Logga in

Visa fullständig version : Ge blod...

zXz
2004-06-17, 07:23
Tänkte fara och ge blod för första gången efter jobbet om typ två timmar. Min fråga är: Kan man fara på fotbollsträning vid åtta tiden ikväll? Morsan säger att man skall ta det lugnt... men jag vill inte hoppa över träningen :cryout:

King Grub
2004-06-17, 07:32
Från GeBlod:

"Kan jag idrotta direkt efter blodgivningen?

Träna och motionera går bra. Men om du tävlar bör du tänka på att din maximala förmåga är nedsatt."

LunaSpice
2004-06-17, 07:46
Du bör också själv lyssna på kroppen. Efter blodgivning så kan man lätt få blodtrycksfall och sk. vagala påslag vilket betyder att du blir yrslig, illamående etc. Se till att dricka mkt vätska den dagen du ger blod samt tillföra rikligt med järn under de 3 mån tills de ger blod nästa gång.

Sverker
2004-06-17, 07:47
Låter inte som ditt bästa träningspass, det ikväll.

Absolut viktigast är att du snabbt fyller på med vätska. Du förlorar en halv liter blod och den vätskan måste snabbt ersättas.

Fyll på med en halv liter vätska ett par gånger under dagen så återbildas blodvätskan snabbt. De röda blodkropparna tar några veckor på sig att komma men det klarar du. Vätskan är viktigast !

LunaSpice skrev samma som jag, fast något fortare
:D

Nexus
2004-06-17, 07:48
Förlåt om jag kapar tråden lite...

Lunaspice: Har funderat på att ge blod, men är APC-resistent, dvs ökad risk att få blodpropp. Nu har jag inte hittat nån lämplig att fråga så jag provar med dig om du vet nåt. Sitter den defekten i blodet? Alltså gör den att jag inte får lämna blod?

zXz
2004-06-17, 08:13
Okej, tack. Far nog fast jag har träning, måst ju testa hur det känns så man vet i fortsättningen. Får se till att dricka massor. Tack. :bow:

LunaSpice
2004-06-17, 08:52
Originally posted by Nexus
Förlåt om jag kapar tråden lite...

Lunaspice: Har funderat på att ge blod, men är APC-resistent, dvs ökad risk att få blodpropp. Nu har jag inte hittat nån lämplig att fråga så jag provar med dig om du vet nåt. Sitter den defekten i blodet? Alltså gör den att jag inte får lämna blod?

Defekten sitter i DNA´t. APC-resistensen innebär att man saknar en gen som kallas "faktor V". Det är den som sköter kodningen för ett speciellt äggviteprotein och avsaknaden av detta protein gör det svårare för blodet av koagulera.

Det är ingen fara att lämna blod om man är APC-resistent så länge man inte visar några symtom före och efter blodgivningen. Prata med dem på blodcentralen.

Grahn
2004-06-17, 08:56
APC resistent = blödarsjuka ?

LunaSpice
2004-06-17, 09:04
Ja och nej. :) Blödarsjuka är en samlingsnamn för hematologiska sjukdomar där blodet har svårt att levra sig och ingen specifik sjukdom i sig.

Grahn
2004-06-17, 09:05
Aha :) man lär sig ngt nytt varje dag, tack!

Callister
2004-06-17, 09:05
Jag tror inte det är blödarsjuka Grahn.

Vad är APC-resistens?
APC-resistens är inte en sjukdom utan en medfödd ärftlig förändring i blodet som gör att blodet har en tendens att koagulera lättare. Detta medför en livslång ökad risk att få blodpropp, men en minskad risk för stor blödning
- Hittade jag.

Jag har en vän som har blödarsjuka.

EDIT:
Vad snabba ni e! :insane: :smash: :love:

Nexus
2004-06-17, 09:19
Originally posted by Callister
Jag tror inte det är blödarsjuka Grahn.

Vad är APC-resistens?
APC-resistens är inte en sjukdom utan en medfödd ärftlig förändring i blodet som gör att blodet har en tendens att koagulera lättare. Detta medför en livslång ökad risk att få blodpropp, men en minskad risk för stor blödning
- Hittade jag.

Jag har en vän som har blödarsjuka.

EDIT:
Vad snabba ni e! :insane: :smash: :love:

Tänkte just säga det Luna.. det är väl tvärtom. Mitt blod levrar sig lite för lätt istället? Eller tänker jag helt galet nu?

LunaSpice
2004-06-17, 09:24
Eeehr? Vad skrev jag då? *suck* Ja, självklart handlar det om att blodet koagulerar lättare. :smash: Det faktor V (den gen som APC-resistenta har) gör är att det ökar förekomsten av ett speciellt äggviteprotein -> blodet levrar sig lättare. Skyller på att jag bara sovit 6 timmar inatt. :D

Iaf, det är ändå ingen fara att lämna blod.

Nexus
2004-06-17, 09:28
Man tackar o bugar!! Undrade bara mest överlag. Fast fan vet om jag vågar lämna blod, tror inte dom ens vill ha mig, när t.o.m. narkos syrrorna har svårt att sätta nål på mig. Brukar bli en butterfly i foten=// AJ!

LunaSpice
2004-06-17, 10:22
Originally posted by Nexus
Brukar bli en butterfly i foten=// AJ!

:eek:
Då är det svårt om du tvingas till det!! Butterflyes är dock vrållätta att sticka med. Men blodcentralen har bättre sticksyrror tycker jag, iaf i Linköping. Narkosläkarna är kanske snäppet bättre.

Olsson
2004-06-17, 14:33
inte för att va sån, men vad gör egentligen denna tråden i "kost & näring" ? :confused:

LunaSpice
2004-06-17, 16:30
Blodet ger näring till kroppens celler och det finns näring i kosten. :D

Styx
2004-06-17, 18:53
Grahn>> Blödarsjuka är när man saknar funktionell faktor VIII och IX, om jag kommer ihåg rätt. Kan väl vara andra koagulationsfaktorer som man har fel på också med dom två är väl dom "klassiska".

Nexus
2004-06-17, 19:26
Originally posted by LunaSpice
Blodet ger näring till kroppens celler och det finns näring i kosten. :D :D