Visa fullständig version : magproblem av dextropur?
Har hört att vissa får magproblem utav att blanda dextropur i sina proteindrinkar efter träningen....men att maltodextrin skulle vara mildare mot magen!
vilka problem får ni med magen utav dextropur?
inte de minsta.. e då ganska känslig i allmänhet
är det inte dextropur som kan dra in vätska i magen eller vad folk brukar säga?
Tyvärr ingen expert...
Visst har maltodextrin glukosmolekylerna i en kedja? Och dextropur har glukos molekylerna fria?
Det skulle i alla fall förklara varför man blir dålig i magen av dextropur, ju fler antal fria molekyler i tarmarna ju större osmotiskt tryck in mot tarmarna (osmolariteten blir hög inne i tarmarna). Det innebär att absorptionen av vatten i tarmarna blir hämmad, eller t.o.m. att vatten åker in i tarmarna.
Och vips mår man inte så bra i magen.
Akut ränneskita är vad jag råkar ut för!
kan nästan ställa klockan efter mina toalettbesök när jag drukit min efterträningsdrink.
alltid ca 30 min efteråt så blir det "skithuset"
Japp, min mage blir helt vild. Men det går över på ett par timmar men ofta hinner man lägga av några riktiga bomber. :notme:
Originally posted by B-jay
Akut ränneskita är vad jag råkar ut för!
kan nästan ställa klockan efter mina toalettbesök när jag drukit min efterträningsdrink.
alltid ca 30 min efteråt så blir det "skithuset"
Och du upprepar det igen?
Varför inte hitta något som kroppen tar upp istället?
Akut rännskita, är det hardcore?
Vafan BYT till ngt bättre!
LIVE HARDCORE!!! BE A FREEEEaK!!! ... blev jag sugen på att säga.
Vet av flera som får strul i kistan av dextropur, verkar fungera bättre med maltodextrin.
Munter jo jag med, men tänkte att jag inte ska mobba folk så mycket så ja sa det inte :D
Blir ni gasiga imagen under resten av dagen? hur mycket dextropur har ni i drinken då?
Jag försöker nämligen lösa ett problem som jag har....har ganska gasig mage...försöker hitta saker i min kost..därför jag undrar.
GhostFace
2004-06-09, 21:26
Tycker oxå det funkar bättre med maltodextrin ist f dextropur, istället för att vara gassig i maggen i 6-7 timmar efteråt är det numera över på ca 2 tim.
:D
Förklaring till att vissa får problem med druvsocker.
Druvsockret binder vätska och tas inte upp, sen går det vidare till tjocktarmen där bakterierna är vana vid att bearbeta fibrer och inte rent druvsocker. Gas blir resultatet och i svåra fall diaré.
Det är ungefär samma reaktion som händer med laktos om man är laktosintolerant då det är laktosen som hamnar i tjocktarmen.
Maltodextrin tas upp lättare då det binder mindre vatten, får man milda problem av det så kan man testa att använda sig av mindre mängd i drinken.
Det finns även en maxgräns för hur mycket kolhydrater man kan ta upp under en given tidsperiod och överskrider man den så åker nog en del vidare till tjocktarmen vilket kan orsaka besvär.
I värsta fall får man dela på drinken, dricka lite i taget eller helt enkelt bara ta så mycket kolhydrater som man tål efter träningen och sen nöja sig med det.
GhostFace
2004-06-09, 21:59
Originally posted by z_bumbi
I värsta fall får man dela på drinken, dricka lite i taget eller helt enkelt bara ta så mycket kolhydrater som man tål efter träningen och sen nöja sig med det.
Eller så kan man kombinera;
1 del pulvermos
1 del vitt bröd
1 del Maltodextrin
eller
1 del riskakor
1 del honung
1 del Maltodextrin
eller
1 del pulvermos
1 del skumbananer....
etc
GhostFace: Jo det var ju kanske en bättre idé. :)
Originally posted by z_bumbi
Och du upprepar det igen?
Varför inte hitta något som kroppen tar upp istället?
Nä, jag tar inte dextro länge!
Käkar godis istället, det är magen van vid! ;)
händer inte ett skit, men min mage är nog rätt van med diverse :D
Russin o fikon > druvsocker
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.