handdator

Visa fullständig version : Proteintillskott och lite andra frågor.

Holmis
2004-06-24, 17:05
Jag är relativt ny till allt det här med deffning och fettminskning men inte träning. Jag började köra styrketräning för ett år sedan för att stärka min skadade axel och ett komplement till handbollsträningen. Men nog om det och till mina frågor.

Hur viktigt är det att man dricker proteindrinkar när man försöker deffa? Just nu har jag inte som mål att bli av med allt fett utan att bli av med de här j*vla "lovehandles", "knullspjärn", ja kalla vad de för vad du vill, jag vill inte ha sidofläsket längre:) få lite tydligare magmuskler (varför syns de tydligt på håll? Står jag ett par meter ifrån spegeln ser det ut som jag har rutor men går jag nära spegeln så går den bilden sönder).
Jag har aldrig varit för att äta pulver och annat, kan man klara av någerlunda fettminskning utan dessa tillskott?

Som "tränings- matschema" har jag nu för tillfället:

Vaknar 5.40 (sommarjobbar som sopgubbe:)) Äter frukost bestånde av 1 macka (typ de här Lingongrova) med 15% ost, 1 rågknäckebröd och en kopp kaffe.

Cyklar till jobbet på 13 min om jag cyklar snabbt.

Åka bil och dra soptunnor fram och tillbaka.

Frukost på jobbet (allt från 8.30-9.00) 2 mackor av samma slag som tidigare med olika pålägg. Ex. Icas magra leverpastej med tomat, skinka med ett salladsblad. Senaste dagarna har jag käkat en morot också.

Åka bil och dra soptunnor fram och tillbaka.

Lunch kl någon gång 11.30-12 4 mackor av samma sort och liknande pålägg.

Åka bil och dra soptunnor fram och tillbaka

Ett äpple vid 2tiden.

Slut på arbetsdagen 15.15

Cykla hem 15 min

Äter någon frukt om det finns hemma.

Styrketräning (3-4ggr veckan) med lite konditionsträning efteråt. Har kört 20 min trampmaskin, cyklat allt från 25-45 min. (Kallas den här träningen HIIT eller är jag ute och cyklar?)

Lunch bestående av ganska fettsnål mat. Mkt pasta/potatis/ris och grönsaker och proteinrikt kött.

Dagarna jag inte gymar försöker jag gå och nästa vecka har jag tänkt börja spring igen efter över 1 års uppehåll.

Vad kan ni rekomendera för att få bort fläsket?

Nu orkar jag inte skriva mer, är det något ni vill veta så får jag väl kompletera med det i senare inlägg i tråden.

supremo
2004-06-24, 17:34
Självklart kan du deffa utan pulver. Absolut inga problem. Så länge som du får i dig den mängd protein som du behöver...
Jag tycker definitivt att du äter alldeles för lite mat om man ser till vilket fysiskt jobb du har samt att du tränar.
ÄT MER :eating:, framförallt mer protein!
HIIT är högintensiv intervallträning. Gör en sökning så hittar du massvis av info...

Här har du en bra tråd att starta med om att dieta:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=21674&highlight=kolhydratk%E4llor

Holmis
2004-06-24, 17:40
Ska försöka börja laga mat dagen innan som jag kan ta med mig till jobbet och värma där. Finns tydligen en hel del bra trådar här som jag kan läsa. (Som jag kanske borde ha läst innan jag postade tråden:rolleyes:.)

EDIT: Kom på att vissa dagar har jag ätit kycklingsallad med pasta, grönsallad, majs och lite andra grönsaker.

EDIT 2: Kom på lite fler frågor till er som sysslat med deffning.

Slutar ni dricka sprit/öl när ni är i en deffperiod? Det är ju en hel del kcal i de ljuva dryckerna. Alltid lika trevligt att ta en öl med en kompis:cheers:

Varför är det så viktigt att man får i sig snabba kolisar + protein efter en träning? Är det för att musklerna ska byggas upp bättre och man bränner mer fett då? (Blev lite rörig fråga men ni förstår säkert.)

Vad för böcker om fettförbränning kan ni rekomendera?

Holmis
2004-06-29, 18:19
Fettet som finns i kaviar (Kalles och liknande), är det samma nyttiga fett som i fet fisk? Ni får gärna svara på de andra frågorna som är obesvarade också:)

Sverker
2004-06-29, 19:30
Kaviar skall minst innehålla 50 % fiskrom från någon torskfisk.
Torskromen i sig innehåller ca 2 % fett som är rikt på Omega-3, precis som annat fiskfett.

Men i kaviar tillsätter man ca 30 - 40 % vegetabiliskolja som raps eller soja. Dessa oljor är visst nyttiga men de är inte fiskfett med höga halter Omega-3.

Vad är resten i kaviartuben ? Socker, salt, potatisflingor och lite tomatpure för färgens skull

Mindek
2004-06-29, 19:45
Alkohol är inte bra under deff, eftersom levern bränner alkoholen före fettet. Sen blir man lite slö av att kröka också, och slarvar lätt med maten på fyllan och även kanske dagen efter ;)

Snabba kolhydrater och protein efter träning gör att musklerna återhämtas snabbare.

Holmis
2004-06-30, 19:14
Tack för svaren. Det börjar gå bättre och bättre med min "leksaksdeff". (Kör den här deffen som en testperiod i mitt liv och för att det blev lite för mycket öl och smörgåstårta under studentveckan, men man tar ju bara studenten en gång så jag levde bra och åt :eating: .) Är verkligen nöjd med att jag hittade hit, känns som en helt ny värld har öppnats för mig. Lär mig mer och mer om styrketräning varje gång jag är här även fast jag har tränat handboll i 10 år.

Ulf A Big
2004-06-30, 22:32
Eftersom du har ett ganska högt tempo hela dagarna plus din träning har du ett relativt högt energibehov. Vad man ofta gör när man ska deffa och bli rippad är att man går ner för mycket i energiintaget och kroppen kommer i försvarsläge eftersom den känner av att det är svält på G. Förslag ta och gå genom ditt basala energibehov plus det du behöver för ditt dagliga liv med träning och jobb. När du kommit fram till hur det ser ut så drar du ifrån ca 300-500 kcal/dag beroende på hur du mår och hur träningen går. Med den neddragningen kommer du att ligga på runt 0.5-1.0 kg per vecka. Första och andra veckan tappar du mer pga att du tappar glykogen som har bundit vätska i muskulaturen. Jag tycker att råden du fått tidigare är bra, Att du tillagar det mesta maten du ska äta under veckan som kommer helgen innan. Då slipper du fuska med käket.

Holmis
2004-07-01, 17:17
Jo jag antar att jag gjorde misstaget att sänka mitt energiintag alldeles för mycket. Jag klarar av jobbet men jag blir lite segare än vanligt och jag har fått minska på vikterna när jag tränar på gymmet. Imorgon blir det lite utav en ätardag och nästa vecka ökar jag matportionerna lite.