att äta mer för att gå ner i vikt, pga två saker:

1) jag vill inte äta mer än vad jag mår bra av och känner för, vill inte tvinga i mig mat bara för att jag ska.

2) känns inte logiskt att äta MER när jag vill minska i vikt, kanske ha någon ätardag nån gång, men att alltid äta mer, det går liksom inte ihop.

Det behöver inte alltid kännas logiskt för att funka,tyvärr.

Mons
2004-07-07, 21:53
ok. men för att funka i längden måste jag väl trivas med det och göra det till en livsstil? jag kan inte göra det till en livsstil att äta tills jag mår illa. det är iaf inte en livsstil jag vill ha.

men ok, vad äter man egentligen på en ätardag? allt onyttigt man kommer över eller? shit... det här låter nästan som några bulimiker tips.... :smash:

Prankie
2004-07-07, 21:57
Du behöver inte ätardag, du behöver inte heller skära bort alla potatis och pasta. Kolhydrater behöver du. Just nu tvivlar jag om du ens äter 1500kcal per dag. hur som helst, om vikten stå stilla kan du prova öka på motion istället, skära ner maten ytterligare är inte bra för kroppen.

Mons
2004-07-07, 22:01
ok, tack. jag ska göra så då. Får lägga in några extra träningsapss i veckan då. Enligt uppladdningen behöver jag 1700 kcal för att gå ner ett halvt kilo i veckan. vet inte riktigt vad mitt ligger på, men antar att det ligger där nånstans= borde ge resultat?

Men du har nog rätt, borde inte skära ner ytterligare på maten, ska öka motionen istället. tack!

Pez
2004-07-11, 00:12
En fråga - vad äter du efter ett träningspass?

Tolkia
2004-07-11, 09:09
Originally posted by Mons

...för att funka i längden måste jag väl trivas med det och göra det till en livsstil? Jag kan inte göra det till en livsstil att äta tills jag mår illa. Det är iaf inte en livsstil jag vill ha.

No offense, men ...
1) Varför vill du egentligen minska 4 kilo? Det är ju inte så att du har 4 kilos övervikt i dagsläget, precis. Inte för att jag förnekar di g rätten att göra vad du vill med din kropp, men jag kan inte låta bli att undra om du har funderar på vad det egentligen är du vill att viktminskningen skall leda till.
2) Jag garanterar att det som "känns" logiskt långt ifrån alltid ÄR så logiskt egentligen. Precis som allt som känns som mycket man inte alltid är det (se Grubs svar om "riktiga" mat kontra mackor).
3) Det är inte fråga om att du skall äta till du mår illa; bara om att du skall sluta svältföda kroppen (ja, det är en viss skillnad). Och vad är det för livsstil du VILL ha (se 1 ovan)? För att funka i längden gäller det tyvärr inte bara att något är förenligt med vad känslorna just nu säger är OK utan även att kroppen kan leva på det. Viss makt över den har man förvisso, men den ÄR en materiell skapelse, och behandlar man den inte med viss respekt KOMMER den förr eller senare att gå sönder. Du kör ju inte rakt in i en bergvägg med din nya fina bil heller ... särskilt inte och undrar efteråt varför den gick sönder ... (grammatisk mardröm, där).

Det kanske är lite förmyndarvarning på detta inlägg, men läs ändå igen om det en gång till efter att du har lackat ur ( ;) ) och ta dig en funderare på vad det är du vill uppnå, och varför du vill det.