handdator

Visa fullständig version : deffa utan träning... typ

Sparrisen
2004-06-07, 19:16
Tjabba! Efter ett antal posts läser jag för första gången en tråd i deff-delen... :em:

passar även på att ställa någon fråga:

Jag har tänkt att påbörja en liten deff under sommaren, allt för komma i lite bättre form inför hösten, då jag börjar plugga i Linköping. Jag tänker inte går ner till någon extrem hårdhet, men tycker att hästskon börjar bli lite luddig i konturerna... ;)

Det blir min första deff någonsin!

Till saken hör att jag imorgon (8 juni) ska genomgå en operation i magen (åderbråck). Först sa läkaren att jag skulle bli borta från träningen i 8 veckor, då bla magmuskler skulle kapas. Nu har dock den operationsmetoden slopats och vi kör nu med titthål istället - vilket gör att jag kan vara tillbaka på några veckor :thumbup:

Till frågan: hur "illa" är det att inleda deffen innan man kan börja träna igen? Nu tänker jag inte på min återhämtning från operationen utan snarare i muskelbevarande syfte...

ivandrago
2004-06-07, 20:03
Lite offtopic, men är åderbråck farligt? Eller gör du operationen för "kosmetiskt" syfte? Åderbråck är väl det många äldre har så att blodådrorna kringlar ihop sig och syns väldigt tydligt?

För att svara på frågan: Tycker inte att du ska inleda deffen med energiminus, men väl med att minska på maten eftersom du kommer vara mindre aktiv. Att gå på energiminus och inte styrketräna samtidigt är att be om att förlora muskler. "Överflödiga" muskler är ur överlevnadssynpunkt mycket mer onödigt än överflödigt kroppsfett, och om du inte säger till kroppen att dina muskler behövs (genom styrketräning) så kommer han börja gnaga på dem. Var tålmodig och börja deffen när du kan styrketräna igen är mitt råd. :thumbup:

LunaSpice
2004-06-07, 20:03
Så länge du tillför tillräckligt med energi och i synnerhet protein, har stabila blodsockerkurvor så kommer du inte tappa nämnvärt med massa på 3-4 veckor. Styrka lär du nog tappa däremor.

Jag opererade bort blindtarmen med samma typ av kirurgi som din operation kommer att utföras med. Magmuskulaturen är de musklerna man använder mest och det lär du märka. :D Känn dig för nån vecka efter suturerna är borttagna så kommer det gå finfint.

EDIT: Ivandrago, åderbråck, sk. varicer innebär en utvidgning av venerna, ofta på benen. Detta beror på att det sk. venösa återflödet till hjärtat inte riktigt fungerar och förstör då venklaffarna (som pumpar tillbaka blodet till hjärtat) varvid venernas kärlväggar ut. Artärerna är betydligt mer elastiska än venerna varför detta sällan sker på artärerna. Det kan ske vid tungt, stående arbete, pga. ålder, arvsanslag etc. Dessa kan även uppstå spontant som jag tror det har gjort i swedeforce´s fall.

Sparrisen
2004-06-07, 20:10
Originally posted by ivandrago
Lite offtopic, men är åderbråck farligt? Eller gör du operationen för "kosmetiskt" syfte? Åderbråck är väl det många äldre har så att blodådrorna kringlar ihop sig och syns väldigt tydligt?

Åderbråcket syns inte utanpå kroppen. Bråcket gör dock ont. Bråcket sitter därtill så att om jag inte opererar bort det kan vissa kroppsfunktioner hämmas. Vill något verkligen veta mer, pm:a tack.

z_bumbi
2004-06-07, 20:58
Jag skulle vänta en bra stund efter en operation innan jag lägger mig på energiminus, kroppen är inte sig själv när man karvat lite i den.

Hoffa
2004-06-07, 21:19
Originally posted by SwedeForce
då bla magmuskler skulle kapas.

Ähh, vad ska du då deffa för?
Om du ska kapa magmusklerna då kan du ju ändå inte visa upp några rutor...:laugh:

Sparrisen
2004-06-07, 21:22
Originally posted by Hoffa

Ähh, vad ska du då deffa för?
Om du ska kapa magmusklerna då kan du ju ändå inte visa upp några rutor...:laugh:

men nu ska de ju inte kapas... vi kör titthål nu!

BTW... jag har inte kunnat köra mage sedan i julas pga av bråcket...

Beast
2004-06-07, 22:12
Jag hade dock inte kört på med någon deff efter operation!
Kroppen måste läkas innan du kan göra det.

Wilson
2004-06-08, 03:58
Nää vänta tills du kan börja träna igen. Att deffa utan att träna är som att be om att bli av med massa muskler. :thumbup:

Sparrisen
2004-06-08, 08:49
Originally posted by LunaSpice

EDIT: Ivandrago, åderbråck, sk. varicer innebär en utvidgning av venerna, ofta på benen. Detta beror på att det sk. venösa återflödet till hjärtat inte riktigt fungerar och förstör då venklaffarna (som pumpar tillbaka blodet till hjärtat) varvid venernas kärlväggar ut. Artärerna är betydligt mer elastiska än venerna varför detta sällan sker på artärerna. Det kan ske vid tungt, stående arbete, pga. ålder, arvsanslag etc. Dessa kan även uppstå spontant som jag tror det har gjort i swedeforce´s fall.

Läkarensa att min tunga träning har påskyndat bråcket, eftersom buktrycket pressar på ytterliggare. Bråcket hade dock kommit hur som, men inte lika snabbt som sagt. Det finns dock en risk för att bråcket kommer tillbaka om jag fortsätter att träna efter operationen...

Sverker
2004-06-08, 09:33
Du måste ha konvalisens !

Efter alla kirurgiska ingrepp så skall ju kroppen återställa det som skadats, dvs läkas.
Själva läkningen kostar energi och protein, säkert mycket mer än återhämtningen efter tuffa träningspass. Jag räknar då bort återfyllnaden av glykogen utan tänker på ren muskeluppbyggnad/läkning.

Återhämta dig till fullo, därefter kan du börja tänka på formen.

Sparrisen
2004-06-08, 19:59
Då var ingreppet gjort! :thumbup:

Har inte ätit sedan igår kväll så snart är det dags för lite makaroner och tonfisk, med ketchup (lyx) och pepsi max!

Na var det så att metoden byttes återigen. Titthål var det inte frågan om, utan "operationen" gjordes med hjälp av röntgen och kateter och lite vätskor och "ballonger" som ska täppa igen blodkärlen. Enligt läkaren kan jag träna inom en snar framtid!

Med andra ord: allt som "skars upp" var en litet borrhål med några milimeter i diameter.

I will be back!!! :D

LunaSpice
2004-06-09, 09:38
Det spelar mindre roll vettu...ingreppet har ändå skadat ganska mkt vävnad. Det det lugnt ett par veckor och känn dig för. Klart det kommer att fixa sig :)

:cheers:

Sparrisen
2004-06-10, 11:25
Jag startar inte en ny tråd utan låter en ny fråga slinka in här:

Brukar ni hoppa över lågrepssträning under deffen och enbart köra mellan- och högreps (typ 8-15)?

Wilson
2004-06-10, 18:25
Originally posted by SwedeForce
Jag startar inte en ny tråd utan låter en ny fråga slinka in här:

Brukar ni hoppa över lågrepssträning under deffen och enbart köra mellan- och högreps (typ 8-15)?

nej. Jag kör tungt som vanligt... tror bara det är sämre att köra lättare under deffen.

racePete
2004-06-10, 18:32
Kör också på som vanligt. Fler förbränningspass är skillnaden vid min deff.