handdator

Visa fullständig version : Jordgubbar

andersw
2004-06-22, 16:59
Hallå

Midsommar är påväg och jordgubbssäsongen med den!
Utan att avslöja för mycket, men jag har fått ett sommarjobb där man kommer i ganska god kontakt med just jordgubbar, i fri mängd! :naughty:

Hursomhellst, en newbie-fråga, är det onyttigt att små-äta jordgubbar om dagarna?

Sen för att göra det lite roligare, äter ni mycket jordgubbar?

King Grub
2004-06-22, 17:06
Nej, det är inte onyttigt. Möjligen för tänderna, om du äter oavbrutet.

Självklart kan du äta dig tjock på jordgubbar också, bara du äter tillräckligt mycket.

Men det är inget onyttigt i dem, om de inte är besprutade.

Olsson
2004-06-22, 17:20
Vad vore en sommar utan jordgubbar? Sommaren snacks helt klart.
Dem innehåller mycket C-Vitamin.

Och du Metal_boy dem har ett GI på 45 :thefinger

Halldin
2004-06-22, 18:18
Kolhydrater 8,3g
Protein 0,49g
Fett 0,21g

Per 100g jordgubbar
Så du kan nog trycka i dig rätt mycket

Callister
2004-06-22, 19:11
Tyvärr är det stor brist på svenska jordgubber nu, tycker jag iaf. :cheers:

GhostFace
2004-06-22, 19:12
Är det inte jordgubbar som är rätt så rika på järn?

raZmus
2004-06-22, 19:26
Tur att jag inte är så särskilt förtjust i just Jordgubbar. Jag menar så jag slipper oroa mig :)

Max
2004-06-22, 21:58
Kan fylla på med att de har gott om folsyra också.

Big_Vik
2004-06-22, 22:49
ska väl va en del fytokemikalier eller vad det nu i dem också? och det är ju bra, men vet inte varför ;) :confused:

aliquis
2004-06-23, 07:17
jo, det är massa järn också, gott och nyttigt, jordgubbar äger

Anki
2004-06-23, 11:41
Vill bara tillägga att jordgubbar innehåller en hel del K-vitamin.
Antioxiantnivån är också hög, runt 10 TE/gram, beroende på vilken studie man tittar på. (Jordgubbarnas odlingsbetingelser inverkar mycket på mängden antioxidanter.) Jämför med t.ex. päron, som innehåller en tiondel så mycket.

Max
2004-06-23, 19:38
Vill bara tillägga att jordgubbar innehåller en hel del K-vitamin.
Antioxiantnivån är också hög, runt 10 TE/gram, beroende på vilken studie man tittar på. (Jordgubbarnas odlingsbetingelser inverkar mycket på mängden antioxidanter.) Jämför med t.ex. päron, som innehåller en tiondel så mycket.
Vad står detta TE för? T ekvavilent? och vad innebär det?

Anki
2004-06-23, 20:39
Originally posted by Max

Vad står detta TE för? T ekvavilent? och vad innebär det?

TE står för Troloxekvivalenter, och är enheten vid ORAC-analyser (ORAC= oxygen radical absorbance capacity). Trolox är en vattenlöslig vitamin E-analog, och används som standard vid analys av lösningars antioxidativa kapacitet.

Så här kan en ORAC-analys gå till: Man tar en lämplig mängd av sitt prov, t.ex. jordgubbsjuice, tillsätter reagens och späder med fosfatbuffert. Beta-fytoerytrin används som reagens. Detta ämne förlorar nämligen fluorescens i närvaro av fria radikaler. Därefter tillsätter man ett ämne som genererar peroxylradikaler. Peroxylradikaler är vanliga i kroppen, och därför är ORAC för just dessa radikaler ett användbart verktyg för utvärdering av livsmedels antioxidativa kapacitet. Analysen sker i en spektrofotometer. Allteftersom de fria radikalerna produceras i provet, förbrukas antioxidanterna i juicen. Fria radikaler ansamlas alltså mer och mer, och ju större mängd radikaler provet innehåller, desto svagare blir fluorescensen från reagensämnet. Där ingen fluorescens kan detekteras anses antioxidanterna vara slut. Resultatet ges i form av en kurva. Denna jämförs med en standardkurva för ett blankprov, där man alltså använder Trolox spädd med fosfatbuffert, men fortfarande beta-fytoerytrin som reagens samt peroxylradikaler. När ingen fluorescens detekteras, har allt Trolox förbrukas. Juicens antioxidativa kapacitet beräknas som skillnaden mellan arean under kurvan för prov och standard.

Detta är en mycket förenklad beskrivning av hur en ORAC-analys kan gå till. (Det finns flera metoder för att utvärdera antioxidativa kapaciteten i en lösning.) För en utförligare beskrivning, se t.ex. Cao. G et al: Antioxidant Capacity of Tea and Common Vegetables. J Agric Food Chem 1996;44:3426-31.

GhostFace
2004-06-23, 21:05
De som brukar äta mycket järnrik "mat" brukar allt som ofta få mera eller mindre avföringsproblem. Svårt att gå på toaletten etc.
Inte att leka med.

;)